Borsttuigen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:16

Hallo allemaal! :wave:

Ik zie door de borsttuigen het bos niet meer. Waar kan je je vragen beter kwijt dan op bokt.
Mijn huidige voortuig/borsttuig komt langzaam aan zn eind. Ik ben dus aan het rondkijken vooreen vervanger straks. Maar waar doe je nu goed aan?

3 punts? 5 punts? Met elastiek? Of juist zonder?
Je hebt ze zelfs anatomisch tegenwoordig.

Ik ben eigelijk gewoon benieuwd naar de verschillende functies hiervan en waar het paard het meeste profeit van heeft. Zodat ik straks een juiste passende keuze kan maken.

Groetjes!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:42

Wat is je doel met het borsttuig?

LiannePuthzy

Berichten: 6992
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:48

Ik volg, ik ben ook opzoek en zie ook door de borsttuigen het bos niet meer, inderdaad 3 punts of toch 5 punts, wel of geen leertje over de schoft, 3 punts aan de singel of aan de ringetjes op het zadel

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:50

Ik volg ook!

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 09:58

Sas_Mon schreef:
Wat is je doel met het borsttuig?



Naast mijn doel ben ik ook gewoon benieuwd naar de functies.
Ik rij mijn paard in de cross.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:49

Ik ben ook op zoek naar eentje. Tijdens het springen gebruik ik een martingaal maar ik vind het vervelend dat ik die tijdens het rijden niet kan aanpassen. Dus ben ik opzoek naar een borsttuig die doormiddel van gespjes aan te passen is, en snel kan omklikken naar laag en hoog. Dus met meerdere punten waar ik kan bevestigen.
Ik vind het met elastiek niet zo mooi, en inderdaad met brug of zonder brug? Zo veel keuze :')

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:01

Ik vind het een grote strubbeling een goed passende te vinden. Voor om de romp heen full nodig ander zit ie te strak, maar dan heeft het martingale gedeelte bij teugels geen toevoeging want veel te lang. Ik had er 1 die ging stuk en nog geen nieuwe kunnen vinden.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 11:24

Ik ben dus niet de enige met het probleem! Welkom allemaal om te volgen. In hoop op wat informatie :)

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:40

ik zelf voor een 5 punts gekozen na jaren een 3 punts te hebben gereden in de eventing.
Maar dat is meer persoonlijke voorkeur dan goed onderbouwd.

Naar mijn idee geeft alleen leer minder bewegingsruimte dan een borsttuig met elastiek erin. Dus nu heb ik een mix. Elastiek maakt het natuurlijk wel iets makkelijker passend, omdat het flexibeler is. Nadeel van veel elastiek vond ik bij mijn 3 punts dat hij op een gegeven moment niet meer goed schoon werd.

5 punts, omdat ik een paard met een ver naar achter liggende singel plek heb en ik zeker niet wil dat de singel te ver naar achter gaat schuiven. Bijkomend voordeel dat deze ook op zijn plek blijft liggen als het zadel eraf moet bij de veterinaire controle. De 3 punts moest er dan af of moesten we de klipjes aan elkaar vast maken.

Ik wilde graag een afneembare martingaal, aangezien op hoger niveau wordt afgeraden om met martingaal te rijden, vanwege de beperking die een martingaal geeft als het paard zijn hoofd omhoog wil doen. Paard kan dan beter de sprong inschatten als het zijn hoofd hoger kan doen.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 20:14


LiannePuthzy

Berichten: 6992
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:39

Die is inderdaad erg mooi! Ik zit nog te twijfelen tussen zo’n soort 3 punts of een 5 punts

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:53


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:04

Ik vind persoonlijk 3 punts toch het fijnst. Maar dat is meer omdat ik dan sneller klaar ben met alles vast zettenMaar er zit zoveel verschil in maten, mijn oude was een maat pony, voor een paard van 1m74, die viel dus extreem groot(zelfs nog gaatjes bij geprikt ook). Nu een maat full voor dat zelfde paard gekocht bij kramer,die valt juist normaal tot klein.

Daarnaast heeft iemand bij ons op stal een borsttuig van prestige waarbij de ringen van het martingaalvorkje open geklikt kunnen worden, dus geen teugels meer los maken en er door rijgen,maar gewoon open klikken ook erg makkelijk!

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 19:46

Sita_xx schreef:
Ik vind persoonlijk 3 punts toch het fijnst. Maar dat is meer omdat ik dan sneller klaar ben met alles vast zettenMaar er zit zoveel verschil in maten, mijn oude was een maat pony, voor een paard van 1m74, die viel dus extreem groot(zelfs nog gaatjes bij geprikt ook). Nu een maat full voor dat zelfde paard gekocht bij kramer,die valt juist normaal tot klein.

Daarnaast heeft iemand bij ons op stal een borsttuig van prestige waarbij de ringen van het martingaalvorkje open geklikt kunnen worden, dus geen teugels meer los maken en er door rijgen,maar gewoon open klikken ook erg makkelijk!


Die maten zijn drama ja!

Hoe heten die ringen?
Kan ik die ergens kopen?
Dat lijkt mij echt ideaal!,

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:05

_BlingBling_ schreef:
Sita_xx schreef:
Ik vind persoonlijk 3 punts toch het fijnst. Maar dat is meer omdat ik dan sneller klaar ben met alles vast zettenMaar er zit zoveel verschil in maten, mijn oude was een maat pony, voor een paard van 1m74, die viel dus extreem groot(zelfs nog gaatjes bij geprikt ook). Nu een maat full voor dat zelfde paard gekocht bij kramer,die valt juist normaal tot klein.

Daarnaast heeft iemand bij ons op stal een borsttuig van prestige waarbij de ringen van het martingaalvorkje open geklikt kunnen worden, dus geen teugels meer los maken en er door rijgen,maar gewoon open klikken ook erg makkelijk!


Die maten zijn drama ja!

Hoe heten die ringen?
Kan ik die ergens kopen?
Dat lijkt mij echt ideaal!,


Kramer heeft ze met die clipjes maar helaas alleen als martingaal. Dus niet als borsttuig. Quickfit staat daarbij.

Die van prestige is prestige yoke.

Ik zit er zelf over na te denken om de ringen te kopen bij wish/ali

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 18:25

Sita_xx schreef:
Kramer heeft ze met die clipjes maar helaas alleen als martingaal. Dus niet als borsttuig. Quickfit staat daarbij.

Die van prestige is prestige yoke.

Ik zit er zelf over na te denken om de ringen te kopen bij wish/ali


Inmiddels besteld bij ali!
Hopelijk beetje zware kwaliteit

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:38


_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 19:13


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:21

_BlingBling_ schreef:
Sita_xx schreef:
Kramer heeft ze met die clipjes maar helaas alleen als martingaal. Dus niet als borsttuig. Quickfit staat daarbij.

Die van prestige is prestige yoke.

Ik zit er zelf over na te denken om de ringen te kopen bij wish/ali


Inmiddels besteld bij ali!
Hopelijk beetje zware kwaliteit


haha jaa dat is even afwachten. Die van de prestige martingaal iig wel.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:45

Ik ben zeer tevreden over mijn 5 punts anatomische van BR
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Borsttuigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:50

Hoe valt die qua maat @Amado?

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:57

Ik heb de Br Rayleigh, vind hem zelf erg fijn, makkelijk aan te doen en verstelbare martingaal. Martingaal kan er helemaal af. Ze vallen wel vrij groot, ik heb een Cob voor mijn paard van 1,67m

Afbeelding

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:32

Koekie73 schreef:
Hoe valt die qua maat @Amado?

Volgensmij gewoon zoals het hoort, hij is op alle punten verstelbaar. Ik heb een maat full voor mijn brede pony van 158

Edit:
Er is ook een bijpassende martingaal, maar die heb ik zelf niet