Ik rijd zelf recreatief met mijn Fjord. Ik heb een boomloos westernzadel en gebruik momenteel een split ear hoofdstel met keelriem. Het allerliefst zou ik bitloos rijden, maar helaas lukt mij dit nog niet met pony lief. Negen van de tien keer gaat het goed, maar die tiende keer reageert ze niet (goed genoeg) op mijn hulpen om veilig samen het verkeer in te kunnen. Echter.. heeft dit eigenlijk niets te maken met de discussie die ik wil voeren, dus hoe goedbedoeld ook, tips hiervoor zijn niet nodig, we zijn altijd bezig met onze onderlinge band, grondwerk, etc.
Afijn, ik rijd dus met bit (bustrens Myler lvl 1), en de reden dat ik met een western hoofdstel rijd is ten eerste dat ik die mooi vind, en ten tweede dat ik altijd dacht, hoe minder poespas aan je hoofd, hoe vriendelijker. Maar dat laatste, dat is iets waar ik de afgelopen dagen over heb getwijfeld. Niet omdat mijn pony problemen vertoond o.i.d., maar gewoon omdat ik graag diep over dingen nadenk. De riempjes aan een Engels hoofdstel zitten er natuurlijk niet voor niets. Dus ik ben eens gaan uitzoeken waar die dan allemaal voor zijn, en een ding kwam steeds terug. Stabiliteit van het bit. Dat lijkt me prettig, voor een paard, dat een bit stabiel ligt. Dus.. misschien is een Engels hoofdstel vriendelijker?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover. Zijn jullie van team "hoe minder gedoe, hoe vriendelijker" of van team "alles op zijn plek zodat alles stabiel ligt is vriendelijker". Overigens begrijp ik dat het ene paard het ene fijner zal vinden dan het andere, en dat de ene neusriem de andere niet is, maar.. ik merk aan mijn paard zelf niet zo'n verschil in waar ik mee rijd, dus daar word ik niet veel wijzer van. Dus.. nou ja, ik hoop dat jullie me het verlossende antwoord kunnen geven!