Welk halster voor eraf trekken door andere paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Welk halster voor eraf trekken door andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 17:48

Vorig jaar is mijn paard (een paar keer toe) door het oog van de naald gekropen vanwege zandkoliek. Operatie, complicaties, de hele rataplan. Gelukkig ging het herstel heel erg goed en heeft ze er niks aan overgehouden.

Op de kliniek hadden ze mij al gewaarschuwd dat het zandeten een ondeugd kon zijn geworden, als ze eenmaal die gewoonte hebben...
En helaas is dát dus wel het geval. Vorig jaar heb ik meerdere bloedonderzoeken laten doen, hier kwam niks uit qua tekorten.
Volgens de kliniek had ik een paar keuzes in het paddockseizoen:
Niet naar buiten
Naar buiten en haar laten eten met grote risico's
Naar buiten met een masker en daarmee zoveel mogelijk zand inname te beperken (dit doe ik dus nu, er komt wel wat zand door de kieren naar binnen als ze aan het wroeten is maar dat is verwaarloosbaar en krijgt ze af en toe een goede kuur voor).

Op de wei heeft ze absoluut geen behoefte aan zand eten, maar zodra ze de paddock in komt graaft ze het liefst een gat en begint ze te vreten. Het is niet sporadisch een likje, nee echt grote happen zand gaan erin. Het maakt niet uit of ze hooi heeft op de paddock, of ze met vriendinnen staat of alleen. Ze gaat gewoon zand eten. Om te voorkomen dat ze zoveel zand binnen kan krijgen wat we zelf niet meer wegkrijgen d.m.v. zandkuren, draagt ze de uren op de paddock een masker die aan de onderkant ook dicht zit maar waar ze wel mee kan drinken. Ze staan hier enkel de middag buiten en heeft hooi tot ze naar buiten gaat en weer hooi als ze binnen komt.

Nu kreeg ik vandaag een paniekerig telefoontje van een stalgenoot, dat het masker was afgetrokken en ze fanatiek zand stond te eten. Ze heeft het masker meteen opgedaan, maar we hebben natuurlijk geen idee hoelang ze al zonder masker stond en hoeveel zand ze heeft binnen gekregen. Ik begin in ieder geval weer meteen met een zandkuur. :Y)

Het is wellicht een beetje paniekerig, want vanaf oktober staat ze al met deze 2 andere merries op de paddock met dit masker en dit was nog niet eerder gebeurt, maar ik heb dit uiteraard liever niet.

Ik heb de mogelijkheid om het masker aan een ander soort halster te hangen, dus ik ben eigenlijk benieuwd of er maskers zijn die minder makkelijk af te trekken zijn? Het kopstuk strakker gaat niet, dan krijg je het halster niet meer normaal om.
Dus is er iemand met tips? Zonder masker op de paddock is echt geen mogelijkheid, of ik moet graag weer zo'n ziek paard hebben maar dat wil ik echt voorkomen en ik wil haar ook niet de hele winterperiode op stal hebben. Jaarrond weidegang waar voldoende gras staat is helaas ook echt niet te vinden. -O-

Nietsmar

Re: Welk halster voor aftrekken door andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:51

Welk masker heb je nu? :)

Cowgirl

Re: Welk halster voor eraf trekken door andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:56

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:01

Voor mijn graasmasker vlocht ik een touwtjes door een vlechtje gelijk na de oren. Met dit touwtje kon ik dan het graasmasker vastbinden met gewoon een veterknoop zeg maar. Zo gedaan en makkelijk los te krijgen voor de mens. Maar dan moet je wel een andere breekplek in je halster/masker hebben mochten ze onverhoopt toch ergens vast zitten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 18:07

Een standaard shires masker. De reguliere, deze hebben we zo dicht mogelijk kunnen maken door een plug die te bestellen is. Ik heb inmiddels een Best Friend masker aangeschaft die ik aan haar eigen halster vast kan maken, maar dat masker zit eigenlijk qua pasvorm hetzelfde.

Het is dus belangrijk dat ik de onderkant helemaal dicht kan maken.

Lenexa schreef:
Voor mijn graasmasker vlocht ik een touwtjes door een vlechtje gelijk na de oren. Met dit touwtje kon ik dan het graasmasker vastbinden met gewoon een veterknoop zeg maar. Zo gedaan en makkelijk los te krijgen voor de mens. Maar dan moet je wel een andere breekplek in je halster/masker hebben mochten ze onverhoopt toch ergens vast zitten.

Ik ben zelf niet op stal met buiten zetten en kan ik helaas niet verwachten van mijn stalgenoten.

Cowgirl schreef:
Heb je dit artikel als eens gelezen?
https://www.heltieanimal.com/nl-nl/blog ... e-paarden/

Iemand op mijn fb had een vreselijk zand etend paard...gewoon kilo's gingen erin. Nu ze dit geeft is het over. Altijd het proberen waard.

Yes! Sinds vorig jaar krijgt ze silicium, helaas maakt dit niks uit. Zelfs de dosis na overleg verdubbeld, maar ook zonder resultaat. -O-

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:11

Zeker als er een graasmasker aanzit is het vrij kansloos den ik, tenzij je het door de manen gaat vlechten.
Probleem is dat er áltijd stukjes aan zitten waar ze aan kunnen friemelen. hoe strakker het aansluit de beter het blijft zitten.

Ik weet dat greenguard een halster heeft waarbij je meer riempjes hebt, maar dat is volgens mij voor de handige harry's die hem zelf af kunnen trekken.
Andere optie is om je halster goed in te sprayen met anti-bijt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:40

Kaitlyn schreef:
Lenexa schreef:

Ik ben zelf niet op stal met buiten zetten en kan ik helaas niet verwachten van mijn stalgenoten.

Ik wel, maar dan nog heb ik geen zin om dat elke dag te doen :+ . Ik maak een korte invlecht die een week (ofzo) blijft zitten en heb een halster met een klipsluiting aan het kopstuk, dus kan ik het kopstuk door de invlecht halen en klaar is kees zonder elke dag te vlechten :Y) .

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:46

@GDG , dit werkt nog sneller dan halster door vlecht frummelen. Dat vlechtje laat je gewoon een week zitten. Halster om zoals normaal en knoopje in het touwtje leggen. Maar ik snap dat je dat niet handig vind om door stalgenoten te laten doen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:48

Maak een vlechtjes en vlecht een sleutelhangerringetje mee. Doe een musketon aan het graasmasker. Zorg dat beiden op de juiste hoogte zitten.
Met buitendoen klik je de musketon in het ringetje. Klaar is klara. Weinig extra werk voor stadgenoten. Alleen voor jou dus 1x per week even vlechten.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:08

Hier het halster van een shires masker beter zittend gemaakt (wat naden los en opnieuw vastgezet). Het halster sluit nu achter de kaak waardoor hij niet zomaar af geschoven kan worden door mijn haf. Verder sluit hij met klittenband dus in extreme situaties scheurt het los. Dus mijn tip mocht je paard het zelf afdoen pas een halster aan zodat deze achter de kaak sluit.

Wat ik verder fanatiek gebruik op stal is hertshoornolie:
https://www.lepaturon.com/anti-insecte- ... heval.html

In Nederland bijna niet meer te betalen maar in Frankrijk kost het bijna niets. Op de dekens bij de schoft doen we een dotje zodat de dekens niet kapot worden gekriebeld door paddock maatjes. Op het hout tegen ongewenste knabbels. Verdund over het vlas zodat dit niet met happen tegelijk naar binnen gaat. Op de oren van vliegenmasker zodat de buurman hem niet eraf trekt.

Als je dit spul met een kwastje op het halster veegt dan blijft elk paard er weken lang met z’n mond van af.

Afbeelding

Afbeelding