Hoofdstel af bij de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Hoofdstel af bij de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 19:08

Ik heb een nogal wakker paard en als ik met de trailer op pad ga dus ik dus voor het uitladen even mijn hoofdstel in. De rest gaat dan soepel, opzadelen naast de trailer.

Maar andersom is een ander verhaal. Als ik klaar ben met afzadelen en hoofdstel voor halster wil verwisselen, daar kan ik nog geen veilige oplossing voor vinden. Van de week had ik een ruim vallend halster over mijn hoofdstel heen gedaan en toen mn hoofdstel er tussenuit geplukt, maar dit vind ik niet fijn voor mijn paard en iets te onhandig. Of moet je daar handiger in worden? Ik vraag mij af hoe jullie dat doen. Ik zou haar natuurlijk ook weer met hoofdstel kunnen laden en in de trailer switchen. Maar vaak ga ik nog even grazen aan de hand, een stukje ontspanning opzoeken omdat ze nogal moeilijk laadt, dus dan is een halster met leadrope fijner.

Iemand een andere manier om te wisselen?

Ibbel

Re: Hoofdstel af bij de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:11

Halster onder je hoofdstel aanhouden. Simpelste methode.
Of een halster-hoofdstel zoals in de endurance gebruikelijk.
Of een menhalster, die extra gespen hebben en bedoeld zijn om uit te doen nadat je het hoofdstel omgedaan hebt. En die je dus ook omgekeerd eerst om kunt doen ónder je hoofdstel, zodat je je hoofdstel niet onder je halster vandaan hoeft te frutten.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:15

Een halster hoofdstel zoals Ibbel ook al benoemd! ;)

Groet Karin.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:17

Er bestaan halsters met gesp op de neus en over het hoofd dan kan je onder je hoofdstel deze omdoen en dan hoofdstel af doen, halster omhouden kan ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:18

eventueel leer je je paard aan een halsband vast staan, dan kun je dan ook rustig het halster op en af doen.
halsbanden voor paarden zijn wel te koop bij onder andere agradi

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:19

speurneusc schreef:
Er bestaan halsters met gesp op de neus en over het hoofd dan kan je onder je hoofdstel deze omdoen en dan hoofdstel af doen

Een men-halster.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:15

touwhalster onder je hoofdstel, niet aan vastzetten in de trailer natuurlijk. Maar kan ook onder je stalhalster

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:24

Halster om de hals, hoofdstel uit, halster om teugels van de hals en klaar. Zo doe ik het m'n hele leven al eigenlijk.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:40

Als je een Halster hebt wat je boven los kunt maken. dan kun je deze laten zakken en dan hangt je neusriem Ding op je bit. Als je het voorste deel van die neusriem, over zijn neusschuift en in zijn mond stopt, dan kun je het achter zijn bit schuiven naar beneden, en dan uit zijn mond, en tada je hebt het Halster uit gedaan met je hoofdstel aan. Dit kun je natuurlijk ook de kant op doen.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:44

Ik doe een halsband (koeienband) om de hals. Zou wel eerst thuis paar keer kijken hoe die er op reageert.
Vind het echt perfect werken voor mij (mijn merrie is ook best wel alert)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:04

Men-halster!

Neusriem los, dan hangt hii om zijn nek, hoofdstel om, nekriem los.
En omgekeerd, halsriem vast, hoofdstel af en neusriem vast.

Mijn pony's zijn heel braaf, maar oo deze manier kan ik ook mijn 2span alleen inspannen. Tuig er op, neusriemen los, hoofdstellen om, wagen er achter, leidsel in mijn hand en dan halsriemen los trekken.

Of juist een fijn onder-halster. Touwhalster of dun biothane exemplaar met weinig gespen en ringen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:05

Pien1989 schreef:
Ik doe een halsband (koeienband) om de hals. Zou wel eerst thuis paar keer kijken hoe die er op reageert.
Vind het echt perfect werken voor mij (mijn merrie is ook best wel alert)

Dit is de meest handige oplossing. Ook voor paarden die gaan hangen als je ze vast zet. Ik deed het op concours ook altijd, paard helemaal opgezadeld en hoofdstel aan. Aan de halsband aan de trailer en vervolgens het jasje en handschoenen aan.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 22:51

Zitten zeker handige tips tussen. Ze is heel vlug, als er teveel prikkels zijn. Dus de voor de hand liggende methode van halster over de hals, hoofdstel af en dan halster omdoen is echt te gevaarlijk. Evenals een band om de hals dus. Ze raakt soms in paniek en trekt zich los.

Uiteraard doe ik er alles aan om de focus bij mij te houden en de rust te houden, maar het blijft een hele vlugge (met name als ik alleen op pad ga), dus ik kies liever een werkwijze waarbij ik geen grijze stukjes heb zeg maar. Geeft mij rust en haar uiteindelijk ook. Dus dat halster onder het hoofdstel of een menhalster, daar kan ik zeker wat mee. Bedankt!
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 01-04-21 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:53

ellepel schreef:
eventueel leer je je paard aan een halsband vast staan, dan kun je dan ook rustig het halster op en af doen.

dit doe ik ook al jaren. Ideaal!

TS: ik ben juist met die band begonnen bij een paard die in 1 ruk zijn halster kapot trok. Maar doordat een band meer speling geeft was er juist minder paniek. Hij heeft zich daarna juist nooit meer los getrokken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:55

Gewoon halster over het hoofdstel heen, teugels indraaien en keelriem erdoorheen steken. Zo deden wij altijd de paarden vervoeren op een ritje van 20-30 minuten.

Of gewoon het halster eronder houden. Eentje die hoog genoeg komt dat je niet in de knoei komt met je neusriem
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 01-04-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:00

Juist bij paarden die zich lostrekken of gaan hangen is een (koeien) halsband met een oersterk nylon touw met karabijnhaak de oplossing.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 23:04

pol013 schreef:
ellepel schreef:

dit doe ik ook al jaren. Ideaal!

TS: ik ben juist met die band begonnen bij een paard die in 1 ruk zijn halster kapot trok. Maar doordat een band meer speling geeft was er juist minder paniek. Hij heeft zich daarna juist nooit meer los getrokken.

Uhm..ik zet haar nooit meer aan de trailer vast, nadat ze jaren terug eens op wedstrijd over de parkeerplaats denderde, na lostrekken. Dat was niet grappig, ook niet voor dr nekwervels. Hou haar altijd in de hand. Leadrope door beide bitringen en ik kan keurig opzadelen, laarzen aan etc. Daar hebben we onze weg in gevonden gelukkig. En bij slecht weer zadel ik op in de trailer. Dus de trailerringen hebben bij ons een mooi ongebruikt leven haha!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 23:06

pillow schreef:
Juist bij paarden die zich lostrekken of gaan hangen is een (koeien) halsband met een oersterk nylon touw met karabijnhaak de oplossing.

Dank voor het meedenken, maar het gaat dus niet om hangen of vastmaken aan de trailer. Puur om de handeling 'hoofdstel-halsterwissel'.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:07

Ik moest een tijd langs een 80km weg opzadelen. Ik liet mooi het halster onder het hoofdstel. Ik nam geen enkel risico met haar.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:10

pillow schreef:

Kortste klap dat ze leren dat trekken geen zin heeft, maar dat lijkt me echt geen pretje voor de wervels en alle kwetsbare zooi die in een paardennek zitten :=

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:20

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:23

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:26

prugelpiet schreef:
pillow schreef:

Kortste klap dat ze leren dat trekken geen zin heeft, maar dat lijkt me echt geen pretje voor de wervels en alle kwetsbare zooi die in een paardennek zitten :=

Dat is hangen aan een halster ook niet en als die knapt kan hij ook achterover gaan of de straat op rennen. Het lijkt mij in ieder geval veiliger dan staan hannessen met een paard die niet vast kan staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 23:40

Ik gebruik zelf een menhalster en dat vind ik wel erg makkelijk met wisselen, je moet je paard wel even aan alleen een halsband kunnen hebben maar je hebt niet meer heel even dat moment dat ie eigenlijk helemaal los is. Een stalgenoot van mij gebruikt een onderhalster, is wat smaller en moet iets strakker dan een gewoon halster, meestal van biothane (zoiets https://www.demenner.nl/onderhalster-kunststof-540.html) dat is dus een halster wat echt bedoeld is voor onder een (men)hoofdstel en dat zit bij haar pony ook echt heel netjes. Staat veel netter dan een normaal halster er op of onder, en zit voor het paard denk ik ook minder onprettig onder een hoofdstel als een normaal halster.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 08:13

liedje89 schreef:
Ik gebruik zelf een menhalster en dat vind ik wel erg makkelijk met wisselen, je moet je paard wel even aan alleen een halsband kunnen hebben maar je hebt niet meer heel even dat moment dat ie eigenlijk helemaal los is. Een stalgenoot van mij gebruikt een onderhalster, is wat smaller en moet iets strakker dan een gewoon halster, meestal van biothane (zoiets https://www.demenner.nl/onderhalster-kunststof-540.html) dat is dus een halster wat echt bedoeld is voor onder een (men)hoofdstel en dat zit bij haar pony ook echt heel netjes. Staat veel netter dan een normaal halster er op of onder, en zit voor het paard denk ik ook minder onprettig onder een hoofdstel als een normaal halster.

Super! Dankjewel!