Halsband paard, maat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Halsband paard, maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:30

Hoihoi,

Ik wil halsbanden voor mijn pony's, D en E. Hoe lang denken jullie dat die moeten zijn? Ze krijgen ze alleen om met naar de wei/stal brengen, dus nooit in de wei of stal.

Weet iemand hoe lang zo'n band moet zijn voor ze? Ik zie halsbanden voor koeien van 80 tot 100 cm, maar ook van 60 cm..

Afbeelding

Ik kan het gewoon echt niet inschatten :+
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 28-03-21 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Re: Halsband paard, maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:31

Wat is het nut van een halsband als er halsters bestaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:32

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:33

Ik zou gewoon even een meetlint ofzo pakken, dan weet je zeker dat je de goede maat hebt, halster geen optie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:43

Goudhaan1 schreef:

Minder kans om te blijven hangen/ze uit te doen. :) Paarden die snel open liggen op de neus door halsters kunnen soms wel een halsband verdragen (hier bv een arabier die zelfs met wol onder de neusriem kale plekken heeft na 6 uur het halster aan gehad te hebben en die halsters met wol zijn ook nog eens geen doen als het regent of modderig is.).
Stallen waar het verplicht is om ze iets aan te doen om ze makkelijk mee vast te pakken kan het dus een uitkomst zijn als je eentje hebt die om eender welke reden het slecht doet met halsters. Ook kwa passen heb je simpelweg veel minder issues dan met een halster. :) Heb ooit eentje gehad die tussen twee maten in zat. Daar was geen fatsoenlijk passend halster voor te vinden. Die stond dus ook met halsband op weide.

Over het algemeen is een halsband "onze size fits all" dus ik begrijp je maat issues niet zo TS?
Ze zijn behoorlijk ruim te verstellen. :) En desnoods even met een lintmeter de omtrek meten. :) Zorg dat ie "strak" genoeg zit dat ie niet over de oren kan en natuurlijk los genoeg dat ie niet klemt. :) Want als ie over de oren kan kunnen ze zich er dus wel mee in problemen werken. Ik heb helaas één keer die inschattingsfout gemaakt toen ik 'm de eerste keer gebruikte. :(:) Dier heeft er gelukkig niets aan over gehouden maar ben het nooit vergeten. Was zo boos op mezelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:00

Men neme een meetlint, doet het om de hals met een vuist ertussen en dan weet je ongeveer de maat. Vaak zijn ze ruim verstelbaar.

horsessss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:02

Vraag ook advies aan iemand die dit ook heeft als je zo iemand kent. Of lees reviews op sites waar ze ze verkopen. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 22:08

Nou, ik wou ze bestellen bij het bedrijf die ook ons vlas etc bezorgt. Die komen toch woensdag weer. Maar die hebben geen band voor paarden, alleen voor schapen/geiten en runderen. En dat is dus 60 cm, 80 cm, 90 cm en 100 cm. Verder zijn ze hetzelfde als paarden halsbanden.

Maar ik heb geen idee welke ik dan moet hebben kwa maat. Kan beter opmeten idd, maar ben nu aan het bestellen en dan kan die meteen mee besteld worden :+

De vos vind het sinds kort niet fijn om een halster om te krijgen. Het lukt wel, ze gaat er niet vandoor oid, maar ze trekt wel altijd eerst haar hoofd terug en met over haar oren doen en de gesp dichtdoen merk ik ook dat ze dat niet fijn vind. Wil daar ook de fysio voor laten komen, heb ook het idee dat haar nek gevoelig is.

Doe nou vaak gewoon touw om haar hals, ze is super braaf en ik hoef maar een paar meter van de stal naar de wei, maar als ze dan een keer los raakt dan heeft ze meteen niks meer om. Met een halsband is ze dan makkelijker te pakken.

Het is dus een beetje omdat ze het nu gewoon niet fijn vind, maar vind het sowieso wel makkelijk om een riem om te doen ipv een halster, het is alleen voor de paar meter tussen de stal en de weim. Verder hebben ze nooit een halster oid om.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:22

XL hondenhalsband past mijn B en Dtje netjes, zal 65cm zijn. Mits ruim verstelbaar moet de 80 goed zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:55

Kun je ze niet los laten lopen? Of toch gewoon een halster, waarom moeilijk doen om een paar meter lopen. Je kunt het halster ook los om doen dus de keelriem niet vast. Doe ik ook veel minder gehannes dan een halsband vastmaken. Bovendien heb je met een halsband helemaal niks in te brengen als ze gaan lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:01

pillow schreef:
Kun je ze niet los laten lopen? Of toch gewoon een halster, waarom moeilijk doen om een paar meter lopen. Je kunt het halster ook los om doen dus de keelriem niet vast. Doe ik ook veel minder gehannes dan een halsband vastmaken. Bovendien heb je met een halsband helemaal niks in te brengen als ze gaan lopen.

Je klikt een touw aan die halsband, kies een lange(re) en je hebt ruimte voor een lus over de neus.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 01:35

Gewoon ff opmeten..... dan die bestelling maar ff uitstellen....?

Ik heb voor mijn Welsh A merrie volgens mij deze, en dan maat pony ofzo?
https://www.agradi.nl/kerbl-halsriemen-voor-paarden.htm

Al zit die bij de Fries op de foto natuurlijk niet zoals hij hoort :+

Ik gebruik die halsband vooral voor tijdens het optuigen en inspannen voor de wagen. Ik heb haar dan vaststaan aan de halsband, zo kan ik makkelijk het hoofdstel om doen en hoef ik geen halster onder het menhoofdstel te hebben. Ik laat de band tijdens het rijden in principe af, dan hangt hij met halstertouw aan de vastzetring in de muur. Kom ik terug dan parkeer ik pony met de kop tegen de muur, afstappen en meteen halsband weer om. Dan pas uitspannen en aftuigen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:34

Ik heb geen ervaring met halsbanden bij paarden, maar het lijkt mij persoonlijk wel slim om te blijven oefenen met het halster. In noodgevallen of met vervoer is het een stuk handiger als ze gewoon makkelijk een halster om kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:46

60 gebruik ik inderdaad bij de geiten (kleinste stand) en schapen (op 1 na grootste of grootste stand) Ik zou dus inderdaad minstens voor de 80 gaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:55

Goudhaan1 schreef:

Ik had ooit een pony die dat al gewend was van een vorige eigenaar, en ik kan je melden het is echt verrekte Handig!. Zelfs op concours kon deze pony zonderproblemen nog even vast staan met zijn spullen op als je even moest toiletteren ofzo.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:25

kwita schreef:
Goudhaan1 schreef:

Ik had ooit een pony die dat al gewend was van een vorige eigenaar, en ik kan je melden het is echt verrekte Handig!. Zelfs op concours kon deze pony zonderproblemen nog even vast staan met zijn spullen op als je even moest toiletteren ofzo.

Om vast te zetten met optuigen ed is een halsband handig ja. Maar niet om van en naar de wei te brengen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:32

pillow schreef:
kwita schreef:

Om vast te zetten met optuigen ed is een halsband handig ja. Maar niet om van en naar de wei te brengen.

Ik doe beide. Vastzetten echt ideaal. Maar ook even verplaatsten gaat perfect met een halsband.
Of ik er een complete boswandeling mee wil maken weet ik niet zo zeker. Maar over het eigen erf van A naar B werkt prima.

@goudhaan: ze hebben meer bewegingsvrijheid tijdens het vaststaan. Je kunt je paard vast laten staan tijdens het optuigen want het hoofd blijft vrij. En je kunt het hoofd beter poetsen omdat er niets in de weg zit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:52

TS stelt de vraag over de maat en wil ze er mee naar de wei brengen. Waar de halsband voor de rest bruikbaar voor is doet hier niet ter zake.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:56

Ik gebruik altijd halsbanden om ze aan de poetsplaats vast te zetten. Voorheen veel met jonge paarden, halsbanden zijn dan een stuk veiliger dan halsters. Nu staat mijn paard aan een losse halsband wat heel fijn is met poetsen (je kan overal bij) en het hoofdstel omdoen :)

Wij gebruiken gewone koeienhalsbanden in verschillende maten zowel voor pony's als paarden. Je kan er veel gaatjes bij maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:07

pillow schreef:
TS stelt de vraag over de maat en wil ze er mee naar de wei brengen. Waar de halsband voor de rest bruikbaar voor is doet hier niet ter zake.

Iemand vroeg waar een halsband nuttig voor was in een van de eerste Posts. Denk dat ze daarop reageren. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:00

Ik had ze in de wei nog weleens een band om. Vooral degene die ik niet zo heel makkelijk te pakken kreeg om een halster om te doen. Met halster op de wei doe ik liever niet.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:10

pillow schreef:
Je kunt het halster ook los om doen dus de keelriem niet vast.

Dit wordt juist afgeraden. Stel dat een paard wat geks uitvreet, dan heeft 'ie kans op een musketonhaak in z'n oog -O-

Sorry TS hier heb jij niet zo veel aan. Al een maat gekozen en besteld?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:46

Je kan ook een halsband uit biothane laten maken, dan is het kwestie van meten en de maat doorzenden. Dat kan dan in simpel zwart of een of andere fel kleurtje :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:51

JorineV schreef:
pillow schreef:
Je kunt het halster ook los om doen dus de keelriem niet vast.

Dit wordt juist afgeraden. Stel dat een paard wat geks uitvreet, dan heeft 'ie kans op een musketonhaak in z'n oog -O-

Sorry TS hier heb jij niet zo veel aan. Al een maat gekozen en besteld?

Het gaat toch alleen om een paar meter naar de wei brengen. Ts vindt het halster omdoen teveel moeite en wil daarom een halsband. Vandaar mijn suggestie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:57

Nee het paard heeft er moeite mee. :)

Ik heb nog nooit een probleem gehad met een paard naar de weide brengen of terug halen met een halsband eigenlijk. Als ze echt willen gaan heb je met halsband niet meer of minder in te brengen als met halster.