Stijgbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misshershey

Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 08:10

Hallo iedereen.

Ik ben op zoek naar nieuwe stijgbeugels.
Even wat over mezelf en mijn pony. We rijden vooral recreatief springen, dressuur en soms cross. Ik ben graag beugels die 99% veilig zijn ivm mijn pony die niet altijd even braaf is. Ik ben al eens blijven hangen en dat wil ik niet nog eens. Verder heb ik een heel sleche knie door een ongeluk dus liefs ook beugels met voldoende steun en grip. Het prijskaartje maakt niet zo heel veel uit :D Momenteel heb ik nog de gewone composi beugels, maar die voldoen dus niet meer aan mijn eisen. :D

ToosxHorses

Re: Stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:46

Tech Stirrup Venice, Acavallo Arena, BR Lavarone, LeMieux Vector, Shield'rup, wellicht zijn 1 van deze iets voor je?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:50

Veilige beugels en weinig geld zijn die met elastiek, € 20,- bij mij. De kans dat je hier mee blijft hangen is super klein maar het kan nog steeds. Zelf rij ik met de flex on safe on inclusief spikes en schuin voetbed en demping. Maar deze kosten een vermogen. Belangrijk is dat bij val er geen opstaand kantje is bij je voet en dan heb je behalve de flex on safe on weinig keuze. En sparen voor een opblaasbaar vest, daar rij ik ook mee, hiermee minder letsel maar als je op de zijkant terecht komt dan minder bescherming. De flex on safe on kan gratis op proef.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:18

Ik heb gevoelige knieetjes en veel beugels vind ik niet fijn. Nadat ik mijn enkelbanden ook nog eens gescheurt heb was ik gaan zoeken naar een beugel met veel steun door een breed voetbed. Toen kwam ik uit op endurance stijgbeugels die ook nog eens veilig zijn door de korf. Ben super blij dat ik voor deze ben gegaan fijne ondersteuning voor de voet waardoor ook meer steun voor enkel en knieen.
https://www.goedhard.nl/nl/voor-het-paa ... 9-20000043

Amyciation

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:29

If the price doesn’t matter to you, perhaps have a look at the stirrups from Ophena.
They are very pricey but in my opinion also very safe (completely open on one side but magnetic (the stirrup and an insole in your shoe) so you still have good grip). There are plenty of youtube videos where you can see how they work :)

Dutch:

Als de prijs jou niet uitmaakt, kijk dan eens naar de stijgbeugels van Ophena. Ze zijn erg prijzig maar naar mijn mening ook erg veilig (volledig open aan één kant maar magnetisch (de stijgbeugel en een binnenzool in je schoen) zodat je nog steeds een goede grip hebt). Er zijn tal van YouTube-video's waar je kunt zien hoe ze werken :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-03-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vertaling toegevoegd

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:34

Ik rij met BR Lavarone en ik ben er super tevreden over. Goede grip op de beugel en ik vind het fijn dat ze redelijk breed zijn.

Het zijn zogenaamde veiligheidsbeugels, ze kunnen open springen aan 1 kant, maar dat heb ik gelukkig nog niet hoeven testen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:53

Wat je zoekt is een veiligheidsbeugel (met elastiek, klik systeem, open zijkant of korfjes) met brede voetbed. Het brede voetbed geeft je meer steun.

Paar voorbeelden:
Acavallo Arena Alupro Safety
LeMieux Vector Contol
BR lavarone

Voor ultieme steun, zonder veiligheid helaas:
Equick Flexia

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:59

Safestyle !

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:28

Ophena of saferiding :)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:09

Ik heb ivm inrijden van een jong paard de Acavallo Arena gekocht.
Heel fijn, klappen snel open, maar niet 'te snel'. Breed voetbed met heel veel grip spikes. Het enige nadeel aan deze vind ik de ophanging, die zouden van mij wel een kwartslag gedraaid mogen worden. Maar verder ben ik er heel tevreden over.
Ik rij zelf alleen dressuur en maak bosritten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:27

Bestaat er ook een veiligheidsbeugel die ook schokdempend is, en tevens een breed voetbed?

Mijn dochter heeft enkelproblemen (overgehouden na een meervoudige enkelbreuk) en rijdt nu altijd met de compositie reflex en deze bevallen super. Schokdempend, breedvoetbed, goede grip alleen zijn het geen veiligheidsbeugels. Maar aangezien ze haar zinnen op cross heeft gezet vind ik dat wel even wat veiliger.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:28

Ik zou kiezen voor een stijgbeugel met een ophanging die 90° gedraaid is. Dit scheelt al enorm in druk op de knieën.
Safestyle of BR Aerotech zijn beide fijne beugels hier in, maar er zijn er vast meer :)
Zelf heb ik de BR Aerotech, een brede beugel met veel grip naar mijn mening.

Safestyle verkoopt evt nog shock absorbers die je tussen je beugelriemen en beugels kunt doen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:03

kiki1976 schreef:
Bestaat er ook een veiligheidsbeugel die ook schokdempend is, en tevens een breed voetbed?

Mijn dochter heeft enkelproblemen (overgehouden na een meervoudige enkelbreuk) en rijdt nu altijd met de compositie reflex en deze bevallen super. Schokdempend, breedvoetbed, goede grip alleen zijn het geen veiligheidsbeugels. Maar aangezien ze haar zinnen op cross heeft gezet vind ik dat wel even wat veiliger.

Flexon safeon voldoet aan al jou voorwaarden.
Demping, 2 schokdempers.
Grip, voetbed met optie spikes nemen.
Veiligheid, volledig open bij 35 kg.
Voetbed, horizontaal of oplopend, advies oplopend.(dus tegenovergestelde richting van schuine blokjes)
Elk onderdeel in je eigen kleur.
Neem ze eerst eens kosteloos op proef.
Uiteraard rij ik erzelf ook mee.
Zie eventing-sgw.nl

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:19

Sprenger bow balance of sprenger flexcite?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:15

Nico12 schreef:
kiki1976 schreef:

Demping, 2 schokdempers.
Voetbed, horizontaal of oplopend, advies oplopend.(dus tegenovergestelde richting van schuine blokjes)
Zie eventing-sgw.nl

Hoe bedoel je oplopend?
Want ivm dr enkel kan ze bv niet tegen scheve beugels. Het beweegbare van de compositi reflex kan ze wel, al is dat natuurlijk niet heel veel.

Ik had ook de compositi ELLIPSE gezien, deze zijn ook schokdempend en kunnen ook open klappen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:38

Demping, 2 schokdempers.
Zie eventing-sgw.nl[/quote]

Hoe bedoel je oplopend?
Want ivm dr enkel kan ze bv niet tegen scheve beugels. Het beweegbare van de compositi reflex kan ze wel, al is dat natuurlijk niet heel veel.

Ik had ook de compositi ELLIPSE gezien, deze zijn ook schokdempend en kunnen ook open klappen.[/quote]

(Ellipse, rij en vergelijk met elkaar, ik vind het geen alternatief) (Een Lada en Mercedes vergelijken is ook moeilijk)

Oplopend, is een optie.
(Niet te verwarren met schuine blokjes)
Doel, de hakken naar beneden.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:09

Je kan ook kiezen voor een "gewone" stijgbeugel in combinatie met Swiss Clips, dan heb je veel meer keuze.
De Swiss Clips zorgen ervoor dat de beugel bij een val loskomt van de beugelriem
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:36

JMJ schreef:
Je kan ook kiezen voor een "gewone" stijgbeugel in combinatie met Swiss Clips, dan heb je veel meer keuze.
De Swiss Clips zorgen ervoor dat de beugel bij een val loskomt van de beugelriem
[ Afbeelding ]

Dit is handig! Maar zo te zien nergens in Nederland te koop

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:52

Ik gebruik nu de Sprenger Bow Balance en mijn knie/enkel klachten zijn een heel stuk minder geworden! Ze kunnen ook buigen zodat je minder snel blijft hangen, maar ik zit er toch nog wat mee dat ze niet open kunnen.
Ik zelf zit nu te kijken naar de Flex-on Safe-on beugels en de Lemieux Vector Balance, dus ik lees graag even mee in je topic!

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:42

SjonnieZ schreef:
JMJ schreef:
[ Afbeelding ]

In Nederland zijn ze wat moeilijker te verkrijgen, maar in Duitsland volop.
Klik

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:08

JMJ schreef:
SjonnieZ schreef:

In Nederland zijn ze wat moeilijker te verkrijgen, maar in Duitsland volop.
Klik

Werkt dat echt? Ik heb al jaren bow balance en qua lichamelijke klachten kan ik geen andere beugels maar eraf vallen en blijven hangen is echt de grootste nachtmerrie. Zou dit kunnen tussen de riemen en de bow balance?
Heb jij deze? Werkt het? Ben je ooit gevallen waarbij de beugels van je zadel zijn losgekomen?

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:50

pluisje88 schreef:
Werkt dat echt? Ik heb al jaren bow balance en qua lichamelijke klachten kan ik geen andere beugels maar eraf vallen en blijven hangen is echt de grootste nachtmerrie. Zou dit kunnen tussen de riemen en de bow balance?
Heb jij deze? Werkt het? Ben je ooit gevallen waarbij de beugels van je zadel zijn losgekomen?

Ik heb zelf Safestyle beugels, dit zijn m.i. de veiligste beugels. Wat ik begrepen heb is de Safe Clip ontworpen door, of voor een Zwitsers bereden legeronderdeel. Ze worden ook in de rensport gebruikt en als je zoekt op ervaringen, dan kom je veel positieve reacties tegen.

Mijn keuze voor Safestyle beugels boven de Safe Clip, is dat ik twijfels heb over de werking bij een val van het paard. Hiermee heb ik nl. helaas wel ervaring en dan doet de Safestyle beugel waar hij voor gemaakt is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:54

JMJ schreef:
[ Afbeelding ]

Kijk dit lijkt me ideaal, dan kan ze gewoon met de reflex beugels blijven rijden.
Ik ga eens zoeken naar ervaringen, dank je wel!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:02

Nico12 schreef:
Demping, 2 schokdempers.
Zie eventing-sgw.nl

Hoe bedoel je oplopend?

Ik had ook de compositi ELLIPSE gezien, deze zijn ook schokdempend en kunnen ook open klappen.[/quote]

(Ellipse, rij en vergelijk met elkaar, ik vind het geen alternatief) (Een Lada en Mercedes vergelijken is ook moeilijk)

Oplopend, is een optie.
(Niet te verwarren met schuine blokjes)
Doel, de hakken naar beneden.[/quote]
Ik ga er eens verder in duiken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:54

JMJ schreef:
pluisje88 schreef:

Ik heb zelf Safestyle beugels, dit zijn m.i. de veiligste beugels. Wat ik begrepen heb is de Safe Clip ontworpen door, of voor een Zwitsers bereden legeronderdeel. Ze worden ook in de rensport gebruikt en als je zoekt op ervaringen, dan kom je veel positieve reacties tegen.

Mijn keuze voor Safestyle beugels boven de Safe Clip, is dat ik twijfels heb over de werking bij een val van het paard. Hiermee heb ik nl. helaas wel ervaring en dan doet de Safestyle beugel waar hij voor gemaakt is.

Zoals gezegd kan ik niet anders dan met bow balance rijden Ivm fysieke klachten dus een ander soort beugels is geen optie voor mij.