Bij een pony die ik ken is het lastig om een passend zadel te vinden. Het is een brede kleine pony met een korte rug. Een shetlandzadel zit te krap. Natuurlijk denkt de zadelmaker mee, maar die heeft op dit moment niets dat goed past. Wie heeft er een idee? Eventueel boomloos?
Wij hebben op onze ronde (dikke) Welsh van 1.26m met korte rug een 16 inch Albion zadel aangemeten door Jan van Rijs. Fantastisch zadel waarbij de pony mooie schoudervrijheid heeft en veel ruimer draaft. Eerst hadden we een Thorowgood van andere zadelmaker. Dat was een ramp, zadel bleef maar schuiven. Van allerlei dure antischuif dekjes, speciale singels, staartriem, was een ramp. Volgens die zadelmaker kon een zadel nooit zonder hulpmiddelen stabiel op onze pony liggen. Nou dat was niet waar. De albion kan los zonder singel, zonder dekje op de rug in draf aan longe liggen en het ligt helemaal stabiel. Perfect, geen geklapper. Bovendien kan het gedurende het jaar als de pony dikker is of iets slanker makkelijk aangepast worden door Jan van Rijs.
Voor mijn ponys heb ik een boomlooszadel. Dat ligt op de shet goed maar ook op de welsh. Het is de drytex Kids van barefoot
AnnemiekvM
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-21 16:46
Lynn_Nikita schreef:
Waar woon je anders mag je mijne wel passen
Wat super lief! Woon (helaas) in het midden van het land. Net wat te ver.
xLiez
Geplaatst: 28-02-21 17:04
Ik heb op mijn brede pony een hkm zeus veelzijdigheidszadel liggen. 16,5 inch met verstelbare boom, ideaal zadel! Hiervoor een tekna gehad die vallen ook kort
Op onze Welsh A van 1.20m hebben we een 15 inch Sella Dolce veelzijdigheidszadel liggen, het ligt als een huis, en volgens mijn dochters zit het erg lekker
Bedankt weer voor de tips. Het gaat inderdaad om kleine kinderen.
Srsanneke
Geplaatst: 04-03-21 17:46
Hier een wintec vz 15 inch op onze korte Welsh A. Daarvoor een wintec dressuur 16 inch maar dat was te lang. Zie foto’s. Die met het roze dekje is 16. Dan zie je dat deze te ver op de rug ligt. Die met het groene dekje is 15. Stuk beter en ligt veel vaster.
Wij hadden voor onze kleine ronde tinker ook een Wintec 15" vzh cair. De 16" was net als hierboven te lang. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.
Voor mijn brede Welsh heb ik destijds inderdaad uiteindelijk een Barefoot boomloos zadel aangeschaft. Dat was toen voor mij het enige passende en betaalbare zadel. Heb er veel jaar plezier van gehad.
Voor mijn pony werd de wintec dressuur hart met cair aangeraden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn welshje. Dit model wintec heeft een heel stuk kortere kussens dan de oudere modellen wintec, ook de wat oudere modellen met cair. Mij werd aangeraden om naar de cair modellen vanaf 2018 te kijken. Vanaf dat punt is de cair ook enorm verbeterd.