Bridle fitter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Bridle fitter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 17:47

Bestaat er zoiets als een Bridle Fitter?

Online lees ik wel dat er hoofdstellen 'op maat' worden gemaakt, die dan gepast worden door een bridle fitter. Maar ik lees hier vooral een dure variant van verkoper in.

Ik zoek eigenlijk iemand die mij kan helpen het juiste kopstuk voor mijn paard te vinden. Zij heeft een irritatie in de atlas/tussen de oren, een kopstuk dat verder is uitgesneden (anatomisch) of die echter een stuk vrij houdt achter de oren, zou zijn baat bij kunnen hebben.

Echter, hoe kan ik verschillende van deze modellen testen, zonder direct een aantal hoofdstellen te hoeven kopen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:11

De meeste fitters hebben hoofdstellen die uit verschillende delen bestaan, die onderdelen zijn allemaal weer uitwisselbaar.

Ze komen dus langs met allemaal verschillende onderdelen en stellen daaruit een hoofdstel samen, je hoeft dus niet 3 complete hoofdstellen te kopen om daaruit het ideale hoofdstel te maken. Alleen de losse onderdelen betaal je.

Soms passen bepaalde stukken ook gewoon aan je eigen hoofdstel zodat je bijvoorbeeld alleen een kopstuk of neusriem hoeft aan te schaffen. Maar dat moet maar net passen.

Je kan op zo'n dag best veel testen en uitproberen. Ik ben er een keer bij geweest en ze zijn best lang bezig geweest tot de juiste combinatie was gevonden. Maar diegene is er nog steeds heel erg blij mee.
Het was in combinatie met bitfitten. Met het bit waren ze echt zo klaar, het hoofdstel heeft de meeste tijd gekost.

Deze fitter had hoofdstellen van verschillende merken liggen waardoor er veel keus was.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:25

Bijvoorbeeld Tweespan uit Boornbergum doet dat!

Edit: zie dat dat voor jou niet in de buurt is, maar er zijn vast bedrijven bij jou in de buurt die dat doen!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:28

Bij dochorse kan je dit soort hoofdstellen ook zelf thuis testen. Het lijkt me ook niet dat je echt qua maat per see zit te stoeien met je paard maar meer dat je gewoon wilt weten of een Dyon difference hoofdstel of zo'n Stubben freedom hoofdstel voor verlichting kan zorgen. Ik zou daar een hoofdstel van testen. Bridle2fit heeft fitters, maar die kopstukken zijn minder extreem uitgesneden bij de oren / laten het echt vrij. En Tess (One-off Lipica) komt ook fitten, maar ook minder extreme ruimte achter de oren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 20:12

Dochorse kreeg ik idd te horen dat je daar hoofdstellen kan proberen, dat zou ideaal zijn !

Ik heb inderdaad geen hoofdstel uit verschillende delen nodig, dat kan ik zelf wel samenstellen, ik ben echt op zoek naar een adres waar ik verschillende (VER terug gesneden) kopstukken kan proberen.
Hiervoor 1 nieuw hoofdstel aanschaffen is natuurlijk prima :).

Bridle2fit en Tess heb ik al bekeken ja, dit zijn in mijn ogen gewoon verkopers, waar je idd verschillende losse onderdelen bij elkaar kan zoeken. Zij hebben beide ook niet veel/geen keus in uitgesneden kopstukken.