Cair gevuld (Bates) vs wol gevuld, ervaringen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Cair gevuld (Bates) vs wol gevuld, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:05

Wie heeft er ervaring met de luchtgevulde zadels zoals bijvoorbeeld Bates? Andere merken mogen ook.

Ik ben mij vast aan het oriënteren en mijn zadelmaker heeft o.a. Bates in zijn assortiment en vind dit een optie voor mijn paard.

Wat heeft je doen besluiten om juist voor een luchtgevuld zadel te gaan terwijl je mogelijk eerder een wol gevulde had. Of waarom ben je juist (terug) overgestapt van lucht naar wol. Moet een met lucht gevuld zadel sneller aangepast worden dan een wol gevulde in de ervaring? En is het zadel daadwerkelijk zoveel fijner aan te passen?

Wat zijn de positieve en negatieve geluiden hierover? Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door _pauline_ op 01-03-21 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Re: Lucht gevuld (Bates) vs wol gevuld, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:07

Voor mij was het ook een optie, maar mijn paard vond het uiterst oncomfortabel dus verder dan een testrondje ben ik niet gekomen. De zadelmaker zei ook dat er een aantal paarden zijn die het echt niet prettig vinden. Dat was iets waar ik niet bij stil had gestaan, dus ik geef het even mee als iets om in je achterhoofd te houden :)

FleurSandro

Re: Lucht gevuld (Bates) vs wol gevuld, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:10

Vaak zijn de luchtgevulde kussens alleen geschikt voor paarden met een erg rechte rug omdat er natuurlijk geen speling is in de kussens. Mijn haflinger vond mijn Bates zadel duidelijk fijner dan het vorige zadel welke met wol gevuld was. Ik zou gewoon gaan testen wat bij jullie het beste past. Ik ben altijd heel blij geweest met mijn Bates zadel! Ik hoop dat mijn volgende paard het zadel ook past

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:12

Daar had ik inderdaad al rekening mee gehouden, zie ik bij die van mij ook nog wel gebeuren namelijk :')

@ Fleur getest gaat er sowieso worden ook gewoon met wol zadels. Maar ik ben vooral benieuwd naar de voors en tegens van mensen en waarom ze een bepaalde keuze gemaakt hebben

Als je paard aangeeft er duidelijke fijner of juist niet onder te lopen is het simpel. Maar wat als het beide goed voelt?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:24

_pauline_ schreef:
Daar had ik inderdaad al rekening mee gehouden, zie ik bij die van mij ook nog wel gebeuren namelijk :')

@ Fleur getest gaat er sowieso worden ook gewoon met wol zadels. Maar ik ben vooral benieuwd naar de voors en tegens van mensen en waarom ze een bepaalde keuze gemaakt hebben

Als je paard aangeeft er duidelijke fijner of juist niet onder te lopen is het simpel. Maar wat als het beide goed voelt?

Als beide inderdaad goed voelt wordt het inderdaad lastig. Ik zou zelf dan bijvoorbeeld nadenken over de toekomst: mijn haflinger stond bekend om bijvoorbeeld elk seizoen heel anders te zijn (zomer dik, eind zomer vaak wat schraal, winter normaal en voorjaar weer dik) dus ik wilde bijvoorbeeld ook een zadel die aanpasbaar was (dat jaar had ik al 3 verschillende zadels gehad) en daarbij had de zadelmaker op dat moment geen ander zadel beschikbaar met verwisselbaar kopijzer

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:28

FleurSandro schreef:
_pauline_ schreef:

Als beide inderdaad goed voelt wordt het inderdaad lastig. Ik zou zelf dan bijvoorbeeld nadenken over de toekomst: mijn haflinger stond bekend om bijvoorbeeld elk seizoen heel anders te zijn (zomer dik, eind zomer vaak wat schraal, winter normaal en voorjaar weer dik) dus ik wilde bijvoorbeeld ook een zadel die aanpasbaar was (dat jaar had ik al 3 verschillende zadels gehad) en daarbij had de zadelmaker op dat moment geen ander zadel beschikbaar met verwisselbaar kopijzer

Nou dat aanpasbare klinkt mij dus goed in de oren. Dat vind ik interessant, maar jouw ervaring is hier dus goed mee. Dat is fijn om te lezen! :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:31

CAIR is geen luchtgevuld kussen zoals je dat nu lijkt voor te stellen. De hoeveelheid lucht is niet aanpasbaar, dat is met FLAIR, een compleet ander systeem (en een stuk prijziger). Wat er met cair aangepast kan worden is fiches tussen de kussens en het zadel te schuiven.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 16:33

Mizora schreef:
CAIR is geen luchtgevuld kussen zoals je dat nu lijkt voor te stellen. De hoeveelheid lucht is niet aanpasbaar, dat is met FLAIR, een compleet ander systeem (en een stuk prijziger). Wat er met cair aangepast kan worden is fiches tussen de kussens en het zadel te schuiven.

Flair is wat in de WOW zadels zit?

Ik ga eens op onderzoek uit naar de fiches. Ik heb de titel aangepast, bedankt!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:51

Mizora schreef:

Mijn Cair zadel heeft wel degelijk een luchtkussen.
Alleen is dat kussen inderdaad niet aanpasbaar.
Dat gaat inderdaad met verschillende dikten van risers

https://www.wintec.nl/pasinstructies/in-balans-brengen

vorig jaar heeft mijn zadelmaker er een paar in ons zadel gedaan om het weer netjes recht te leggen op de rug van ons paard.

We hebben een Wintec Pro Endurance met CAIR op ons tuigpaard liggen.

Wij laten overigens altijd 1 keer per jaar de zadelmaker onze zadels nakijken.
Of indien we merken dat er een zadel niet goed ligt, dan laten we hem eerder komen.
Ik heb naast de Wintec ook nog een Kieffer als reserve voor het tuigpaard.
En voor mijn tinker heb ik een Massimo Dressuurzadel en een Rosner Veelzijdigheidszadel.

Avalanche

Re: Cair gevuld (Bates) vs wol gevuld, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:43

Mijn paard (met hele rechte rug) maakt onder lucht veel langere en vrijere passen, ook omdat de lucht haar nergens blokkeert als ze de rug boller wil maken. Ik vind haar veel vrijer bewegen onder lucht dan onder wol.

Maar het verschilt erg per paard, sommige paarden worden er heel wiebelig van en heel hyper, omdat het een heel ander gevoel is voor ze. Bij lucht is het wel belangrijk dat je zelf goed kunt zitten, en niet scheef zit, want dat komt veel groter door bij je paard.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:58

Mijn paard kon absoluut niet over cair. Heb wel even doorgezet, misschien moest ze wennen, maar na een week mijn oude zadel er weer op gegooid. Dus, probeer het zou ik zeggen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:29

_pauline_ schreef:
Mizora schreef:

Flair is wat in de WOW zadels zit?

Ik ga eens op onderzoek uit naar de fiches. Ik heb de titel aangepast, bedankt!

Flair is inderdaad wat er in de wow-zadels zit.

Sabbientje schreef:
Mizora schreef:

Mijn Cair zadel heeft wel degelijk een luchtkussen.
Alleen is dat kussen inderdaad niet aanpasbaar.
Dat gaat inderdaad met verschillende dikten van risers.

Ze heeft het over daadwerkelijk zoveel fijner aanpassen dan wol, dat klinkt als het flair-systeem. Niet als het cair-systeem. Daarom schrijf ik erbij "zoals je dat nu lijkt voor te stellen". Het is een schuimrubber kussen in een dichte zak waar qua zak niets aan te passen valt. Shins kunnen ook gewoon ingezet worden bij een wolkussen en is dus niet makkelijker of moeilijker qua aanpassen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:04

DK-zadels hebben ook aanpasbare luchtkussens

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:28

Heule tijd terug (zo’n 19 jaar gok ik) heb ik mijn rillerige paard eens met een KN met luchtkussens gereden: hij was spontaan niet meer zadelmak en zo mogelijk nóg rilleriger. Dus maar weer mooi op mijn wolzadel gaan rijden

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:30

ik heb een Bates Caprilli met Cair (veelzijdigheidszadel) en een Bates Dressuur. Ze zitten beide heerlijk (!) en passen goed op mijn rondgeribte / weinig schoft / rechte rug Fjord. er zit bij beide zadels een witte boom in, en ik kan nog wisselen naar smaller of breder mocht dat nodig zijn. er ligt een setje risers klaar voor dat nodig mocht zijn. ik kan niet anders zeggen dan dat ik er erg gecharmeerd van ben, voor zowel zelf als mijn paard. maar goed, dat was ik ook van de Massimo dressuur op mijn KWPN'er, en van mijn Stubben op mijn BWP'er.... uitproberen dus!

wat ik in zoverre een echt voordeel van cair vind, is dat het onderhoudsvriendelijker is, niet gaat 'klitten', zoals bij wol kan gebeuren. De aanpasbaarheid komt niet door Cair, maar door de verwisselbare bomen en risers.

prijstechnisch zijn ze prima, en ze zijn kwalitatief goed, echt wel een stuk beter dan Wintec (het goedkopere broertje).

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 11:01

@ Sabbientje
Bedankt voor je reactie en link, ik ga deze zo even bekijken.

@ Avalanche
Fijn om te lezen dat jouw paard er zo goed onder beweegt. Ik ben heel benieuwd wat het bij die van mij doet in zijn lopen.

@ Mizora
Bedankt voor je verduidelijking hoor, ik had het mij denk ik inderdaad meer voorgesteld zoals het Flair systeem. Ik vind het idee van die fiches/ shins hoe je het noemen mag wel gek. Maar als het werkt, werkt het. Zolang het maar goed ligt op mijn paard en hij er geen hinder van ondervind.

@ Vladimir
De zadels zien er verder ook meer dan prima uit en ben vooral heel benieuwd hoe ze zitten. Plaats jij de risers zelf of laat je dat sowieso door de zadelmaker doen?

@ de rest
Bedankt voor het doorgeven van de ervaringen. Ik neem ze zeker mee en het zou zo maar kunnen zijn dat ik alsnog voor een gewoon wol gevuld zadel ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:55

Als ik zou moeten kiezen tussen cair en wol, dan zou ik wol nemen.
Als ik zou moeten kiezen tussen flair en wol, dan absoluut flair.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:25

In antwoord op je vraag: ze zitten er bij mijn zadels niet onder, ik heb wel een set gekocht bij aanschaf van het zadel. Als het nodig is bij controle kan de zadelmaker ze zo eronder zetten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:38

Hier erg tevreden met cair (ik heb zowel een wintec als een bates zadel). Mijn persoonlijke ervaring met wol was slecht, werd snel erg bobbelig, maar dat lag meer aan de kwaliteit van het zadel (we spreken hier over bijna 20 jaar geleden, zo'n goedkoop zadelmarkt zadel).
Als je zadelmaker beide heeft zou ik er gebruik van maken om beide uit te proberen. Misschien heeft je paard wel een sterke voorkeur voor het ene. Ik ben zelf voor Bates gegaan vanwege de grote aanpasbaarheid (jong paard) en omdat ik al goede ervaringen met wintec had.