Is iemand bekend met het zadelmerk Equus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Is iemand bekend met het zadelmerk Equus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:04

Mijn geblesseerde merrie doet het goed en stiekem verwacht ik binnenkort groen licht van de dierenarts om weer te beginnen na een jaar weidegang.

Haar zadel is inmiddels op maat gemaakt voor mijn nieuwe paard. Veel geld investeren in een 2e zadel,wil ik eigenlijk liever even niet omdat ik eerst zeker wil zijn dat de blessure wegblijft (tussenpees).

Nu heeft mijn stalgenootje (dressuurruiter Z1) een kunststof Equus zadel. Ligt als een huis op haar pony en ze zit er netjes op.
Kunststof zou eur 700 kosten, leer eur 1500.

Op internet kan ik er weinig van vinden. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:14

Even googlen kom ik niet heel ver, wat ik wel zie is dat het zadel een dropped panel heeft. Afhankelijk van de rug van je paard kan deze daardoor per definitie niet passen.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 05-03-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:18

siskeh schreef:
Even googlen kom ik niet heel ver, wat ik wel zie is dat het zadel een drop pannel heeft. Afhankelijk van de rug van je paard kan deze daardoor per definitie niet passen.

Wat houdt een drop pannel in?

siskeh

Re: Is iemand bekend met het zadelmerk Equus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:23

Afbeelding
Even met een plaatje,
een Dropped panel komt bij het gebied van de schoft verder naar beneden dan bij een gewoon zadel.
Wanneer jij een paard hebt welke een vrij hoge schoft heeft en/of bespiering in dat gebied mist kan dit paneel door het grotere draagvlak de druk beter verdelen/opvangen.
Maar heeft je paard een rug waar daar wel bespiering zit dan is het "extra" en komt het zadel te veel "bovenop" je paard.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:27

siskeh schreef:
[ [url=m/yEUr1I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even met een plaatje,
een Dropped panel komt bij het gebied van de schoft verder naar beneden dan bij een gewoon zadel.
Wanneer jij een paard hebt welke een vrij hoge schoft heeft en/of bespiering in dat gebied mist kan dit paneel door het grotere draagvlak de druk beter verdelen/opvangen.
Maar heeft je paard een rug waar daar wel bespiering zit dan is het "extra" en komt het zadel te veel "bovenop" je paard.

Dank voor je uitleg.
Mijn paard was normaal van schoft en rug.
Maar na een jaar lummelen is ze vooral erg rond :D.

Ik weet niet of de kunststof variant ook een drop panel heeft, maar zo ja, dan vrees ik dat dit zadel minder geschikt is voor mijn paard.