Billy Allen VS Myler bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Billy Allen VS Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 09:24

Hi,

Ik zit in dubio. Op dit moment heb ik een harry horse roll r bit. Helaas is deze te groot. Dit merkte ik op na 1 keer rijden. Ik ben mijn zoektocht begonnen en kwam uit op een Myler level 1 bit 12mm. Bij mijn vorige pony heb ik deze ook gehad en ik was zeer tevreden. Echter nu stuitte ik ook op de billy allen dee snaffle 12mm. Nu zit ik dus te twijfelen want de prijs is natuurlijk verschillend. Ik ga het bit gebruiken voor een d pony met een kleine mond die ik zadelmak maak. Ik zoek dus een licht bit welke stil ligt. Ja natuurlijk heeft de ruiter zelf ook invloed uiteraard. Maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn en eventuele tips?

Kanttekening ik rijd dressuur

Klik hier voor de billy allen
Klik hier voor de myler
Laatst bijgewerkt door DonDon op 11-03-21 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Re: Billy Allen VS Myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:35

Ik heb jaren met een billy allen gereden en heel even een myler geprobeerd. Mijn haflinger vond de billy allen prettiger.
Nu is mijn billy allen wat rechter dan die in je voorbeeld. Hij vond het anatomisch gevormde niet prettig. En ik vond de myler wat beweeglijker, dat zou ook nog een factor geweest kunnen zijn.
Maar dat zal per paard heel persoonlijk zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:35

Ik heb de billy allen en ben daar tevreden over, ligt fijn stil!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 09:51

Misschien ook goed om te weten, ik rijd voornamelijk dressuur. Ik heb veel oude topics voorbij zien komen. De myler wordt wel geaccepteerd als bit op wedstrijd maar van de billy allen weet ik dat eigenlijk niet?

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:04

De enigste tip die ik je kan geven is uit proberen. Kun je niet ergens wat lenen ?
Mijn oude tante liep prima op een Myler maar op een billy allen bijna onstuurbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:19

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 11:45

@Mino1 Myler is sowieso uit te proberen via verschillende aanbieders dus dat ga ik zeker doen. Misschien eerst die eens proberen. Ik ga ook nog even rondkijken voor de billy allen. Ik ken zo niemand waarvan ik hem zou kunnen lenen.

@Daihyo bedankt voor het opzoeken, dat scheelt weer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:55

Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje in de buurt zit, mag je de mijne wel een paar dagen lenen. Is wel een zwarte, van sweet iron.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 17:32

Daihyo schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje in de buurt zit, mag je de mijne wel een paar dagen lenen. Is wel een zwarte, van sweet iron.

Ik woon in de buurt van Arnhem! Alleen zijn maar is 11,5cm

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:48

Grootste verschil is met name beweeglijkheid. Vorige paard liep top een Billy Allen en vond Myler helemaal niets. Bij mijn huidige paard is dat andersom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:43

DonDon schreef:
Daihyo schreef:

Ik woon in de buurt van Arnhem! Alleen zijn maar is 11,5cm

Ik woon ook in de buurt van Arnhem. Maar het bit is wel een 12,5. Het idee was leuk :D

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 01:41

Daihyo schreef:
Billy allen wordt geaccepteerd op dressuurwedstrijden.
Zie 13 en onder 20: https://www.knhs.nl/media/15060/toegest ... r-2018.pdf
Ik ken meerdere mensen die met een billy allen dressuur starten.

Er zijn ook mylers waar je dressuur wedstrijden mee mag rijden.
Als je geluk hebt vindt je wel een keer een op marktplaats. Daar heb ik die van mij gekocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 02:30

Er zit wel verschil tussen, maar de grootste vraag is; waarom kijk je specifiek naar een dergelijk bit? Er zijn meer bitten die zacht zijn en stil liggen, maar wat je pony past kan heel verschillend zijn. Er zijn ook paarden die het beter doen op ongebroken bit bijv. En waar je mee inrijdt, zegt nog niks over waar je mee gaat starten. En soms kost het tijd om te merken wat werkt bij een jong paardje.

Er zijn myler verkopers die goede passervice en uitproberen aanbieden. Myler heeft ook diverse modellen en soms kan het net even schelen.

Ik heb er toen zelf eentje gekocht en die beviel niet bij die ruin, maar dus slechts 1 model destijds, geprobeerd.

Daarna een Billy Allen en die beviel beter, maar op de lange duur merkte ik wel dat hij daar ook niet heel vrolijk van werd.

Wij rijden dan wel western en heb ook een billy allen shank gehad en die ruin uiteindelijk op baby shank met cricket bit gereden wat va dag 1 een succes was, maar daar heb jij niks aan. Alleen voor het idee hoe het kan lopen..........

Ik ben voor de andere paarden die ik op snaffle wil rijden weer helemaal terug gegaan op de gewone enkel gebroken d-snaffle. Niet te dik vooral.

Heb zowel engels als western les gegeven en ook mensen mn bitten laten proberen en eigenlijk nooit echt wild enthousiast geworden van het rolletje an sich.

Dus ik zou of bitten uitproberen, een passer met meer bitten laten komen, of evt wat 2e hands overnemen bijv.
Billy Allen kan wel sweet iron zijn en dan roesten ze dus. Dat hoort zo. Hoor je vaak discussies over, maar is dus ook gewenst dat dat gebeurt. Je hebt ze ook die niet roesten, maar let daar dan op als je dat qua uiterlijk belangrijk vindt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 07:58

superpony schreef:
Er zit wel verschil tussen, maar de grootste vraag is; waarom kijk je specifiek naar een dergelijk bit? Er zijn meer bitten die zacht zijn en stil liggen, maar wat je pony past kan heel verschillend zijn. Er zijn ook paarden die het beter doen op ongebroken bit bijv. En waar je mee inrijdt, zegt nog niks over waar je mee gaat starten. En soms kost het tijd om te merken wat werkt bij een jong paardje.

Er zijn myler verkopers die goede passervice en uitproberen aanbieden. Myler heeft ook diverse modellen en soms kan het net even schelen.

Ik heb er toen zelf eentje gekocht en die beviel niet bij die ruin, maar dus slechts 1 model destijds, geprobeerd.

Daarna een Billy Allen en die beviel beter, maar op de lange duur merkte ik wel dat hij daar ook niet heel vrolijk van werd.

Wij rijden dan wel western en heb ook een billy allen shank gehad en die ruin uiteindelijk op baby shank met cricket bit gereden wat va dag 1 een succes was, maar daar heb jij niks aan. Alleen voor het idee hoe het kan lopen..........

Ik ben voor de andere paarden die ik op snaffle wil rijden weer helemaal terug gegaan op de gewone enkel gebroken d-snaffle. Niet te dik vooral.

Heb zowel engels als western les gegeven en ook mensen mn bitten laten proberen en eigenlijk nooit echt wild enthousiast geworden van het rolletje an sich.

Dus ik zou of bitten uitproberen, een passer met meer bitten laten komen, of evt wat 2e hands overnemen bijv.
Billy Allen kan wel sweet iron zijn en dan roesten ze dus. Dat hoort zo. Hoor je vaak discussies over, maar is dus ook gewenst dat dat gebeurt. Je hebt ze ook die niet roesten, maar let daar dan op als je dat qua uiterlijk belangrijk vindt.

Waarom ik kijk naar een dergelijk bit? Mijn pony heeft weinig ruimte in zijn mond. Een myler bit is hier perfect voor. Daarnaast heb ik goede ervaringen met het myler bit opgedaan bij mijn vorige pony. Ja tuurlijk is het uitproberen dat snap ik. Bij mijn vorige pony heb ik een assortiment aan bitten gehad en bij myler was het raak. Nu heb ik eerst de harry horse roll r watertrens geprobeerd maar die is gewoonweg te groot en te dik. Dus al zal ik deze kleiner nemen, neemt hij nog veel ruimte in beslag. Ik wil dit bit uitproberen bij mij huidige pony om te kijken of het ook een match is. Echter toen zag ik de billy allen voorbij komen en riep mij dit vragen op vandaar. Dus ik heb al enige ervaring gehad met de myler en die was positief.

AmenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:19

Ik rij dressuur/springen met een Billy Allen D-trend, bevalt super goed! En mag inderdaad gewoon op de KNHS-wedstrijden.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:09

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 13:07

Interessant die ga ik ook eens bekijken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:11

Maar dan ben je dus al tevreden over de Myler.

Een BA is net even anders, maar je weet pas het effect als je het probeert.

Ik vind andere bitten sowieso beter en er is gewoon heel veel keus. Ik heb 5 paarden met ieder eigen wensen. Zekfs 3 die familie zijn.

Ik snap jouw voorkeur voor Myler en die hebben zat modellen, maar dat het voorheen beviel, zegt niks over wat je nu gaat bevallen bij deze pony. Dit is een andere pony en heeft misschien een totaal ander bitje nodig. Dat is uitproberen.

Ik staar me nooit blind op 1 merk en of 1 model.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 17:02

superpony schreef:
Maar dan ben je dus al tevreden over de Myler.

Een BA is net even anders, maar je weet pas het effect als je het probeert.

Ik vind andere bitten sowieso beter en er is gewoon heel veel keus. Ik heb 5 paarden met ieder eigen wensen. Zekfs 3 die familie zijn.

Ik snap jouw voorkeur voor Myler en die hebben zat modellen, maar dat het voorheen beviel, zegt niks over wat je nu gaat bevallen bij deze pony. Dit is een andere pony en heeft misschien een totaal ander bitje nodig. Dat is uitproberen.

Ik staar me nooit blind op 1 merk en of 1 model.

Nee dat doe ik ook niet. Daarom had ik ook een harry horse watertrens. Dus ik dacht misschien kan ik dit eens proberen wellicht is dit een match.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:11

OP fb heb je diverse western spullen verkoop groepen en kan je echt voor weinig weleens een BA snaffle overnemen om te proberen. Maar ik vind ze vaak te dik.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:01

Afbeelding
Afbeelding
Heb het Myler bit aangeschaft na wat advies. Merkte meteen dat hij niet gek ging kauwen zoals bij het vorige bit. Hij stond rustig stil. Ik vind hem mooi passen. Nu nog uitproberen!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:01