Beugelriemen als singelstoten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iesje0485

Beugelriemen als singelstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:33

Hallo allemaal!

Ik heb onlangs een tekna zadel aangeschaft voor mijn trekpaard, en nu zou ik toch graag langere singelstoten willen.

Nu heb ik vrij stevige beugelriemen liggen (2 paar dezefde) en had ik het idee om deze door de zadelmaker te vermaken zodat ik ze aan mijn zadel kan doen (easy change systeem).

Wat zijn jullie meningen hierover?

Als de riem sterk genoeg is om een ruiter te dragen, lijkt het mij ook sterk genoeg om de singel vast te houden...

Anoniem

Re: Beugelriemen als singelstoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:36

Volgens mij is je singelstoten laten verlengen net zo duur. Maar je kunt toch ook een beter passende singel gaan zoeken dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:38

vaak zijn beugelriemen breder, kijk daar wel naar.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:41

Marije_1997 schreef:
Volgens mij is je singelstoten laten verlengen net zo duur. Maar je kunt toch ook een beter passende singel gaan zoeken dan?

Mijn singel past gewoon hoor! :j

Alleen vind ik een kortere singel fijner (en zijn er meer te koop) ik heb nu een vrij harde singel die tot mijn beugels komt, en dat vind ik vervelend. Bovendien loopt paard er ook niet super onder.

Beugelriemen heb ik liggen dus kost niks. Lusje eraan is maximaal 20 euro. Dus zeker goedkoper!

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:41

lailapri schreef:
vaak zijn beugelriemen breder, kijk daar wel naar.

Bedankt voor de tip! Daar had ik nog niet aan gedacht indd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:44

Beugelriemen dragen anders dan singelstoten. Goede singelstoten zijn beduidend sterker. Sommige zadels hebben goedkope zooi eraan en dan maakt het inderdaad weinig verschil.
Hoe dan ook kopen de meeste zadelmakers singelstoten het liefst kant en klaar en is het maatwerk laten snijden van je beugelriemen waarschijnlijk duurder.
Je kunt ook gewoon singelstootverlengers kopen trouwens.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:47

Sizzle schreef:
Beugelriemen dragen anders dan singelstoten. Goede singelstoten zijn beduidend sterker. Sommige zadels hebben goedkope zooi eraan en dan maakt het inderdaad weinig verschil.
Hoe dan ook kopen de meeste zadelmakers singelstoten het liefst kant en klaar en is het maatwerk laten snijden van je beugelriemen waarschijnlijk duurder.
Je kunt ook gewoon singelstootverlengers kopen trouwens.

Mijn singelstoten lijken van erg goedkoop materiaal, (verkoper zei dat het leer was, maar ik betwijfel het..) maar je bedoelt dat het voor het paard niet prettiger is om te gaan klooien met beugelriemen? Zou ze daar last van kunnen hebben (druk niet goed verdelen oid) dan zal ik het zeker niet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:52

Singelstoten hebben soms of een nylon kern of in het ideale geval rawhide. Een singelstoot hoort moeilijk vouwbaar materiaal te zijn in tegenstelling tot beugelriemen.
Beugelriemen zijn gemaakt om dubbel te dragen, mono-riemen hebben daarom ook weer een nylon kern.
Voor je paard maakt het niet echt uit waarschijnlijk, maar je kans dat ze uitrekken of scheuren is aanwezig, zeker als ze ouder zijn en droog gelegen hebben. Als zadelmaker wil je die verantwoording eigenlijk niet eens.
Hoe dan ook zit je dan nog steeds met een onnodige gesp onder je been.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:44

Dat zou ik zelf niet aandurven :')
Dit klinkt voor mij als beunen, ik zou gewoon een langere singel kopen welke lang genoeg is voor je paard. De gespen komen maximaal een handbreedte onder je dekje vandaan, dan kunnen deze ook niet in de weg liggen voor je beugels. Natuurlijk zou het een opgave zijn om voor een trekpaard een singel te vinden (je kijkt al gauw naar 100-120cm), maar dan had je denk ik ook maar geen trekpaard moeten nemen := dekens, halsters, hoofdstellen, bitten alles zou lastiger zijn om in de juiste maat te krijgen..

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:14

Het veilige antwoord is nee. Singelstoten zijn van een heel andere kwaliteit leer gemaakt en dat is maar goed ook. Langere singelstoten kosten niet veel ook niet als ze van leer zijn. Maar zijn wel veel veiliger dan beugelriemen als singelstoten. Ik ken geen zadelmakers die zich hieraan zouden wagen omdat het simpelweg niet veilig is.

Ga ook niet vragen je huidige singelstoten te verlengen ook dat maakt de stoten onveilig. Daardoor scheuren ze makkelijk uit. De enige veilige singelstoot is er een die direct aan het webband van het zadel gestikt is en gemaakt van leer wat bedoeld is voor singelstoten.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:13

Zelf zou ik dit niet aandurven.

Saskia_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:27

Google gewoon even op singelverlengers..... dan koop je eenvoudig een stukje verlenging van je huidige singelstoten. Is gewoon een bestaand product.
Of lost dit jouw probleem onvoldoende op?

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 21:36

Het probleem is niet dat ik geen passende singel heb of wat dan ook. Het ding was dat ik 4 dezelfde stevige leren riemen had liggen en een zadel met een easy change singelstoot systeem. Ik dacht dat ik makkelijk door de schoenmaker aan deze riemen een stukje band kon zetten zodat ik ze aan mijn zadel kon maken.
Het gaat niet om eraan gespen of eraan laten stikken, want dat kan niet. Ik heb besloten om er niks aan de veranderen en eind van het jaar nieuwe singelstoten zal kopen bij bv agradi. Bedankt voor de tips!

Afbeelding