Ongebroken bit met tongboog.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Ongebroken bit met tongboog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 09:46

Eergisteren is de tandarts bij onze nieuwe paarden geweest om de gebitten te controleren en zonodig te behandelen. Mooie gebitjes, maar het paard van mijn dochter heeft een (niet recente) beschadiging aan het tandvlees en de eerste kies en het bit wat we hebben is nou net ongeschikt voor hem. We hebben een bit te leen gekregen om te kijken of het bevalt. Een ongebroken trens met tongboog. Maar hoe gaat het nu aan het hoofdstel? Mijn boerenverstand zegt de boog boven, zodat het het verhemelte volgt en de tong vrij ligt, of juist andersom, want dan ligt het bit vrij van het beschadigde tandvlees en kies. Googelen levert me niets op...
Alvast bedankt!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:48

De boog naar boven! Anders drukt de boog in de tong.

Een bit met tongboog geeft dacht ik alleen vaak juist meer druk op de lagen? Dus ik snap niet dat deze is aangeraden? Maar ik kan het fout hebben hoor

beegee

Re: Ongebroken bit met tongboog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:03

Idd boog naar boven. Ben net als Kidde benieuwd naar de reden van het aanraden van dit bit: naar wat mij bekend is, oefent deze inderdaad meer druk uit op de lagen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 10:16

Tandarts, staat als heel goed bekend, zegt dat dit bit juist het aangedane gebied, dus tandvlees vlak voor eerste kies en kies zelf, ontziet. Heeft het ook niet te maken met de diepte van de boog?