Frontriem men hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xtessax83

Frontriem men hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 12:39

Aangezien ik niet thuis ben in de wereld van het mennen en al ruim 2 dagen internet af speur :')

Is het mogelijk om de frontriem van een men hoofdstel eraf te halen en hier een andere op te zetten?

Hoofdstel is maat mini shet en moest hierbij al gaatjes bij maken omdat het te groot was. Alleen de frontriem is weer net te klein om over de oren te krijgen netjes. Het gaat maar niet ideaal.

Nu zag ik voorbij komen dat iemand dat dus wel had maar mijn hoofdstel heeft ronde knoppen en ik zou niet weten hoe deze los te krijgen zijn zonder het kapot te maken

En dan ook nog een normale frontriem zal niet passen neem ik aan omdat deze aan het uiteinde te dun zijn? Mijn oogkleppen gaan momenteel door de frontriem heen en op onderstaande foto is dat niet heeft dit effect?

Wat ik wil:
Afbeelding

Hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

De knop die vast zit

Afbeelding

Het lusje waar de oogkleppen door gaan
Afbeelding

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:52

De frontriem kun je gemakkelijk verwisselen door de keelriem en de bakstukken met kleppen los te maken dan kun je de frontriem met rozetten (ronde knopjes) naar beneden schuiven.
LET OP als je een nieuwe frontriem erop zet dat de lusjes voor het kopstuk groot genoeg zijn.
Frontriem erop zetten in omgekeerde volgorde.
Let hierbij op dat de uiteinden van het kopstuk aan beide kanten van de rozet zitten.

hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

xtessax83

Re: Frontriem men hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 13:44

Ik zal het straks eens proberen maar de knoppen (rozetten zoals jij ze noemt) zitten echt vast op het kopstuk. Dat ijzeren pinnetje zit door een gaatje in het kopstuk dus omlaag schuiven kan volgensmij niet

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:50

Ik heb ook een mini maat hoofdstel maar gewoon een “normale” frontriem maat cob (of full) eraan gedaan Afbeelding

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 13:57

linda_gigant schreef:
Ik heb ook een mini maat hoofdstel maar gewoon een “normale” frontriem maat cob (of full) eraan gedaan [ [url=m/DTu558.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zoiets bedoel ik!
Merk je verschil dat de oogkleppen niet meer 'vast' zitten aan de frontriem of maakt dat eigenlijk niks uit.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:06

xtessax83 schreef:
Ik zal het straks eens proberen maar de knoppen (rozetten zoals jij ze noemt) zitten echt vast op het kopstuk. Dat ijzeren pinnetje zit door een gaatje in het kopstuk dus omlaag schuiven kan volgensmij niet

Dat klopt. Maar dat gaatje is aan de "onderkant" open richting stoten van bakstuk en keelriem.
Je moet misschien even iets meer kracht zetten on dit naar beneden te schuiven.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:11

xtessax83 schreef:
linda_gigant schreef:
Ik heb ook een mini maat hoofdstel maar gewoon een “normale” frontriem maat cob (of full) eraan gedaan [ [url=m/DTu558.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zoiets bedoel ik!
Merk je verschil dat de oogkleppen niet meer 'vast' zitten aan de frontriem of maakt dat eigenlijk niks uit.

Als de maat groot genoeg is zit ie niet in de weg met je kleppen. Minimaal voor een cob gaan hoor

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:12

De rozet zit om je frontriem heen geschoven, dus bakstuk en keelriem losmaken en fronriem naar beneden trekken dan kan je de rozet van de frontriem afschuiven.

Er zijn ook wel frontriem makers die frontriemen voor menhoofdstellen maken

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 14:13

Ik zal eerst proberen uit te meten welke maat en ook welke maat de uiteinden moeten zijn zodat het past. Maar het ging mij vooral om het punt of dit mogelijk was :Y)

En wat de functie is van over de kleppen of onder de kleppen.

Ik ga straks even puzzelen of ik het los krijg bedankt voor de tips!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:48

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 15:04

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 16:50

Ik heb op een site waar ik eerder een frontriem samen gesteld heb even gekeken bij zowel shet als pony kan ik een gedeeld kopstuk aanvinken. Past dit? Want dit is volgensmij al breeder dan een normale.

Stuur voor de zekerheid een mailtje als ik daadwerkelijk bestel

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:10

Geef aan ze door hoe breed de lusjes moeten zijn (breedte bakstuk + keelriem). Dat is meer dan bij een gewoon hoofdstel.
Anders past ie alleen aan het bakstuk. Dat werkt ook, maar wat minder mooi.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 17:15

Het is gelukt. De frontriem kan er inderdaad gelukkig gewoon af! Ik ga opzoek naar een nieuwe :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:18

Hier ook een frontriem voor onze menhoofdstel laten maken door ARhorsetack. Heb gewoon de maten van de lussen doorgegeven. Ik laat de frontriem wel gewoon over de windriemen en niet er onder. Erover heeft meer stevigheid en houdt de boel meer op zijn plek dan als je de frontriem er onderdoor zal doen.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 17:40

Daphneeeej schreef:
Hier ook een frontriem voor onze menhoofdstel laten maken door ARhorsetack. Heb gewoon de maten van de lussen doorgegeven. Ik laat de frontriem wel gewoon over de windriemen en niet er onder. Erover heeft meer stevigheid en houdt de boel meer op zijn plek dan als je de frontriem er onderdoor zal doen.

Super. Inmiddels heb in al wat gemeten en de frontriem van mijn paard past er gewoon op dus de maat van de lussen weet ik. Nu komt de frontriem op 35cm en ik wil hem groter dus even navragen op hoeveel een pony of cob gaat komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:47

antwoord al gevonden opmijn vraag
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 14-03-21 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:50

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 18:29

Mijn budget is ook max 30 euro :=
Maar heb gelukkig nu contact met iemand die mijn andere ook heeft gemaakt zoals ik hier boven al gezegd heb. En die komt op ongeveer 22 euro gok ik