Bitloos hoofdstel schuiven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMarlissa

Bitloos hoofdstel schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:32

Hoi allemaal,

Wie kan er met me mee denken voor een goed bitloos hoofdstel dat niet schuift?

Wij rijden bitloos buiten en vooral mijn bijrijder heeft moeite met sturen met de benen. Paard reageert bij mij prima op been/teugels op de nek duwen maar dit lukt bijrijder niet. Zij moet dus echt opzij sturen. Helaas schuiven veel hoofdstellen waardoor het bakstuk in de buurt van de ogen komt.

Ik ben daarom op zoek naar een anatomisch sidepull of stervormige hackamore waar een goede kaakriem bij zit. Een kaakriem moet voorkomen dat het bakstuk naar de ogen toe schuift.

We rijden nu met een kaakgekruist hoofdstel (fra dietsji), ik denk dat overstappen op sidepull al verbetering is qua schuiven. Ook wel eens met Micklem hoofdstel op sidepull stand buiten gereden en schuift inderdaad minder, maar ik vind de micklem geen lange termijn oplossing.

Wat is jullie ervaring? Schuift een anatomisch hoofdstel minder? In de link een voorbeeld van waar ik aan zit te denken.

https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/

rollyjogered

Re: Bitloos hoofdstel schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:44

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:45

Ik had bij mijn (gewone, niet anatomisch) sidepull een extra, lage kaakriem om idd schuiven te voorkomen. Deze zat een beetje op de plek van het hoofdstel in de link.

Ik denk dus zeker dat een hoofdstel dat én goed aansluit én een lage kaakriem heeft, minder gaat schuiven. Maar het gaat volgens mij idd vooral om de locatie van je kaakriem!
Zoals je bij bovenstaande ziet, zit de kaakriem ook thv het oog ipv achter de oren.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:47

Wat vooral helpt is een hoofdstel waarbij de neusriem mooi om de neus valt en waarbij de ringetjes waar de teugels aan zitten wat lager aan de neusriem zitten. Dan kom je al een heel eind!
Verder helpt het ook als het stuk van de bakstukken en het kopstuk niet recht is, maar als er een knik in zit, zoals bij een halster. Het liefst nog met een kaakriem erbij.

Bij lovelance touwhalsters zag ik laatst prachtige (leren) hoofdstellen, net als bij Kifrahorse. De Barefoot Physio is ook een fijn hoofdstel, al ben ik minder enthousiast over de neusriemen van Barefoot, die vind ik vaak wat stijf, waardoor ze weer makkelijk schuiven.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:27

Zelf ben ik grote voorstander van een kaakriem bij een bitloos hoofdstel. Voorkomt schuiven en dat het in de ogen terecht komt. De boel ligt er echt een heel stuk stabieler mee. Ik heb een FRA Flandy, maar ook twee op maat gemaakte hoofdstellen waar ik heel bewust een kaakriem aan heb laten maken. :j
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:30

Afbeelding

Idd zorg voor een hoofdstel met een kaakriem. Ik heb de anatomische van Lovelance en die ligt super stil

xMarlissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 15:49

Dank voor het meedenken allemaal! Weet ik zeker dat ik in ieder geval iets met kaakriem moet zoeken

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:54

Ik heb de fra pardoes. Een sidepull en omdat op de zijkanten de "bakstukken" Los kwamen van het hoofd heb ik de keel riem weggehaald en met een sperriem een kaakriem gemaakt.

Hier zie je hoe ik bedoel.

De frontriem is niet de originele en schoof naar beneden vandaar dat die vastgetaped is :+
Afbeelding
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:36

Ik heb het hoofdstel uit je OP, en die schuift niet op mijn draver! Heerlijk hoofdstel, hij loopt er fijn mee. :j Na het rijden is hij ook niet schuurderig, wat hij met zijn Micklem nog wel eens wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:41

Afbeelding

Ik heb deze en die blijft ook netjes zitten. Moet hem met spijt in het hart aan de kant leggen, omdat mijn paard overgevoelig blijkt te zijn op zijn craniale zenuwen en daardoor geen druk op het hoofd verdraagt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:07

De meest fijne bitloze optoming die bij mijn paarden echt niet schuift door de vorm is de FRA Lami. Is een kingekruiste die veel release geeft door de bladveer waardoor het neusdeel elke keer terug in vorm springt waardoor er geen druk op blijft staan als je de teugels lost. Neusriem staat dan ook een stuk uit waardoor de zijkant van de neus waar de kiezen zitten ook vrij blijven.
Je kan hem als losse neusriem kopen waardoor je een eigen kopstuk met kaakriem er aan zou kunnen doen naar wens. Ik heb hem gewoon simpel aan mijn western hoofdstel hangen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:53

Wat erg handig is, dat zijn chicagoscrews. Daarmee kun je van elk hoofdstel met keelriem een kaakriem maken door de keelriem door te knippen zodat de gesp onderaan komt, of aan de zijkant, wat je maar prettig vindt. Een paar gaatjes te ponsen en met de screws aan elkaar te zetten.

xMarlissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 17:39

Dank voor het meedenken! Ik ga er naar kijken :)*

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:06

Hoi ik heb de fra lami neusriem in een “”normaal”hoofdstel .Daar ben ik heel tevreden mee en m’n paard is heel goed te rijden daar mee.Misschien voor jou ook een idee?Blijft prima op z’n plek.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:00

Runa schreef:
Wat vooral helpt is een hoofdstel waarbij de neusriem mooi om de neus valt en waarbij de ringetjes waar de teugels aan zitten wat lager aan de neusriem zitten. Dan kom je al een heel eind!

Eens hiermee! Ik heb een PMC sidepull in biothane en deze zit echt vrij losjes om het hoofd van mijn paard maar schuift totaal niet. Echt een super fijne! Daarnaast idd de eerder genoemde kaakriem ipv keelriem scheelt ook al enorm.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:23

Hier hadden we dat probleem ook met ons paard. Opgelost met de multibridle crodola van PMC bitloospaardrijden.nl