Kaptoom en hoofdstel in één voor paard met smalle neus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Kaptoom en hoofdstel in één voor paard met smalle neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 21:27

Mijn paard heeft een lastig hoofd... de hoofdstellen en kaptomen die ik tot nu toe geprobeerd heb passen allemaal niet optimaal. Resultaat is veel verzend- en retourkosten en geen passend hoofdstel/kaptoom. Dus ik dacht, voordat ik weer 1001 dingen koop, even vragen of iemand van jullie misschien een goed model weet die zou kunnen passen bij mij paard.

Het gaat om deze dame:

Afbeelding

Ze heeft een lang smal hoofd en een smalle neus. Die combi wil niet helemaal lekker gaan met een hoofdstel/kaptoom. Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

Hoofdstellen:
PS of Sweden Nirak full: te groot bij de neus, verder goed
PS of Sweden Nirak cob: te kort, model kwam niet uit
Claridge House hoofdstel Lund cob: sloot niet aan bij de neus, verder goed

Kaptomen:
WH Waldhausen Kaptoom Anatomic full: over het algemeen te groot
WH Waldhausen Kaptoom Anatomic cob: over het algemeen te klein
Marjoman Kaptoom Vienna full: bij de neus goed, maar verder te groot

Zo hebben jullie misschien een beetje een idee qua pasvorm. Ik ben er over na aan het denken om de Vienna in cob te bestellen, maar dan zit ik dus weer met die verzendkosten.. en als het dan weer niet past, zucht.

De zoektocht naar een hoofdstel heb ik eigenlijk op een lager pitje gezet. Ik ben mijn paard nu aan het beleren en wil allereerst bitloos starten, dus lijkt een kaptoom waar ik later een bit aan kan hangen de beste optie. Verder zoek ik er in een bruine uitvoering voor max 150. Maar mocht de perfecte kaptoom wat duurder uitvallen dan doe ik daar ook niet heel moeilijk over.

Iemand opties?

Lau

Re: Kaptoom en hoofdstel in één voor paard met smalle neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:42

Neem eens contact op met bybaukje: https://www.bybaukje.nl/
Zij maakt heel veel verschillende dingen van biothane een vriendinnetje mocht de kaptoom root testen en deze had ook de optie voor een bit eraan. Dus die klinkt mogelijk wel interessant voor jou :D

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:58

Ik ben heel tevreden met de Rambo micklem multi bridle. Te gebruiken als kaptoom en hoofdstel (zowel bitloos als met bit).
Ik heb zelf een Arabier met een smal hoofd, maatje pony maar hij past haar perfect.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:02

Bij een smalle neus zou rambo micklem wel eens kunnen passen, niet toevallig iemand in de omgeving waarvan je die kan lenen?

Qua kaptoom, als je gewoon een "gewone" kaptoom hebt moet deze eigenlijk altijd wel passen.
Die zou rond de 100 euro kosten(met ketting, zonder kan ze wel maken, maar is iets meer werk), ik heb een vriendin(welke zadelpasser ook is)die ze maakt.
daar kan ook makkelijk een variant gemaakt van worden die ook met bit kan, deze is dan misschien wel wat duurder.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:06

Ik zweer bij Marjoman, maar de cobmaat zou ik niet bestellen. Ik heb de Oslo en die valt echt klein, naar mijn mening. Mijn ruin van 1.50 met normaal-neigt-naar-fijn hoofd heeft alles op z'n langst, behalve de kaakriem. Hun full-maten zijn dan weer behoorlijk groot inderdaad. Lastig dilemma, hopelijk vind je wat!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:22

Je kan het ook op maat laten maken.
Er zijn er zat die dat doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:24

Safiy93 schreef:
Ik ben heel tevreden met de Rambo micklem multi bridle. Te gebruiken als kaptoom en hoofdstel (zowel bitloos als met bit).
Ik heb zelf een Arabier met een smal hoofd, maatje pony maar hij past haar perfect.

Ik heb nu ook een rambo op onze arabier :)

Heeft maat cob. Past bij zn kaken net, bij zn neus ruim

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:32

En een hoofdstel wat op maar 1 plek verkeerd zit in laten nemen? Een neusriem innemen is voor een beetje zadelmaker/ leerbewerker niet zo'n probleem.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:46

Muiz schreef:
En een hoofdstel wat op maar 1 plek verkeerd zit in laten nemen? Een neusriem innemen is voor een beetje zadelmaker/ leerbewerker niet zo'n probleem.

Als de neusriem, het bovenste gedeelte, smaller moet, dan is dat nog bést een hele klus.
"onderriempjes" korter maken valt reuze mee. Dus je kan niet direct zeggen dat het een klein klusje is.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:51

Je hebt van QHP ook nog een kaptoom die je ook als hoofdstel kan gebruiken. Die past mijn koudbloed met maat cob en ook de haflinger van mijn zusje (maat full). Weet alleen niet hoe die op de jouwe gaat passen maar kan je altijd nog proberen :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:08

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:25

siskeh schreef:
Muiz schreef:

Als de neusriem, het bovenste gedeelte, smaller moet, dan is dat nog bést een hele klus.
"onderriempjes" korter maken valt reuze mee. Dus je kan niet direct zeggen dat het een klein klusje is.

Mwah, vaak zat gedaan. Is niet wat je 'even' doet maar het is zeker wel gewoon goed te doen. Als je iemand hebt die daar handig in is en het heel netjes doet zijn ze twee uur bezig en zie je er niks meer van.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:26