Paard vindt leren springsingel niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Paard vindt leren springsingel niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:26

Hallo iedereen

Ik heb een hele basic springsingel van BR, maar na enkele maanden met een nylon/wollen te hebben gereden merk ik dat hij hier helemaal niet fijn op reageert.

Osteopaat, dierenarts (bloed getrokkken enz), zadelmaker, 24/7 ruwvoer,... is allemaal in orde. Het is nogal stijf en hard leer ondanks ik heb al enkele jaren gebruik. Nu heb ik zelf nog niet veel verschillende springsingels gezien of vastgehad dus weet niet of er zachtere en soepelere zijn of dat ze eigenlijk allemaal zo zijn.

Voor de winter reed ik met een nylon met imitatiebont en daar reageert hij totaal niet op, maar wil graag ook een springsingel of minstens een standaard normale singel. Ben zelf niet zo'n fan van memoryfoam en nylon qua uiterlijk.

Wat zijn jullie ervaringen met fijne en toch tamelijk mooie (liefst leren) spring- en veelzijdigheidssingels?

Beetje budgetvriendelijk is ook altijd handig, ik bestel bijvoorbeeld graag op Kramer ;)
Ohja en een ring voor eventuele martingaal heb ik er liefst ook op.

prugelpiet

Re: Paard vindt leren springsingel niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:32

Budgetvriendelijk en soepel en zacht leer gaat vaak niet zo heel goed samen. Op mijn werk dragen ze op concours de springsingels van Prestige, heel fijn, maar dus wel ver uit budget denk ik. Maar daar springen ze thuis ook rustig zonder springsingel hoor, maar met een simpele bont singel van Kentucky.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:33

Ja CWD etc heb ik wel eens vastgehad, maar dat ga ik er niet aan geven. De bonte reageert hij heel fijn op, maar zweet er heel erg onder en is ook echt lastig proper te houden

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:47

Hoe lang heb je de leren singel nu? Leer wordt soepeler met de tijd. Hoe meer je het gebruikt hoe fijner het wordt. Ik had voorheen een QHP springsingel (met buikvlap) in het begin wat stijf, maar na gebruik werd hij heerlijk zacht en soepel.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:52

jesss_amigo schreef:
Hoe lang heb je de leren singel nu? Leer wordt soepeler met de tijd. Hoe meer je het gebruikt hoe fijner het wordt. Ik had voorheen een QHP springsingel (met buikvlap) in het begin wat stijf, maar na gebruik werd hij heerlijk zacht en soepel.

Heb hem al 2-3 en best al lang gebruikt. Merkte nu gewoon bij de overstap van die nylon naar de leren dat hij die echt niet fijn vindt. Vind het zelf ook vrij 'dun' leer met een best scherpe rand. Die was ook €180 dus beetje teleurstellend wel.

Wil opzich ook een vzh singel kopen, maar gewoon echt niet zo'n nylon/'plastieken' want dat vind ik écht niet mooi :')

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:53

Is de singel met buikvlap? Ik ken paarden die dat dus juist 'niet fijn' vinden. Dus de grote vlap onder de buik zeg maar.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:59

Ik heb een Lj leathers. Super zacht mooi leer

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:09

Kan inderdaad ook heel goed aan de pasvorm liggen, hoef niet direct met hard of zacht leer te maken te hebben. Die van mij loopt bijvoorbeeld niet met een anatomisch gevormde prolite, terwijl hij op een hard leren recht merkloos singeltje prima liep. Wel fijn dat mijn paard ook een keer aan mijn portemonnee dacht overigens :D