Zadeladvies nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iesje0485

Zadeladvies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:27

Hallo allemaal,
Hierbij mijn zoveelste topic over het zoeken van een zadel. Hopelijk is dit de laatste!

Ik ben opzoek naar een dressuurzadel voor mijn paard. Ik rijd dit paard nog tot volgend jaar april, dan krijgt zij een veulen en stap ik over naar een 3-jarige.

Omdat het maar voor een jaar is zoek ik ofwel een passend zadel met vaste boom in lage prijsklasse, of een goed zadel met verwisselbare boom.

Vanwege mijn rugklachten (2016 rug, heupen, bekken en schaambeen gebroken bij een paardrijongeluk.) heb ik een zadel nodig met een diepe zit, en dikke of verplaatsbare wrongen.

Het id heel belangrijk dat het zadel echt een diepe zit heeft! (Weet iemand of thorrowgood/k&m hieraan voldoet?)

Het paard loopt niet lekker onder monoblad dus dit is geen optie.

Het gaat hier om een belgisch trekpaard merrie van 11 jaar.

Op dit moment heeft ze een tekna letek dressuurzadel, maar hier kan ik zelf totaal niet goed in zitten. De m/w boom ligt perfect.

Afbeelding

Weet jij wat hierbij zou passen of heb je zelf iets liggen, laat het mij aub weten!

(Graag niet reageren met “laat een zadelmaker komen en laat die een zadel meenemen” hier heb ik nu niks aan, natuurlijk zal het zadel + ligging worden nagekeken.)

Voorkeuren: evt crosby, anatomica, euroriding, k&m zadel oid

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:00

Hallo ☺️ ik las je post en dacht meteen aan een K&M. De wrongen zijn te verplaatsen en het zadel heeft een redelijk diepe zit. Ik heb er zelf ook een en ik wil niks anders meer. Ik rijd er 3 verschillende paarden mee en bij alle 3 ligt het als een huis. Wat ik ook prettig vind aan deze zadels is dat je singelstoten ook kunt verplaatsen.het is dus op meerdere manieren aan te passen.

Fudge

Re: Zadeladvies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:26

Hier ervaring met thorowgood, zeker een diepe zit en fijn aanpasbaar zadel. Maar ik weet wat voor type paard de 3 jarige is? Ik weet namelijk niet of je een zadel gaat vinden dat én op een rond trekpaard ligt én bijvoorbeeld op een schriele 3 jarige kwpner. Binnen K&M/thorowgood heb je namelijk nog wel verschillende types.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 14:28

Floran schreef:
Hier ervaring met thorowgood, zeker een diepe zit en fijn aanpasbaar zadel. Maar ik weet wat voor type paard de 3 jarige is? Ik weet namelijk niet of je een zadel gaat vinden dat én op een rond trekpaard ligt én bijvoorbeeld op een schriele 3 jarige kwpner. Binnen K&M/thorowgood heb je namelijk nog wel verschillende types.

De 3 jarige is een volle zus van mijn huidige merrie! Ook trekpaard dus *\o/*

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:13

Iemand ervaringen met kentaur?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:15

De Kentaur die hier ligt, heeft een vrij diepe zit, maar niet zulke dikke wrongen. Maar ik denk dat het per model binnen een merk erg verschilt. Hier ligt bijvoorbeeld een thorowgood op de tinker-tank, en veel platter dan dat gaan ze bij de veelzijdigheids zadels niet worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:01

Ik ben heel verbaasd dat MW past op dit type paard. Weet je de boommaat wel zeker?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:03

Thorowgood heeft geen diepe zit. Beetje middelmatig. Wrongen zijn verplaatsbaar maar ook niet echt dik. Ik geloof dat daar wel dikkere voor verkrijgbaar zijn. Ik vond kent en masters fijn diep zitten.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 23:51

Ruiz Diaz, is gelijk aan de Anky, niet goedkoop, maar wel met verstelbaar kopijzer, dacht ik, dus zou je ook kunnen gebruiken voor je 3 jarige.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:04

Goh ik vind het lastig om zo een zadel aan te raden. Buiten dat het kopijzer moet passen is er ook nog de hele boom die moet passen. Als de hele boom niet past, zal je paard nog niet comfortabel kunnen lopen.

De tekna, k&m zijn vaak de "goedkopere" keuzes. Wat dan weer fijn zit is een combinatie van ruiter en paard natuurlijk. Jeffries is misschien ook nog wel een optie?

Ook mij verbaasd het dat MW past op dit type paard.. mijn bwper loopt onder een MW en die is echt een stuk smaller! Het zadel op de foto lijkt wel heel netjes te liggen!

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 11:17

Ik weet zeker dat een mw boom past! Een maatje groter en het zadel kiept direct alle kanten op, ze zou eerder een m boom kunnen hebben dan een wijde.

Het kopijzer ligt niet aan hoe groot het paard is, ik ken c-pony’s met extra extra wijde bomen en ik ken ook trekpaarden met een medium boom.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:28

Iesje0485 schreef:
Ik weet zeker dat een mw boom past! Een maatje groter en het zadel kiept direct alle kanten op, ze zou eerder een m boom kunnen hebben dan een wijde.

Het kopijzer ligt niet aan hoe groot het paard is, ik ken c-pony’s met extra extra wijde bomen en ik ken ook trekpaarden met een medium boom.

Mijn D pony zit ook op XXW. Dus dat weet ik.

Maar je paard oogt veel ronder bovenin. (Niet dikker dus)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:33

Misschien kan je ook nog kijken naar KM Worldriding. Ik heb de Exclusive gehad en die heeft een diepe zit en veel wrong.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:51

Saaams schreef:
Iesje0485 schreef:

Mijn D pony zit ook op XXW. Dus dat weet ik.

Maar je paard oogt veel ronder bovenin. (Niet dikker dus)

Dat betwijfel ik:

Afbeelding

Afbeelding

Paard heeft echt een omgekeerde v-vorm, totaal niet rond op haar rug. Zadelmaker heeft dit vastgesteld ;)

Mogelijk is het niet duidelijk op de foto, maar het is echt zo :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:56

Het zadel dat je op de foto laat zien past helemaal niet.
De voorkant ligt te hoog en het zadel ligt achterover gekanteld. Daarom kan jij er ook niet in zitten.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:58

knollentuin schreef:
Het zadel dat je op de foto laat zien past helemaal niet.
De voorkant ligt te hoog en het zadel ligt achterover gekanteld. Daarom kan jij er ook niet in zitten.

Op basis waarvan besluit je dit?

Dat ik niet kan zitten, ligt aan mijn rug, niet aan het zade, bijrijder zit er prima in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:04

Verbaasd me ook dat MW past... Mijn pony heeft zelfs Wijde boom nodig en is echt wel smaller.

Maar bon ik vertrouw zelf ook niet meer 100% op zadelmakers nadat ik al meerdere blunders meegemaakt heb zowel bij mezelf als bij vrienden met paarden. Die zogezegd het juiste boommaat hadden maar zadel uiteindelijk toch te krap bleek.

Leg het kopijzer eens kaal op de schoft 3 vingers achter het schouderblad.
Als die mooi aansluit past die. Als die niet goed aansluit/knelt is die te krap.

Een goede te beoordelen foto maak je ook best echt recht van de zijkant en paard vierkant in stand.
Aangesingeld en stijgbeugels eraan want dan kan je goed zien of het zadel in balans logt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-03-21 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:06

Aan hoe hoog de kamer boven de schoft ligt, het diepste deel van t zadel zit niet in het midden.hierdoor kom je te ver op de achterkant in je zadel te zitten waardoor druk ook niet goed over de rug van je paard verdeeld wordt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:07

Ik zou een foto met de stijgbeugel riemen eraan willen zien, ik durf te wedden dat je beugeltiemen dan naar achter hangen ipv recht over t zweetblad zoals het hoort

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:09

Heb je ook een foto van profiel met zadel en een waar jij erin zit?

Qua zadel adviezen wat is je prijsklasse ongeveer?

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:09

knollentuin schreef:
Aan hoe hoog de kamer boven de schoft ligt, het diepste deel van t zadel zit niet in het midden.hierdoor kom je te ver op de achterkant in je zadel te zitten waardoor druk ook niet goed over de rug van je paard verdeeld wordt

De kamer ligt 3 vingers boven de schoft, dit is toch wel de minimale afstand volgens mijn zadelmaker. Het zadel ligt recht. Beugels hangen loodrecht wanneer deze aan het zadel hangen. Het zadel kiept niet. Het is een tekna zadel, wellicht dat je je daarom vergist ;)

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:10

Art_Ificious schreef:
Verbaasd me ook dat MW past... Mijn pony heeft zelfs Wijde boom nodig en is echt wel smaller.

Maar bon ik vertrouw zelf ook niet meer 100% op zadelmakers nadat ik al meerdere blunders meegemaakt heb zowel bij mezelf als bij vrienden met paarden. Die zogezegd het juiste boommaat hadden maar zadel uiteindelijk toch te krap bleek.

Leg het kopijzer eens kaal op de schoft 3 vingers achter het schouderblad.
Als die mooi aansluit past die. Als die niet goed aansluit/knelt is die te krap.

Een goede te beoordelen foto maak je ook best echt recht van de zijkant en paard vierkant in stand.
Aangesingeld en stijgbeugels eraan want dan kan je goed zien of het zadel in balans logt.

Dat met het kopijzer heb ik samen met zadelmaker gedaan inderdaad, die past heel mooi.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:11

Afbeelding
Ik zie dit bij jouw zadel

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:11

knollentuin schreef:
Ik zou een foto met de stijgbeugel riemen eraan willen zien, ik durf te wedden dat je beugeltiemen dan naar achter hangen ipv recht over t zweetblad zoals het hoort

Zoals ik al zei, ze hangen recht. Heb hier atm geen foto van.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:12

zefiros schreef:
Heb je ook een foto van profiel met zadel en een waar jij erin zit?

Qua zadel adviezen wat is je prijsklasse ongeveer?

Prijsklasse is 500/700 euro. Maar is over te praten, belangrijkste is een goed zadel natuurlijk.