18 “ Zadel en PRE/andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StellaPRE

18 “ Zadel en PRE/andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 18:41

Ik ben op dit moment bezig met de aankoop van een PRE van 1.62 mijn enige twijfel wil ik hier graag bespreekbaar maken :o

PRE/Andalusiers hebben een kortere rug, ik heb een 18 inch zadel en deze ook nodig met broek maat 42. (kent and masters dressuur met verstelbare boom)

Extra twijfel is dat mijn zadelmaker bij mijn vorige paard heeft aangegeven dat het zadel niet over de achterste rib mag komen, door de kortere rug ontstaat extra twijfel

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst bijgewerkt door StellaPRE op 14-03-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:44

Het lijkt me niet heel ingewikkeld, enkel dieren selecteren met voldoende ruglengte.
Ik heb ook een barok paard (1.56) en als veulen was daar al te zien dat die meer dan genoeg lengte in de romp had voor mijn 1.80m. Ook de moeder had een lange rug. Was ze kort geribt geweest had ik deze niet gekocht.
Los daarvan, een pre en een K&M zijn zelden een goede combinatie (gewelfde rug vs rechte boom) dus een zadel zou ik wel even meeberekenen in je budget.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-03-21 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: 18 “ Zadel en PRE/andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:46

PRE heeft een korte rug is té kort door de bocht.
Er zijn waarschijnlijk net zoveel PRE's die een (te) korte rug hebben als een normale.
Wil je het zeker weten dan zal je voor je het paard koopt moeten kijken hoe lang de rug is. Als je zelf al een zadel hebt kan je die gewoon er op leggen en kijken of het te lang is of dat het wel gaat passen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:35

Het is heel simpel: als jouw maat niet in het zadel past wat jouw paard maximaal kan hebben, dan houdt het op. Dan is het geen goede match.

Maar eerst eens onderzoeken of jouw paard echt geen 18 inch kan dragen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:34

Ik heb mijn andaatje eigenlijk altijd wel gereden met een KN zadel, die zijn 17,8" , en die lag prima verder.

Daarnaast heb ik jaren geleden wat handel gehad in andalusiers en die werden altijd met die KN zadels gereden, het valt redelijk mee die "korte" ruggen, tenzij je het echt al ziet als je voor een paard gaat kijken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:04

Het is vrij simpel. De kans dat je een paard koopt wat in je huidige zadel past is heel klein tenzij je er specifiek naar op zoek gaat. Een verwisselbaar kopijzer zegt nl niets over de rest van de pasvorm van het zadel. Niet alleen het kopijzer moet passen, ook de welving, het soort kussens en de breedte van het midden en achterkant van het zadel moet passen. PRE's die een 18 inch zadel passen zijn er wel maar dat is iets waar je specifiek op moet letten. Als je verliefd bent op dit paard, leg er eens een zadel op op de plek waar ie hoort en meet eens hoeveel cm je hebt vanaf het punt waar je zadel begint achter de schouder tot de laatste rib. Dus niet over de laatste rib. En meet dan je zadel eens op. Of gooi je zadel er op en kijk hoever hij komt.
De ene PRE is de andere niet.

En laat je niet wijsmaken dat een te lang zadel niet erg is. Het heeft mij heel veel bokpartijen gekost toen ik dat niet wist die over waren zodra ik een korter zadel ging gebruiken en ik woog toen bijna niets. Een te lang zadel doet je paard echt pijn.