Sas_Mon schreef:stap 1 is kijken of het paard wat je uitzoekt wel een zadel past icm jou bovenbenen. Een paard met een korte rug icm een ruiter met lange benen (of een dikke kont) is recept voor een duur zadel. ook pasvorm is belangrijk. een bolle schoftloze pony eeft een duurder zadelmamagement dan een "standaard gerugde" kwpn over het algemeen.
zeker als je nog geen paard uitgezocht hebt lijkt dit me wel iets om naar te kijken in je zoektocht. (door schade en schande ben ik nu wijzer) ook grote paarden kunnen een hele korte rug hebben dus verkijk je niet op de stokmaat.
of 700 euro genoeg is hangt van heel veel aspecten af. maar ik zou het iets veiliger spelen en van 1200 euro uitgaan. daarvoor heb je een hele nette 2e hands ook uit het "iets lastigere paarden" segment. dan kan je evengoed voor 600 euro klaar zijn maar het geeft je wel wat meer ruimte als je net wat anders nodig hebt.
daarbij komt nog dat je er zelf ook lekker op moet zitten.
1 pro tip. laat nooit een zadel aanmeten door iemand die je niet laat rijden en het zadel alleen in stilsstand beoordeeld. Je moet er zelf lekker op zitten en je paard moet er goed onder kunnen bewegen in alle gangen.
Thx, hou ik rekening met iets meer budget
Ja dat is idd iets om rekening mee te houden. Ik merk dat ik iets neig naar PRE s en die hebben natuurlijk over het algemeen wel een wat kortere rug. Ik ben zelf niet heel lang (1.65) maar heb wel een ehhh goedgevormde achterkant
maar geen overgewicht oid. Zou dat wel een goede match zijn of kom ik dan idd op hele dure zadels?