Singelplek ver naar voren, welke singel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Singelplek ver naar voren, welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 20:15

Allereerst: ja, ik weet dat hier al veel topics over zijn. In de tussentijd zijn er echter weer nieuwe singels op de markt gekomen, vandaar dat ik het nog eens vraag.

Het gaat om deze zadel-pony combi. Het zadel past, dat weet ik zeker, maar haar overbouwdheid en ver naar voren liggende singelplek zorgen ervoor dat het zadel ondanks anatomische singel toch naar voren trekt.

Afbeelding

We hebben nu deze singel van Rossner:

Afbeelding

Het idee is goed, en het helpt zeker een beetje, maar de kromming klopt niet voor mijn pony, waardoor de singel vooral aan de achterkant aansluit, en van voren inknikt en van de buik af naar beneden "wegklapt".

Wie heeft een soortgelijke pony en heeft de gouden tip?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:19

Toen ik de rosner probeerde, was de voorkant (tussen de benen) 'los' en de achterkant kwam alle druk op naar mijn idee, denk dat jij dat ook bedoeld?
Toen een qhp bold en die sloot wel mooi aan. Alleen gebruik ik nu niet meer want zijn hele buik is anders van vorm door het afvallen. Maar sloot toen wel goed aan. Of dat nu nog zo is, durf ik eigenlijk niet te zeggen.. :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 20:21

puppy1128 schreef:
Toen ik de rosner probeerde, was de voorkant (tussen de benen) 'los' en de achterkant kwam alle druk op naar mijn idee, denk dat jij dat ook bedoeld?
Toen een qhp bold en die sloot wel mooi aan. Alleen gebruik ik nu niet meer want zijn hele buik is anders van vorm door het afvallen. Maar sloot toen wel goed aan. Of dat nu nog zo is, durf ik eigenlijk niet te zeggen.. :')

Ja precies dat hebben wij ook inderdaad.

Roquen

Re: Singelplek ver naar voren, welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:37

Ik heb ook een paard met de singelplek ver naar voren. Wat ik doe is de achterste singelstoot over de voorste heen kruisen (de rechter singelstoot dus aan de linker gesp en andersom). Ik gebruik gewoon een rechte singel.
Ik wilde ook een soortgelijke singel kopen als hierboven, maar mijn zadelmaker waarschuwde me toen voor het bovenstaande, en gaf deze tip. Doe het al jaren zo, nooit problemen mee gehad.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:26

Fijn dat je een zadel gevonden hebt!

Ik had dit probleem ook. De singel schoof zo ver naar voren dat hij mijn zadel soms gewoon mee trok, ondanks he feit dat dat zadel wel goed paste. Ik heb een banaansingel (crescent) van mattes en ik ben daar erg tevreden mee! Hij bestaat ook in zowel erg kleine als grote maten. Die singel loopt volledig in een boog en blijft bij mij stabiel liggen. Mijn zadel ligt er ook stabiel mee.
De singel zelf is van katoen denk ik, daaronder zit een lamsvel hoes. Als ie vuil is, gooi ik de hoes gewoon ik de wasmachine met wolwasmiddel. Het is, in mijn ogen, vrij makkelijk te onderhouden.

Er zijn tegenwoordig ook andere, vaak goedkopere banaansingels op de markt, maar daar heb geen ervaring mee. Ik denk wel dat zo’n singel jou zou kunnen helpen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:35

Die van massimo. Bij Kifrahorse. 48 euro en heel blij mee! En twee vriendinnen van mij die ik de singel aangeraden heb ook. Deze sluit wél volledig aan in tegenstelling tot de bekende singel waarvan de naam met een F of P begint.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:38

Kentaur Lausanne singel. Wordt bij ons op stal gebruikt voor zowel mijn haf met singelplek naar voren als voor de PRE van een vriendin met singelplek naar voren én redelijk buikig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:40

MyChoice schreef:
Die van massimo. Bij Kifrahorse. 48 euro en heel blij mee! En twee vriendinnen van mij die ik de singel aangeraden heb ook. Deze sluit wél volledig aan in tegenstelling tot de bekende singel waarvan de naam met een F of P begint.

Heb je foto's?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:41

Ik heb zelf een pony die een dikke buik heeft waarbij de singel ook naar voren wordt geduwt.
Ik reed haar helemaal kapot echt zo zielig!! Van allessssssssssssssss geprobeerd.
Waardoor ik een singel winkeltje kan starten............

Wat voor nu de oplossing lijkt te zijn!

Zo'n simpele neopreen singel gebruik ik nu, ik singel haar compleet aan.
Niet eentje waarbij boven bij de gespen alles is dichtgestikt (lastig uitleggen)

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/neopreen-singel.html

Vervolgens maak ik de voorste singelstoten een gat langer waardoor er meer bewegingsvrijheid is voor de singel. Sindsdien heb ik geen wondjes meer.

Doordat de singel wat kan buiken komt ie van de buik af bij beweging en wringt het niet zo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:43

Het is mij niet duidelijk of je pony doorrij plekken heeft of dat jij het zelf gewoon storend vindt.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:45

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:49

Zonnetje81 schreef:
Het is mij niet duidelijk of je pony doorrij plekken heeft of dat jij het zelf gewoon storend vindt.

We hebben geen wondjes oid, maar de singel trekt het zadel naar voren.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:54

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:56

Hier ook dat probleem, en ik heb om te proberen een prolite singel van marktplaats gehaald. Probleem is over, zadel ligt als een huis. Wel vind ik de singel wat stug, wat me dan weer tegenvalt. Ze zijn nieuw goed aan de prijs, en dan had ik wel wat soepeler materiaal verwacht.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:05

Als je de prolite na elke keer gebruiken schoonmaakt blijft ie zacht. Waarschijnlijk heeft z’n vorige baasje dat niet gedaan.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:07

Nala schreef:
MyChoice schreef:

Heb je foto's?

https://www.kifrahorse.nl/Massimo-Anato ... l-neopreen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 13:13

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:42

Oh nee sorry die heb ik nu niet. Maar bij kifra op haar Facebook staan wel foto’s van in gebruik. Als m’n nieuwe zadel er straks is dan heb ik foto’s haha

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:49

Die singel van Rossner die je nu hebt past op véél paarden niet. een ander model banaan of bijv. een prolite-model(veel smaller tussen de voorbenen!) past vaak beter.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 18:32

Ik heb vandaag met onze huidige singel het "singelstoten overkruist" trucje geprobeerd, maar dat hielp helemaal niet.

Zo lag het nét na het vastmaken van de singel.
Afbeelding

En helaas geen foto met zadel van na de rit, maar wel van de afdruk.
Afbeelding

Tijdens het rijden voelde ik geen verschil tussen gewoon of overkruist singelen, de schouder draaide nog steeds nét voor het zadel (ik kon mijn vingers nog ertussen houden en de schouder kwam er tegenaan, maar niet knijpend qua druk).

Ik heb een br banaansingel en een mohair singel besteld om uit te testen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:49

Ik zie inderdaad dat het bij jouw zadel niet zo goed gaat vanwege het monoblad. Bij mij kruisen de singelstoten onder het zweetblad.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:54

Ik heb dit probleem ook altijd gehad en bij mij helpt de msfc singel (ideal affinity heet hij ook wel geloof ik). Heb vanalles geprobeerd maar niks bleef liggen. Heb de mijne via markplaats gekocht omdat ik ondertussen ook veel singels thuis heb liggen :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 21:05

xLiez schreef:
Ik heb dit probleem ook altijd gehad en bij mij helpt de msfc singel (ideal affinity heet hij ook wel geloof ik). Heb vanalles geprobeerd maar niks bleef liggen. Heb de mijne via markplaats gekocht omdat ik ondertussen ook veel singels thuis heb liggen :')

Ik ga hem op het lijstje zetten :') bedankt!

Roquen, ja, klopt, daar zou het aan kunnen liggen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:14

Prolite narrow is inderdaad een fijn model. Goed tweedehands op marktplaats te vinden!

Verder, als je het buikje er af traint zal het probleem met de singelplek ook kleiner worden :-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:23

Volgens mij heb jij met de bouw van je pony baat bij een crescent model singel, een banaan met de bolling naar achteren ipv naar voor.

[HAR] Toch maar een andere singel??

In dit topic staat heel veel informatie over verschillende types singels en ook uitgelegd welk model bij welk type paard past.

En een pony zoals die van jou met de singelgroeve ver naar voren en een buik daar achter, zou volgens dit topic een crescent model goed moeten kunnen helpen.