Welke sporen gebruik je?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koningskimd

Welke sporen gebruik je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 17:49

Ik gebruik zelf geen sporen maar ik zie op de manege mensen met allerlei soorten sporen: knopjes, langere knopjes, blokjes, wieltjes met en zonder karteltjes.

Waarom en hoe kies je voor die ene spoor?

Ik heb zelf geen sporen nodig hoor maar ik vraag me wel af wanneer je voor de ene of de andere spoor kiest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:30

Ik voorkom ermee permanent geband te worden.
Gelukkig heb jij ze niet nodig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:32

Ik zou niet weten waarom je sporen nodig hebt, hulpen verfijnen zeggen ze dan, met grover geschut hulpen verfijnen klopt niet in mijn ogen.
Een paard voelt je been echt wel
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 02-04-21 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:41

Nielojram schreef:

Geband? ... Licht eens toe. Waar vandaan? Van bokt? Je hoeft hier geen sporen te hebben hoor.

Wat mij betreft, ik gebruik geen sporen. Ik rij recreatief. Ik heb geen sporen nodig om plezier te maken.
Als ik ze koos ging ik voor spiegelglad klein rond en zijwaarts draaiend of voor zo simpel mogelijk. Daarnaast hebben we niet voor niets het gezegde "je sporen verdienen". Ik zou er niet aan beginnen omdat anderen dat doen. maar zo zit jij er geloof ik ook in Koningskimd.

Ben overigens niet per se tegen sporen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 02-04-21 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:44

Nielojram schreef:

Is dat vanwege wedstrijden? Voor dressuur is het volgens mij op een bepaald niveau verplicht?

Sporen zijn in mijn ogen ook nutteloos.
Verfijnen op het been is beter, paarden voelen een vlieg zitten, druk van de kuit en gewichtsverplaatsing ook wel.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:46

Ik rij met de allerkleinste knopjes sporen omdat die van mij dat fijner vind dan heel mijn kuit.
Maar ik gebruikt mijn been (en soms spoor) alleen voor zijgangen en op de volte en dat is hoogstens 3x heel licht contact.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:31

axel_1997 schreef:
Nielojram schreef:

Geband? ... Licht eens toe. Waar vandaan? Van bokt? Je hoeft hier geen sporen te hebben hoor.

Misschien iets met dr onderschrift te maken? }>

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:37

Anastasia24 schreef:
Is dat vanwege wedstrijden? Voor dressuur is het volgens mij op een bepaald niveau verplicht?

Dat was vroeger zo inderdaad, inmiddels niet meer. Je mag met sporen rijden, maar het is niet verplicht.

Welk spoortje goed werkt is afhankelijk van het paard, ze reageren allemaal anders. En het ligt aan hoe het paard is afgericht en hoe de ruiter rijdt. Erg persoonlijk dus en goed om met een instructeur te bespreken.

En het is inderdaad bedoeld voor verfijning van je hulp. Hoe meer je paard is afgericht, hoe meer ‘knopjes’ er in te drukken zijn. Maar in de praktijk zie je ook al veel B en L ruiters met sporen rijden en wordt het vaak ingezet om het paard actief te houden.

Poekkie

Re: Welke sporen gebruik je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:33

Goh ik heb knopspoortjes maar rij er eigelijk zelden mee (1x per 3 maand ofzo). Als ik ze aandoe is dat voor een les waarin ik weet dat we gaan trainen op zijgangen en/of middendraf. Mijn paard reageert wel fijner op een spoortje dan.
Als ik alleen rij heb ik nooit sporen aan. Springen ook niet, zie daar geen heil in. Wisselen boven de sprong lukt ons toch niet anyways :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 03:06

Een spoor is niets mis mee, maar dan moet je natuurlijk wel wat meer doen dan door het bos hobbelen.

Ik reed altijd zonder, maar in de hogere dressuurklasses is het een fijne oplossing voor alle knopjes die er op komen te zitten zodat je paard het onderscheid begrijpt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:08

Ik rij met sporen als ik aan de slag ga met 'zwaardere' dressuur oefeningen. Voor mij zijn dat oefeningen waarbij ik mijn been ga verolaatsen, zoals travers, appuyeren en galop wissels.

Met een spoor heb ik een wat kleiner raak oppervlak, dus is het voor mijn paard eerder duidelijk als ik mijn been maar een klein stukje naar achteren leg.

Ik rij overigens met een spoor met een dik, horizontaal draaiend wiel.

Rustige dressuurritjes, buitenrijden, springen en crossen doe ik zonder sporen.

Apple

Re: Welke sporen gebruik je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:03

Ik zet een slotje op dit topic, TS heeft al een ander account op Bokt.