Ervaringen met boommaat aanpassen met pers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hello_01

Ervaringen met boommaat aanpassen met pers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 22:38

Hallo allemaal!

Ik heb een tijd geleden een nieuw zadel gekocht. Hij is nagekeken door een zadelmaker maar na een paar weken rijden vinden we toch dat de boommaat 1 maat groter moet.
Ik heb een Prestige Roma jump, de boommaat hiervan is aan te passen met een pers.
Ik hoor echter verhalen dat de boommaat met een pers aanpassen niet altijd blijvend is en soms de boom weer terugvormt naar de oude stand. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Bedankt!

Sas_Mon

Re: Ervaringen met boommaat aanpassen met pers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:33

Een goede zadelbomen is gemaakt van gelaagd gelijmd hout met metalen versteviging of kunstof met een metalen versteviging. Uitzonderingen van bepaalde merken daargelaten. Het hout of plastic heeft een bepaalde vorm maar IJzer is buigzaam als je er maar genoeg druk op zet. Afhankelijk van de kracht van het hout of plastic icm de stevigheid van het IJzer kan een boom inderdaad soms terugveren. Dat verschilt erg per merk boom. Daarom kan je een boom ook maar beperkt aanpassen. Anders breekt het hout of plastic en IJzer wil je ook niet te vaak buigen want dan word het slap. Wat voor boom er in een Prestige zit weet ik niet dus dan is de enige oplossing je zadelmaker vertrouwen op zijn oordeel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 01:20

@Sas_Mon en TS:

Citaat:
De boom van de zadels is gemaakt van nylon en fiberglas waardoor de boommaat aanpasbaar is d.m.v. infrarood en zelfs na het aanpassen een levenslange garantie behoud.

https://www.bregmans.nl/zadelmerken-1/prestige/
Het zadel wordt opgemeten en de pers aangepast naar de goede/nieuwe maat.
Dan gaat het zadel daarin en door de warmte en druk wordt de maat aangepast.
Het zadel blijft in de mal/pers totdat hij weer volledig is afgekoeld (ik geloof na 12-24 uur).
Na dit proces blijft het zadel in de nieuwe maat/vorm en zal niet terug gaan naar de oude.