Sprenger bow balance vorm logica?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Sprenger bow balance vorm logica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 00:03

Hey bokkers,

Wie kan mij de logica uitleggen van de vormgeving van de sprenger bow balance?

Ik heb ze uit kunnen proberen maar snap niet echt het voordeel van de gebogen zijkant/boog.
Bij de ijslander beugels is het logisch, want daar zit de staaf aan de zijkant ook echt duidelijk voor of achter. Maar bij sprenger blijft het in het midden van de zijkant, en draait de beugel voor mijn gevoel juist weg van de voet ipv naar de voet?

x_ankieee

Re: Sprenger bow balance vorm logica?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:08

Ik volg even. Heb ze al een tijdje maar vind die buiging ook een breinbreker om eerlijk te zijn :+ Verder prima beugels, haha!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:33

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 00:40

Ik snap de theorie van sprenger zelf, maar in de praktijk merk ik maar een ding: de beugel hangt juist verder weggedraaid ipv makkelijker in te komen, en de schuine vorm zorgt ervoor dat de zool dus schuin onder mijn voet komt ipv recht. Als ik 'm voor mijn comfort dan met de zool "recht" dwing moet ik de stijgbeugelriem juist meer ipv minder draaien, waardoor de druk op knieën en enkels juist toeneemt..? :o?

En ja, ik heb ze goed om hangen, dus de stijgbeugel met de kleine L in de boog links en de kleine R in de boog rechts ;)

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:35

Misschien dan toch eens andersom proberen? Dus links rechts hangen en rechts links? Ik heb geen idee hoor. Ik heb zelf geen sprengers.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:44

Ik kan het je niet uitleggen, maar ik vond het echt ondingen. Ik ging er juist in door mijn enkels. Toen kon ik deze uitproberen, van Barefoot, en was om. De Sprengers heb ik toen gelijk het raam uit geknikkerd, bij wijze van spreken.
Ik begrijp bij deze beugels ook ten minste hoe de draai helpt. :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:06

Dat de zool wat schuin gaat, vermindert toch juist de druk op je enkels/knieën?
Ik heb geen idee waarom ze gebogen zijn, maar ik weet wel dat ik door de flexibele zool geen pijn aan mijn gewrichten heb met rijden

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 09:54

Maartje_M schreef:
Dat de zool wat schuin gaat, vermindert toch juist de druk op je enkels/knieën?
Ik heb geen idee waarom ze gebogen zijn, maar ik weet wel dat ik door de flexibele zool geen pijn aan mijn gewrichten heb met rijden

Ik bedoel met schuin dus juist dat de beugel ipv recht onder de bal van mijn voet te lopen van mijn kleine teen aan de buitenkant tot zelfs achter de bal van mijn voet aan de binnenkant loopt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:57

ah, wacht, zo kan schuin natuurlijk ook :+ Nee, dat is dan weer niet de bedoeling. Ik ben me nu aan het afvragen of ik daar ook last van heb... het is me in ieder geval nooit opgevallen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:02

Heb je dan mogelijk de voor-en achterkant omgewisseld? Als je niet links en rechts verwisseld hebt?
Of te wel, de beugelriem er andersom doorheen proberen?

Ik ken de beugels verder niet, maar ik weet wel dat bij mijn eigen stijgbeugels met iets verend voetbed het niet uitmaakt welke ik links of rechts hang, maar wél wat de voor- en achterkant van de beugel is.

Als ik ze er verkeerd om aanhang, dan zit het echt voor geen meter.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:09

marley93 schreef:
Ik kan het je niet uitleggen, maar ik vond het echt ondingen. Ik ging er juist in door mijn enkels. Toen kon ik deze uitproberen, van Barefoot, en was om. De Sprengers heb ik toen gelijk het raam uit geknikkerd, bij wijze van spreken.
Ik begrijp bij deze beugels ook ten minste hoe de draai helpt. :')

Ik heb dezelfde ervaring! Ook een keer een paard gereden met deze beugels. Ik ben toen meerdere keren door mijn enkel gegaan terwijl ik daar normaal helemaal geen last van heb. Ik zou ze zelf niet kopen.. :n ik heb simpele zwarte plastic beugels

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:39

Marije_jiplover schreef:
Heb je dan mogelijk de voor-en achterkant omgewisseld? Als je niet links en rechts verwisseld hebt?
Of te wel, de beugelriem er andersom doorheen proberen?

Ik ken de beugels verder niet, maar ik weet wel dat bij mijn eigen stijgbeugels met iets verend voetbed het niet uitmaakt welke ik links of rechts hang, maar wél wat de voor- en achterkant van de beugel is.

Als ik ze er verkeerd om aanhang, dan zit het echt voor geen meter.

Je kunt draaien en draaien wat je wil, ze blijven gelijk :') tried that

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:58

Ik heb ze ook, maar ze zitten hier wel gewoon recht aan mijn voeten zeg maar.
Ben er nooit mee aan het rommelen om ze goed te krijgen.
Ik ben hypermobiel en heb snel last van mijn enkels, maar met deze dus juist niet.

Voor het veiligheidsaspect heb ik ze niet. Geloof dan weer niet zo in die uitleg.
Bij mijn jonkie heb ik beugels die open klappen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:22

Mijn zit werd vreselijk instabiel met die beugels zodra ik ging draven.
Snapte de logica ook niet helemaal ervan qua buiging

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:29

Ik heb gisteren even gereden met normale stijgbeugels maar ik kreeg gelijk last van mijn knieën :=
Maar over de vorm; een normale stijgbeugel hangt plat tegen je paard, je zet je voet er in van buitenaf. Wat ik merk met de Sprenger stijgbeugel is dat als je op je paard zit, de beugel met de buitenkant een klein stukje "open" (opzij) hangt, dus eigenlijk steek je je voet er aan de andere kant in, in het gedeelte dat met platte stijgbeugels tegen de buik van het paard aan hangt. Het is op die manier ietsje makkelijker je beugel te vinden omdat je teen er automatisch instuift als je je voet naar voren doet.
Maar volgens mij is het ook nog heel erg afhankelijk van je zadel en de gehele combinatie want als de beugels tegen het paard aan hangen kan de beugel niet draaien en heb je geen profijt er van. En ik zie nu net een foto dat de beugel "instapklaar" hangt, dus 90 graden gedraaid.