Functie springschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enderdoggy

Functie springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 13:11

Hee allemaal!!
Over 10 dagen verhuist mijn paard naar mijn stalling en ik moet nu dus allerlei spulletjes kopen. Nu had mijn vorige bijrijpaard altijd springschoenen en was ik daar super tevreden over. Wel, had zij ijzers en mijn paard nu (nog) niet. Ik lees alleen over de functie van springschoenen dat ze voor ijzers zijn zodat die niet afgetrapt kunnen worden maar, ik lees ook veel over dat ze beschermen tegen het aanlopen van de hoefballen.

Nu is mijn vraag, is het handig om springschoenen aan te schaffen als hij nu (en hopelijk altijd) niet op ijzers staat?

f4bjheu

Re: Functie springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:14

nee niet nodig
Alleen als hij ijzers krijgt en gaat aftrappen of intrapt (met achterbeen koot aan tikt) maar dat zie je vanzelf aan wondjes

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:15

Ik heb er geen en zou ook niet weten waarom.
Ja ze kunnen helpen met het aftrappen van de ijzers, maar dan de vraag, waarom gaan er die af?
Ka hij bijvoorbeeld niet goed afrollen?

Ja ze werken voor het trappen op de hoefballen. en het beschermen van de kroonrand bij het raken van een balk.
Maar ook daar, spring je vaak en raakt hij zich?
Zo niet, niet kopen.

rani_timon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:26

Ik doe eigenlijk bijna altijd springschoenen aan! Mijn paard heeft wel ijzers aan en vooral in het begin trapte hij op zijn eigen ijzers vanvoor. Sinds ik springschoenen aandoe heb ik daar geen last meer van! Als ik jou was zou ik ook geen springschoenen kopen al je paard het niet nodig heeft zoals de anderen hierboven ook al gezegd hebben

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:06

Ik doe ze wel aan, maar mijn paard heeft op mysterieuze wijze vaak wondjes op haar kroonrand en hoefballen als ze van de paddock of wei komt, en met springschoenen heeft ze daar geen last van. Met rijden gebruik ik ze omdat ze op de hoefballen trapt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 01:14

Hier wen paard die ze om krijgt als hij voor de wagen loopt. Hij loopt erg ruim en trapt zichzelf tegen de onderkant van zijn voorhoeven met zijn echtervoeten als hij enthausiast word. Het is nog niet gebeurd dat hij zijn koot oid heeft geraakt maar wil het graag voorkomen dat het wel gebeurd.
Met de hoefsmid al naar de hoefstand gekeken en wat aanpassingen gedaan voor nog beter afrollen ed maar niks werkt om het aantikken er uit te krijgen. Mogelijk word het beter als hij starker word, hij is nml nog erg jong.
Andere paard doe ik noooit springschoenen oid om. Die heeft het niet nodig, tikt zichzelf nooit aan.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 05:40

Mijn paard staat voor op ijzers, en tikt ze snel af, daarom draagt hij springschoenen.
Bij mijn pony heb ik ze nooit nodig gehad.

Ik zie ook eingelijk meer paarden zonder, dan met.

Waarom zou je nu al allerlei spullen gaan aanschaffen als je nog niet weet of je ze nodig hebt. Je zult met de tijd vanzelf ervaren wat je wel en niet nodig hebt

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:54

Zolang het niet hoeft, niet doen. Maar ik heb hier 3 paarden staan die zichzelf bij training toch weleens aantikken en daarbij is het wel verstandig. Even goed naar je eigen paard kijken dus. Ik gebruik ze echt alleen bij training trouwens, nier in de paddock

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:55

Mijn paard droeg ze tijdens het vervoer in de trailer omdat hij vaak onrustig stond en dan op zijn eigen kroonrand ging staan.
Maar als het niet nodig is zou ik ze ook niet aanschaffen. Onnodige kosten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:51

Hier altijd tijdens het werk, als bescherming voor de hoefballen. Ijzerloos

Buiten staat hij zonder iets

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:01

Mijn jonge paard tikte uit onbalans af en toe het ijzer af. Met name met het springen. Sindsdien draagt ze met werken springschoenen. Heb het eigenlijk nooit echt meer zonder geprobeerd het is een gewoonte geworden. Ze tikt haar voor voeten trouwens nu niet meer aan. Dat hoor je wel tijdens het rijden en zie je aan de slijtage. Ik zou eerst gewoon even kijken of je ze nodig hebt en zodra dat blijkt even investeren in een paar fijne.

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:46

Mijn bijrijdpaard draagt ze ook af en toe. Hij staat voor op ijzers en trapt deze uit onhandigheid wel eens af. Een springschoen voorkomt dat. Ik zou geen springschoenen kopen als ze niet nodig zijn! Onnodige kosten, bespaart jou weer centjes. +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:14

Spring schoenen beschermen de hoef tijdens het ..... Springen! De schoen is bedoeld om de hoef en de kroonrand te beschermen bij het eventueel stoten van de voet tegen de hindernisbalk.
Veel dressuurpaarden dragen ze nu ook, dat wel.
Ik gebruik ze met losgooien in de paddock. Pony heeft er een houtje van om met zijn benen tegen het hek te stoten.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:29

DuoPenotti schreef:
Ik heb er geen en zou ook niet weten waarom.
Ja ze kunnen helpen met het aftrappen van de ijzers, maar dan de vraag, waarom gaan er die af?
Ka hij bijvoorbeeld niet goed afrollen?
.

Dit klopt als je uitgaat van normale beweging op een goede bodem. die van mij staat prima op zijn ijzers, maar verliest er echt wel eens eentje. Met gestuiter en gerace in een iets mulle longeervolte bijvoorbeeld. Of wanneer hij sprintjes trekt in een modderig weiland. En heel soms in de cross door de verschillende bodems, soms wat grote sprongen en de waterbak. Als mijn smid daar wat aan zou moeten doen, moet hij springveren plaatsen denk ik. :D Bovendien liep mijn paard zonder ijzers ook wel eens een hoefbalbetrapping op met idioot doen op een ondergrond die wat mul of zuigend werkt.

Mijn advies is dus hetzelfde als veel hierboven. Nog niet aanschaffen, tenzij je merkt dat hij wondjes krijgt aan de hoefballen bij bijvoorbeeld longeren in een mulle bodem. Maar dat merk je vanzelf.