Tips voor zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rotn

Tips voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 17:46

Hallo allemaal!

Binnenkort ga ik de zoektocht naar een eigen paardje beginnen. Ik heb een overzichtje gemaakt voor de aanschafkosten van o.a een zadel en wil graag weten of ik een beetje in de buurt zit qua budget voor een fatsoenlijk zadel :)

Ik zat te denken aan 700 (tweedehands zadel) exclusief passervice geld. En als iemand zijn favoriete merk wilt delen (En het soort paard dat je hebt ;) ) zou dat heel fijn zijn!

Alvast bedankt !!

Horseloverl

Re: Tips voor zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:42

Ik ga standaard naar country mill. Voor zowel mn Fries als kwpner

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:56

700 is een hele nette prijs en moet zeker wat voor te vinden zijn. Ondanks dat ik sommige merken onwijs mooi vind, is het belangrijkste natuurlijk dat het goed ligt. En of dat dan Equipe, Stubben of Kentaur is, maakt niet uit.

Overigens heb ik nu een Rossner op mijn Cruzado liggen, maar als ik geld over heb, dan wil ik er graag een Zaldi op als dat past, gewoon omdat ze mooi zijn :))

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:06

stap 1 is kijken of het paard wat je uitzoekt wel een zadel past icm jou bovenbenen. Een paard met een korte rug icm een ruiter met lange benen (of een dikke kont) is recept voor een duur zadel. ook pasvorm is belangrijk. een bolle schoftloze pony eeft een duurder zadelmamagement dan een "standaard gerugde" kwpn over het algemeen.

zeker als je nog geen paard uitgezocht hebt lijkt dit me wel iets om naar te kijken in je zoektocht. (door schade en schande ben ik nu wijzer) ook grote paarden kunnen een hele korte rug hebben dus verkijk je niet op de stokmaat.

of 700 euro genoeg is hangt van heel veel aspecten af. maar ik zou het iets veiliger spelen en van 1200 euro uitgaan. daarvoor heb je een hele nette 2e hands ook uit het "iets lastigere paarden" segment. dan kan je evengoed voor 600 euro klaar zijn maar het geeft je wel wat meer ruimte als je net wat anders nodig hebt.
daarbij komt nog dat je er zelf ook lekker op moet zitten.

1 pro tip. laat nooit een zadel aanmeten door iemand die je niet laat rijden en het zadel alleen in stilsstand beoordeeld. Je moet er zelf lekker op zitten en je paard moet er goed onder kunnen bewegen in alle gangen.

Rotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 19:13

Sas_Mon schreef:
stap 1 is kijken of het paard wat je uitzoekt wel een zadel past icm jou bovenbenen. Een paard met een korte rug icm een ruiter met lange benen (of een dikke kont) is recept voor een duur zadel. ook pasvorm is belangrijk. een bolle schoftloze pony eeft een duurder zadelmamagement dan een "standaard gerugde" kwpn over het algemeen.

zeker als je nog geen paard uitgezocht hebt lijkt dit me wel iets om naar te kijken in je zoektocht. (door schade en schande ben ik nu wijzer) ook grote paarden kunnen een hele korte rug hebben dus verkijk je niet op de stokmaat.

of 700 euro genoeg is hangt van heel veel aspecten af. maar ik zou het iets veiliger spelen en van 1200 euro uitgaan. daarvoor heb je een hele nette 2e hands ook uit het "iets lastigere paarden" segment. dan kan je evengoed voor 600 euro klaar zijn maar het geeft je wel wat meer ruimte als je net wat anders nodig hebt.
daarbij komt nog dat je er zelf ook lekker op moet zitten.

1 pro tip. laat nooit een zadel aanmeten door iemand die je niet laat rijden en het zadel alleen in stilsstand beoordeeld. Je moet er zelf lekker op zitten en je paard moet er goed onder kunnen bewegen in alle gangen.

Thx, hou ik rekening met iets meer budget :)
Ja dat is idd iets om rekening mee te houden. Ik merk dat ik iets neig naar PRE s en die hebben natuurlijk over het algemeen wel een wat kortere rug. Ik ben zelf niet heel lang (1.65) maar heb wel een ehhh goedgevormde achterkant :+ maar geen overgewicht oid. Zou dat wel een goede match zijn of kom ik dan idd op hele dure zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:18

Ik zou voor een zadel inderdaad iets meer rekenen. Zelf heb ik voor een fatsoenlijk tweedehands zadel altijd 1000 euro in mijn hoofd als budget.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:19

Ik heb een Lipizzaner van 1.50 en ben zelf 1.80. ik ben niet dik maar heb wel gewone benen voor mijn lengte en die moet ik ergens kwijt. de zadelzoektocht was best een uitdaging, niet in de laatste plaats omdat het een jong paard was en ik nu dus aan zadel 2 bezig ben... ze was uit zadel 1 gegroeid. Dat is iets anders om rekening mee te houden. Paarden in training, en zeker jongen paarden (lippi's PRE's etc groeien tot 9-11 jaar als het om een zadel gaat...) groeien in de breedte en veranderen van vorm. volwassen paarden ook maar meestal minder. Een wisselbaar kopijzer is geen garantie dat de rest van het zadel past/blijft passen. voor mijn huidige 2e hands zadel was ik inc opnieuw de hele vulling erin ook ruim 1000 euro kwijt. het is een 17 inch met korte kussens. ik heb heel veel zadels gepast voordat ik bij dit zadel kwam bij verschillende zadelmakers. of ze hadden niets wat kort genoeg was waar ik ook nog in pastte, of mijn paard vond het niets of ik vond het niet zitten...

koop geen te klein zadel voor jezelf! dan ga je alleen maar op de lepel zitten en dat is voor je paard niet fijn.

Oh en de laatste tip, koop geen paard zonder schoft. Als er een geul zit waar de schoft hoort te lopen zal een zadel zoeken die niet schuift een bijna onmogelijke uitdaging zijn.