Hoe pak je dat aan, zadel voor jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Hoe pak je dat aan, zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 11:00

Hallo!

Nou, ik ben echt meer een menner dan een ruiter, en mijn menpony's werden wel eens bereden maar dat was sporadisch, ik had altijd wel iemand van wie ik een zadeltje kon lenen en dat ging dan altijd wel.

Nu daarintegen heb ik een 3 jarige E-pony, waarvan de bedoeling is dat ik toch echt meer ga rijden dan mennen. Het belang van goed passend tuig is enorm, dus, ik wil een GOED passend zadel.

Maar hoe doe je dat, voor zo een die nog super veranderd?
Koop je elk half jaar een nieuw zadel?

Hoevaak laat je hem checken? Hoe werkt dat überhaupt met zadelpassers? Waar moet je op letten als je een zadelpasser 'uitkiest'?

Ik heb een simpel dressuur wintecje (van vorige pony) liggen waarmee ik hem nu een beetje longeer om hem te laten wennen, maar na 6 passen ligt dat ding in zijn nek. Ik kan hier dus onmogelijk mee beleren. Koop je dan meteen een nieuw duur zadel? Of kan ik proberen die wintec misschien aan te laten passen om te beginnen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:36

Wat vaak gedaan word is een "redelijk passend"(dus niet zoals je wintecje nu zit :P) zadel gebruiken voor de eerste paar keer er op, zodat je daarna de zadelpasser écht kan laten komen om dan een pasconsult te doen waarbij je ook daadwerkelijk op je paard kan en kan kijken of het echt lekker rijd ook.
(zelf doe ik veel met dubbele lange lijnen, als je dat als voorbereiding hebt kan je al vrij snel een beetje basic rijden)
Vaak als je een zadel nieuw koopt hoor je na zo'n 20 rijuren weer je zadel te laten checken voor de eerste na-controle.

Met jonge paarden zou ik maximaal er een half jaar tussen laten zitten, en natuurlijk ben je zelf ook alert op veranderingen, waarbij het écht wel kan zijn dat je met 2/3 maanden een hele andere maat nodig bent.

Wbt goede zadelpassers, ik zou iemand nemen die of aangesloten is bij de vereniging voor zadelpassers(VZTD) of anders die op zijn minst een opleiding bij msfc, saddle professional of SMS(Engeland)

BrittS

Re: Hoe pak je dat aan, zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:04

Ik heb mijn jonge paard ruitermak gemaakt met de barebackpad en zodra ik een rondje kon stappen kwam de zadelmaker. Ik heb het zadel toen elke 4 maanden laten controleren. Uiteindelijk zat ik zelf niet lekker genoeg in het zadel dus heb ik hem na een jaar omgeruild, maar eigenlijk had ik pas na 1,5 jaar een nieuwe nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:18

Ik zorg altijd voor direct een goed passend zadel. Dat hoeft echt niet perse een nieuwe te zijn. Ik laat ze ook al aanpassen voor ik er op ga. De fitter beoordeeld dan natuurlijk enkel op het paard in stilstand en in beweging zonder ruiter. Als ik even wat verder ben met rijden laat ik ook dat beoordelen en indien nodig steeds aanpassen. Ik houd zelf erg van zadels met verwisselbaar kopijzer. Mijn beide Lusitanos zijn steeds wat breder geworden, maar hebben geen heel andere vorm gekregen. Een ander kopijzer en wat aanpassingen in de vulling was steeds voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:21

Ik heb mijn paard (nu 3 weken zadelmak) zadelmak gemaakt met een goedkoop zadeltje dat ik van een stalgenoot heb overgekocht. Dat zadel leek op het oog redelijk te passen met bontje er onder. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt bij de zadelmaker voor een passend zadel waarvan de boom aangepast kan worden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:25

Hier word de mijne waarschijnlijk ingereden met een wintec, die is een halve maat te klein maar om nou voor 1000,- een nieuwe wintec wide aan te schaffen voor slechts het inrijden.. Daarna wil ik namelijk een jaar of 3 boomloos rijden, als hij rond zijn 8 is, uitgegroeit dus, en de spieren goed zijn ontwikkelt wil ik kijken voor een goed dressuur zadel.

Dus misschien dat boomloos inrijden en doorrijden iets voor jou is; dit moet natuurlijk ook een beetje passen en kan incl. inlages en pad ook best in de prijs oplopen. Ikzelf ben bang op mijn ronde haflinger dat het gaat schuiven, vandaar de wintec.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:33

Ik ben mijn paard gestart met een deuber flex fit, waarbij je dmv een imbus sleutel het zadel kan aanpassen. Nu over gestapt op een specialized zadel dat je dmv inlages en verschillende diktes van kussens kan aanpassen aan je paard. Het specialized zadel geeft meer schouder ruimte als de deuber, wat voor een gangenpaard wel erg belangrijk is, vandaar de overstap.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:34

Er zijn tegenwoordig veel merken met aanpasbare/verwisselbare boom.
En ook de pasvorm van een nieuwe Wintec is veranderd t.o.v wat ie vroeger was.

Gewoon een zadelmaker laten komen met ruime keuze en voor de tijd je wensen en budget bespreken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:40

Anastasia24 schreef:
Hier word de mijne waarschijnlijk ingereden met een wintec, die is een halve maat te klein maar om nou voor 1000,- een nieuwe wintec wide aan te schaffen voor slechts het inrijden.. Daarna wil ik namelijk een jaar of 3 boomloos rijden, als hij rond zijn 8 is, uitgegroeit dus, en de spieren goed zijn ontwikkelt wil ik kijken voor een goed dressuur zadel.

Slecht idee als je al weet dat het zadel te krap is voor je gaat beleren. Juist op een onbeschreven blad wil je het liefst zo min mogelijk nare ervaringen hebben. Je gaat toch zelf ook niet ( al is het maar relatief gezien korte tijd) met te kleine schoenen lopen?

Dan ga je verkrampen en je lichaam verkeerd gebruiken etc...

@ ts direct zorgen voor een passend zadel, misschien is een boomloos zadel wel een optie daar heb je tegenwoordig ook veel keuze in semi boomloos bijvb of een zadel met verwisselbaar kopijzer.
Ik weet niet welke regio je zit maar er zijn ook wel zadelpassers die in een groot deel van het land komen die goed zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:54

Anastasia24 schreef:

Dus misschien dat boomloos inrijden en doorrijden iets voor jou is; dit moet natuurlijk ook een beetje passen en kan incl. inlages en pad ook best in de prijs oplopen. Ikzelf ben bang op mijn ronde haflinger dat het gaat schuiven, vandaar de wintec.

Paard met slecht passend zadel inrijden, zou ik niet doen. Niet eerlijk t.o.v het paard.
Een Wintec 500 kost een stuk minder.

Mijn paard heeft door blessure 1 jaar stilgestaan. Haar zadel past niet meer en of haar blessure wegblijft weet ik ook niet.

Ik koop daarom niet het zadel dat ik graag zou willen kopen, maar ga echt wel voor een zadelmaker en zorg dat er een passend zadel opkomt, wat aanpasbaar is, omdat ze ongetwijfeld gaat veranderen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

Ik heb mijn paarden altijd ingereden met een (op het oog) passend zadel. Maar bij mijn nieuwe aanwinst moest ik al wat (fysio/osteo) therapeuten bijhalen voordat ik er überhaupt op kon. Er is mij toen aangeraden om gelijk een zadel te laten aanmeten voordat ik er op ging. Juist een paard dat nog geen balans heeft en in ontwikkeling is is het belangrijk een passend zadel te hebben. Een zadel waar de ruiter in balans zit en waarbij het paard zo min mogelijk gaat compenseren in het lichaam. Ik vond het wel wat hoor...een paard beleren met een dressuurzadel (want ik wilde niet eerst een veelzijdigheid voor alleen het beleren aanschaffen).

Je zou eventueel een oud/tweedehands zadel aan kunnen laten passen op je pony dat scheelt vast veel geld. Zelf heb ik een Bates zadel waarbij de boom aangepast kan worden. Dit was wel nodig, want er is al 2x een grotere boom in gekomen. In het begin als het paard zich ontwikkeld is het handig om je zadel wat vaker te laten controleren. Een zadel wat makkelijk aan te passen is scheelt dan wel :D Succes!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:44

Even een correctie een boom kan niet aangepast worden. Je zadel heeft dan een kopijzer dat verwisselbaar is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:49

Hier ook altijd een zadel dat op het eerste zicht goed ligt of mits een pad ertussen in balans ligt zonder drukking oid te veroorzaken. Die jonkies veranderen zo enorm. Voor de laatste had ik een WoW die op mijn andere paard was aangemeten. Ik moest er een prolitepad met 3mm extra frontraiser in stoppen of het lag op de schoft. Maar na een jaar moest alles er tussenuit en was mijn jonkie "breder"/bespierder dan mijn andere paard.
En op dat moment heb ik een ander zadel aangeschaft, aangemeten op mijn jonkie.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 14:35

Bedankt voor de input.

Ik wil hem echt niet beleren met iets wat niet helemaal past hoor! Het is al niet de makkelijkste. Ik ga hem ook even laten controleren vooraf door een fysio to be sure.

Oke. Dan ga ik opzoek naar iemand die bijv wintec verkoopt, of die hem op maat kan aanpassen zodat ik iets goeds heb om mee te beginnen! En dan kan ik later altijd nog een duurder/mooier zadel kopen.

Op een bareback pad ga ik op deze niet doen, zo makkelijk is hij niet. Boomloos zou kunnen misschien, maar vind dat ook nog wel aan de prijs en met zo weinig spieren vraag ik me af hoe dat werkt, zijn ruggengraat is nog best wel 'hoog'. Dan ga ik zelf denk ik liever voor een passend boomzadel.

Iemand misschien een adres waar ik een wintec kan kopen en waar die ook aangepast kan worden? Die aan huis komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:40

Ik heb voor mijn 3-jarige een kent en masters met verwisselbaar kopijzer gekocht, geen nieuwe maar een goede tweedehands.
Heb in 8 maanden al 4 keer de zadelmaker erbij gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:47

Eilatan schreef:
Bedankt voor de input.

Ik wil hem echt niet beleren met iets wat niet helemaal past hoor! Het is al niet de makkelijkste. Ik ga hem ook even laten controleren vooraf door een fysio to be sure.

Oke. Dan ga ik opzoek naar iemand die bijv wintec verkoopt, of die hem op maat kan aanpassen zodat ik iets goeds heb om mee te beginnen! En dan kan ik later altijd nog een duurder/mooier zadel kopen.

Op een bareback pad ga ik op deze niet doen, zo makkelijk is hij niet. Boomloos zou kunnen misschien, maar vind dat ook nog wel aan de prijs en met zo weinig spieren vraag ik me af hoe dat werkt, zijn ruggengraat is nog best wel 'hoog'. Dan ga ik zelf denk ik liever voor een passend boomzadel.

Iemand misschien een adres waar ik een wintec kan kopen en waar die ook aangepast kan worden? Die aan huis komt?

Wacht af wat er bij de fysio uit komt. Mijn jonkie is niet hypermobiel, maar heeft wel redelijk flexibele gewrichten. Ik wilde ook naar boomloos en had een bbp, maar dit verdeelt het gewicht niet goed genoeg over zijn rug. Ik mocht hem alleen met een boomzadel rijden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:48

Ik rij ook met een 2ehands thorowgood met verwisselbaar kopijzer, heb er ook meteen een 2-tal grotere maten kopijzer bij gehad. Superhandig bij een jonkie, 1x een investering, maar die zadels zijn daarna zo makkelijk aanpasbaar dat het dat echt wel waard is om toch altijd een passend zadel te hebben. Ik laat het ook 1x per half jaar ongeveer nakijken. En zelfs de nieuwe thorowgoods zijn eigenlijk ook nog heel betaalbaar, net zoals tegenwoordig een nieuwe wintec en ook daar heb je het verwisselbaar kopijzer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:02

Ik had altijd twee of drie (tweedehandse) springzadels. Paste ze zelf. Meestal paste 1 van deze 3 zadels wel (zo op het oog dus), eventueel met pad/bontje. 1x een mega paard gehad daar kocht ik nog een tweedehandse voor want de mijne waren wat aan de krappe kant. Verkocht ik eventueel weer.

Ik heb nog nooit een zadel helemaal op maat laten maken en zou dat al helemaal niet doen voor een jong paard.

Als ik jou was zou ik een zadelmaker laten komen met een hoop tweedehands zadels in lage prijsklasse. Wellicht zelfs voor een zadel gaan die past met een bontje eronder. Kun je later als ie is gegroeid bontje eronder uit halen. Of verwisselbaar kopijzer maar zelf geen ervaring mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:06

Ineke2 schreef:
Even een correctie een boom kan niet aangepast worden. Je zadel heeft dan een kopijzer dat verwisselbaar is.

Bij de mijne wel, met warmte.
Er zijn meer merken zadels met een verstelbare boom.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:41

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:

Bij de mijne wel, met warmte.
Er zijn meer merken zadels met een verstelbare boom.

Dat zou kunnen, maar is niet eindeloos te doen hooguit 1 of misschien 2x

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:48

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/blo ... s-systeem/

Ik heb vorig jaar een aantal keren op zo’n zadel gereden en zelfs ik had hier goed genoeg steun aan. ( Ik heb door mijn handicap een minder goede eigen balans en mis bij veel boomloze zadels goede steun voor de ruiter.) Betekent dan weer niet dat het een gedwongen zit heeft, want ook dat gaat niet goed bij mij :)

Waarom ik er maar een paar x mee heb gereden denk je dan misschien? Het paard is helaas niet meer van mij. Ik heb gelogeerd bij de nieuwe eigenaren.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:54

Mijn drie jarige heb ik zadelmak gemaakt met een wintecje. Toen hij braaf genoeg was en stap, draf en galop beheerste, heb ik mijn zadelmaker een zadel laten aanmeten. Heb wel een thorrowgood gekocht, aangezien deze erg aangepast kan worden. Drie maanden verder was hij al 3 boommaten breder geworden, dus was fijn dat het zadel daarop aangepast kon worden, deze lag verder ook goed op zijn rug, tot een aantal maanden terug.
Nu is hij 6 en gaan we nu kijken voor een ander zadel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:50

Meisje op stal hier kocht een tweedehands zadel met ongeveer de goede pasvorm van een goed merk. Liet dat aanpassen door een zadelmaker en reed zo enkele maanden. Daarna weer de zadelpasser laten komen en als het zadel niet meer kon aangepast worden, werd het verkocht en werd er een ander tweedehands voor in de plaats gekocht.

Ze zorgde altijd supergoed voor de zadels en kon ze telkens aan minstens dezelfde prijs weer kwijt. Waren ook steeds merken die goed in de markt lagen, redelijk nieuwe wintec, thorrowgood, msfc, ... geen oude platgedrukte BR ofzo.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:08

Frank Baines heeft een nieuw systeem waarbij de boom steeds aangepast kan worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:12

Ik zit ook een beetje met dit verhaal. Ik ga dit jaar ook mijn jonge paar beleren. Ik ben van plan eerst het zadel te gebruiken van mijn andere paard dat moet wel passen.

En dan daarna een goed passend zadel aan te gaan schaffen. Dacht eerst ik laat mijn zadel van nu anders opvullen maar wil mijn oudje ook af en toe nog rijden omdat ze het nog wel leuk vindt om ritjes te maken.