Op de kliniek hadden ze mij al gewaarschuwd dat het zandeten een ondeugd kon zijn geworden, als ze eenmaal die gewoonte hebben...
En helaas is dát dus wel het geval. Vorig jaar heb ik meerdere bloedonderzoeken laten doen, hier kwam niks uit qua tekorten.
Volgens de kliniek had ik een paar keuzes in het paddockseizoen:
Niet naar buiten
Naar buiten en haar laten eten met grote risico's
Naar buiten met een masker en daarmee zoveel mogelijk zand inname te beperken (dit doe ik dus nu, er komt wel wat zand door de kieren naar binnen als ze aan het wroeten is maar dat is verwaarloosbaar en krijgt ze af en toe een goede kuur voor).
Op de wei heeft ze absoluut geen behoefte aan zand eten, maar zodra ze de paddock in komt graaft ze het liefst een gat en begint ze te vreten. Het is niet sporadisch een likje, nee echt grote happen zand gaan erin. Het maakt niet uit of ze hooi heeft op de paddock, of ze met vriendinnen staat of alleen. Ze gaat gewoon zand eten. Om te voorkomen dat ze zoveel zand binnen kan krijgen wat we zelf niet meer wegkrijgen d.m.v. zandkuren, draagt ze de uren op de paddock een masker die aan de onderkant ook dicht zit maar waar ze wel mee kan drinken. Ze staan hier enkel de middag buiten en heeft hooi tot ze naar buiten gaat en weer hooi als ze binnen komt.
Nu kreeg ik vandaag een paniekerig telefoontje van een stalgenoot, dat het masker was afgetrokken en ze fanatiek zand stond te eten. Ze heeft het masker meteen opgedaan, maar we hebben natuurlijk geen idee hoelang ze al zonder masker stond en hoeveel zand ze heeft binnen gekregen. Ik begin in ieder geval weer meteen met een zandkuur.

Het is wellicht een beetje paniekerig, want vanaf oktober staat ze al met deze 2 andere merries op de paddock met dit masker en dit was nog niet eerder gebeurt, maar ik heb dit uiteraard liever niet.
Ik heb de mogelijkheid om het masker aan een ander soort halster te hangen, dus ik ben eigenlijk benieuwd of er maskers zijn die minder makkelijk af te trekken zijn? Het kopstuk strakker gaat niet, dan krijg je het halster niet meer normaal om.
Dus is er iemand met tips? Zonder masker op de paddock is echt geen mogelijkheid, of ik moet graag weer zo'n ziek paard hebben maar dat wil ik echt voorkomen en ik wil haar ook niet de hele winterperiode op stal hebben. Jaarrond weidegang waar voldoende gras staat is helaas ook echt niet te vinden.