Zoektocht naar het zadel, crosby zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iesje0485

Zoektocht naar het zadel, crosby zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 17:52

Hallo allemaal,

Wellicht is dit een vreemde titel, maar beter kon ik het niet verwoorden.

(Sorry voor het zoveelste topic over zadels maar zelf kom ik er niet meer uit.)

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooi nieuw zadel voor mijn paard.

Het zadel moet voldoen aan de volgende eisen:
- diepe zit!
- veel wrong of aanpasbare wrongen!
- leer
- m/w boom
- verwisselbare boom
- breed tussenkanaal

Het budget is €400 tot €500 euro. Natuurlijk laat ik het zadel ook nakijken door een zadelmaker na aanschaf. Ik ben op zoek naar een 2e hands zadel.

Nu is mijn oog gevallen op de Crosby dressuurzadels. :

Afbeelding

Maar op internet is hier weinig over te vinden. Weinig leveranciers etc. Nu ben ik erg benieuwd of dat te maken heeft met de kwaliteit (of juist niet) van dit zadel...

Is er iemand die mij meer kan vertellen over dit zadel?

En weet iemand dan waar je de extra kopijzers kunt aanschaffen?

Eventueel andere zadels die aan mijn voorkeuren voldoen?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-03-21 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:08

Wij hebben deze voor de 3 jarige Freiberger gekocht (in april wordt het paard 4). Het zadel voldoet aan al jouw eisen...

Alleen kwa prijs kom je er nieuw in ieder geval niet mee weg... 2ehands heb ik ze nog niet gezien...

Ik vind het een prettig en stevig zadel en het zit als een huis... Hij ziet er nog uit als nieuw... (maar goed... we hebben hem natuurlijk nog geen jaar en gezien de leeftijd van het paard wordt het maar maximaal 1 x per week gebruikt) al met al zijn wij zeer tevreden...

Zodra het zadel aangepast moet worden komt de verkoper gewoon weer langs om te kijken wat er moet gebeuren :) (tot nu toe enkel 1 keer opgevuld zoals dat normaal is met een nieuw zadel, verder nog geen aanpassingen nodig gehad...)

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 18:45

Neon schreef:
Wij hebben deze voor de 3 jarige Freiberger gekocht (in april wordt het paard 4). Het zadel voldoet aan al jouw eisen...

Alleen kwa prijs kom je er nieuw in ieder geval niet mee weg... 2ehands heb ik ze nog niet gezien...

Ik vind het een prettig en stevig zadel en het zit als een huis... Hij ziet er nog uit als nieuw... (maar goed... we hebben hem natuurlijk nog geen jaar en gezien de leeftijd van het paard wordt het maar maximaal 1 x per week gebruikt) al met al zijn wij zeer tevreden...

Zodra het zadel aangepast moet iworden komt de verkoper gewoon weer langs om te kijken wat er moet gebeuren :) (tot nu toe enkel 1 keer opgevuld zoals dat normaal is met een nieuw zadel, verder nog geen aanpassingen nodig gehad...)

Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen waar je deze hebt aangeschaft? En heb je evt een foto op het paard?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:07

Jo Viehof :) foto op het paard moet ik nog een keer maken... ik denk meestal niet aan foto's...

En paardlief kruipt het liefst in je... dus ik heb alleen foto's waarop je niet ziet hoe het zadel ligt ... zoals dit :+ :+ :+

Afbeelding

Overigens heb je bij Crosby de keuze voor de wrong op het zweetblad... of eronder... die eronder kun je middels klittenband verplaatsen... die erop niet...

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:59

Neon schreef:
Jo Viehof :) foto op het paard moet ik nog een keer maken... ik denk meestal niet aan foto's...

En paardlief kruipt het liefst in je... dus ik heb alleen foto's waarop je niet ziet hoe het zadel ligt ... zoals dit :+ :+ :+

[ [url=m/2rx65s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens heb je bij Crosby de keuze voor de wrong op het zweetblad... of eronder... die eronder kun je middels klittenband verplaatsen... die erop niet...

Wat een leuk paardje heb je!

Maar het zadel zit dus erg fijn voor jou? Schuift het zadel ook veel tijdens het rijden?

Super bedankt voor je hulp!

Iesje0485

Re: Zoektocht naar het zadel, crosby zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 23:22

Ik ben benieuwd of mensen mij kunnen adviseren over het volgende:

Mijn voorkeur ligt bij het crosby zadel, maar voor deze prijs kan ik ook een mooi anatomica/euroriding of fryso zadel aanschaffen. Wat is qua kwaliteit nu het beste (voor het paard) ?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:28

Iesje0485 schreef:

Mijn voorkeur ligt bij het crosby zadel, maar voor deze prijs kan ik ook een mooi anatomica/euroriding of fryso zadel aanschaffen. Wat is qua kwaliteit nu het beste (voor het paard) ?

Het zadel wat je paard en jou het beste past. Hier ga je via online informatie niet uitkomen, dat is een zadelmaker laten komen en de zadels proberen.

Nowiexx

Re: Zoektocht naar het zadel, crosby zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 05:42

Ik heb dit dressuurzadel ook! Heel fijn zadel. Moet alleen een boom maat M/L er nu in en deze zijn nergens momenteel te verkrijgen :(.

Eind april zet ik de mijne te koop en hij mag voor €600,- dan weg. Dan is hij een 3 maand gebruikt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:05

Ik zie dat dit zadel nieuw zo'n 1000 pond is, als je het vergelijkt met de andere zadels die je net opnoemde is dat qua nieuwprijs wel een énorm verschil.
Logischerwijs is een tweedehands-zadel van een duurder merk ook meer waardevast en waardevol.

Daarbij is het lastige ook dat dit een erg weinig voorkomend merk is, het gevolg is dus vaak, zoals hier boven ook gezegd, dat je iets er voor nodig bent,(bijv. een nieuw kopijzer) en dat deze vervolgens dus niet te krijgen is.(Als je het zadel uberhaupt al tweedehands kan vinden én het op je paard past)

Ga je dan kijken naar bijvoorbeeld een Kent en Masters(en familie), Tekna(en familie), Wintec/Arena/Bates of andere "mainstream" merken, dan zul je merken dat je veel zadelpassers kan vinden die dit merk hebben, of kunnen aanpassen, als ze het niet zelf verkopen. En je ze zowel tweedehands makkelijk kan vinden en ook kan verkopen.

Ik zou dit merk alleen kopen via een zadelpasser die er(toevallig) 1 in het assortiment heeft of dat je het toeval treft dat iemand zijn zadel wil verkopen en het zadel beschikbaar stelt tijdens een pasconsult.
Bovengenoemde merken komen waarschijnlijk ook in de buurt wat je zoekt.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:28

Even aanvullend op mijn post.. het is een engels merk, vanwege de huidige situatie kunnen ze niet leveren. Normaliter staan ze gewoon op agradi. Dit zou vanaf april weer zo zijn.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 13:57

Super bedankt voor iedereen die de moeite neemt om te reageren!!! *\o/* :j

November108 schreef:
Iesje0485 schreef:

Het zadel wat je paard en jou het beste past. Hier ga je via online informatie niet uitkomen, dat is een zadelmaker laten komen en de zadels proberen.

Dat snap ik zelf natuurlijk ook wel. Maar hier vraag ik naar de KWALITEIT van de zadels, en even niet naar hoe de zadels gaan passen. Dit is puur “hoelang gaat het zadel mee” en dat soort ervaringen.

Nowiexx schreef:
Ik heb dit dressuurzadel ook! Heel fijn zadel. Moet alleen een boom maat M/L er nu in en deze zijn nergens momenteel te verkrijgen :(.

Eind april zet ik de mijne te koop en hij mag voor €600,- dan weg. Dan is hij een 3 maand gebruikt.

Nowiexx schreef:
Even aanvullend op mijn post.. het is een engels merk, vanwege de huidige situatie kunnen ze niet leveren. Normaliter staan ze gewoon op agradi. Dit zou vanaf april weer zo zijn.

Klopt het dat de kopijzers dan gewoon vanaf april weer verkrijgbaar zijn via agradi? Want dan snap ik de verkoop reden niet helemaal :)

Kan het kloppen dat de kopijzers colligate oid genoemd worden?

siskeh schreef:
Ik zie dat dit zadel nieuw zo'n 1000 pond is, als je het vergelijkt met de andere zadels die je net opnoemde is dat qua nieuwprijs wel een énorm verschil.
Logischerwijs is een tweedehands-zadel van een duurder merk ook meer waardevast en waardevol.

Daarbij is het lastige ook dat dit een erg weinig voorkomend merk is, het gevolg is dus vaak, zoals hier boven ook gezegd, dat je iets er voor nodig bent,(bijv. een nieuw kopijzer) en dat deze vervolgens dus niet te krijgen is.(Als je het zadel uberhaupt al tweedehands kan vinden én het op je paard past)

Ga je dan kijken naar bijvoorbeeld een Kent en Masters(en familie), Tekna(en familie), Wintec/Arena/Bates of andere "mainstream" merken, dan zul je merken dat je veel zadelpassers kan vinden die dit merk hebben, of kunnen aanpassen, als ze het niet zelf verkopen. En je ze zowel tweedehands makkelijk kan vinden en ook kan verkopen.

Ik zou dit merk alleen kopen via een zadelpasser die er(toevallig) 1 in het assortiment heeft of dat je het toeval treft dat iemand zijn zadel wil verkopen en het zadel beschikbaar stelt tijdens een pasconsult.
Bovengenoemde merken komen waarschijnlijk ook in de buurt wat je zoekt.

Dankjewel! Toevallig heb ik zowel een wintec als een tekna zadel liggen. Naar K&M heb ik ook gekeken. Het nadeel bij deze zadels is de zit. Ik heb vanwege mijn rugproblemen echt een diepe zit nodig, anders kan ik namelijk niet meer rijden.

Zadels zoals de anatomica en fryso, zijn natuurlijk prachtige zadels maar helaas zonder verwisselbare boom. Nu is het zo dat wij 9 paarden hebben staan (trekpaarden) en dat ik komend jaar 2 jonge paarden wil gaan inrijden. Voor hen is het dan niet mogelijk om een zadel aan te schaffen met vaste boom aangezien ze nog enorm veel zullen veranderen. Dit geldt trouwens evengoed voor de oudere paarden, trekpaarden wisselen nou eenmaal veel qua bespiering, en dat is volgends mijn zadelmaker niet op te lossen met enkel aanpassen van de kussens.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:59

“The only gullets that fit into Collegiate or Crosby saddles are our special Optifit gullets. I am really sorry, we currently have got no stock of these gullets. We expect to receive a new delivery in April 2021. “

Dit is wat ik heb terug gekregen. Misschien met de brexit? Ik heb zelf een dubbele hernia en kan hier heel fijn inzitten.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 14:02

Nowiexx schreef:
“The only gullets that fit into Collegiate or Crosby saddles are our special Optifit gullets. I am really sorry, we currently have got no stock of these gullets. We expect to receive a new delivery in April 2021. “

Dit is wat ik heb terug gekregen. Misschien met de brexit? Ik heb zelf een dubbele hernia en kan hier heel fijn inzitten.

Ja dat geloof ik goed! Ik heb mijn rug, bekken, heup en schaambeen gebroken tijdens een paardrijongeluk. Dus enige fijne zadels zijn degene met een diepe zit.

Zijn dat deze;

Afbeelding

Zal zeker te maken hebben met de brexit, is vgm ook met lemieux dekjes het probleem dacht ik.

Maar wil je het zadel ook verkopen wanneer de kopijzers weer gewoon verkrijgbaar zijn?