Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DonDon schreef:Daihyo schreef:Ik weet niet waar je woont, maar als je een beetje in de buurt zit, mag je de mijne wel een paar dagen lenen. Is wel een zwarte, van sweet iron.
Ik woon in de buurt van Arnhem! Alleen zijn maar is 11,5cm
Daihyo schreef:Billy allen wordt geaccepteerd op dressuurwedstrijden.
Zie 13 en onder 20: https://www.knhs.nl/media/15060/toegest ... r-2018.pdf
Ik ken meerdere mensen die met een billy allen dressuur starten.
superpony schreef:Er zit wel verschil tussen, maar de grootste vraag is; waarom kijk je specifiek naar een dergelijk bit? Er zijn meer bitten die zacht zijn en stil liggen, maar wat je pony past kan heel verschillend zijn. Er zijn ook paarden die het beter doen op ongebroken bit bijv. En waar je mee inrijdt, zegt nog niks over waar je mee gaat starten. En soms kost het tijd om te merken wat werkt bij een jong paardje.
Er zijn myler verkopers die goede passervice en uitproberen aanbieden. Myler heeft ook diverse modellen en soms kan het net even schelen.
Ik heb er toen zelf eentje gekocht en die beviel niet bij die ruin, maar dus slechts 1 model destijds, geprobeerd.
Daarna een Billy Allen en die beviel beter, maar op de lange duur merkte ik wel dat hij daar ook niet heel vrolijk van werd.
Wij rijden dan wel western en heb ook een billy allen shank gehad en die ruin uiteindelijk op baby shank met cricket bit gereden wat va dag 1 een succes was, maar daar heb jij niks aan. Alleen voor het idee hoe het kan lopen..........
Ik ben voor de andere paarden die ik op snaffle wil rijden weer helemaal terug gegaan op de gewone enkel gebroken d-snaffle. Niet te dik vooral.
Heb zowel engels als western les gegeven en ook mensen mn bitten laten proberen en eigenlijk nooit echt wild enthousiast geworden van het rolletje an sich.
Dus ik zou of bitten uitproberen, een passer met meer bitten laten komen, of evt wat 2e hands overnemen bijv.
Billy Allen kan wel sweet iron zijn en dan roesten ze dus. Dat hoort zo. Hoor je vaak discussies over, maar is dus ook gewenst dat dat gebeurt. Je hebt ze ook die niet roesten, maar let daar dan op als je dat qua uiterlijk belangrijk vindt.
superpony schreef:Maar dan ben je dus al tevreden over de Myler.
Een BA is net even anders, maar je weet pas het effect als je het probeert.
Ik vind andere bitten sowieso beter en er is gewoon heel veel keus. Ik heb 5 paarden met ieder eigen wensen. Zekfs 3 die familie zijn.
Ik snap jouw voorkeur voor Myler en die hebben zat modellen, maar dat het voorheen beviel, zegt niks over wat je nu gaat bevallen bij deze pony. Dit is een andere pony en heeft misschien een totaal ander bitje nodig. Dat is uitproberen.
Ik staar me nooit blind op 1 merk en of 1 model.
Lobke1998 schreef:Als je op zoek bent naar een lichtgewicht bit dan is de NINA van Fager misschien ook wel interessant:
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -nina.html
Of de NILS, alleen dat is een sweet iron bit en dus niet licht van gewicht:
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -iron.html