Zachtste sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Zachtste sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 01:29

N.a.v. de zoekfunctie kon ik al wat oude topics vinden, maar er zijn zoveel nieuwe soorten en types sporen dat ik het gewoon nog een keer wil vragen.

Wat zijn theoretisch de zachtste sporen die nu op de markt zijn?

Ik reed tot voor kort met 15mm knopspoortjes, die heb ik járen gehad en zijn nou dusdanig verroest/versleten dat ik het oppervlakte niet glad genoeg meer vind om ze te gebruiken.

Nou had een stalgenootje gezegd dat dat soort kleine knopjes eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk zijn omdat het een klein drukpunt is en omdat ze zo kort zijn dat je gauw je hak optrekken als je ze wilt gebruiken.

Geen idee of dit waar is. Ik rij een enkele keer met een spoor om mijn zijgangen wat te verfijnen, dus ik hoef zeker geen 'scherpe' spoor oid te hebben.

Ik heb deze ook nog vrijwel nieuw in de kast liggen:
https://www.ej.nl/ruiter/sporen-zwepen/ ... orId=10429

Wat vinden jullie nou zachte sporen? Even afgezien van het gebruik. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 01:37

Hier de kleinste maat afgeronde knop spoor die toegestaan is op wedstrijd. :)
Vanaf een bepaalt niveau moeten wij met sporen rijden dus heb de kleinste gekozen uit de afmetingen die in het reglement staan.

In training rijd ik zonder spoor. Ze hangen aan mijn laarzen en die heb ik enkel aan tijdens les of op wedstrijd. (En bij foto’s :+)

Alles valt en staat bij gebruik dus als jouw paard fijn reageert op de huidige zou ik gewoon iets gelijkaardig terug kopen. Never change a winning team toch?

Ik weet dat er ‘sporen’ zijn met een soort geribbelde/golvende rand. Dus geen echt ‘uitsteeksel’. Als die bij ons toegestaan waren zou ik die eventueel nog wel willen proberen omdat die mij nog zachter lijken.

Edit:
https://www.agradi.nl/feeling-sporen-rv ... SEQAvD_BwE

Edit2: volgens mij gaat dit topic er over:
[RUI] Sporen met tanden?

November108

Re: Zachtste sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 02:44

Bolsporen! Sporen met een ronddraaiend bolletje, dus beweegt mee op de huid. Mijn witte verloor al haar als je te boos naar de huid keek, maar van deze spoortjes had ze echt geen last.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 02:54

Die zonder uitsteeksel, dat zijn zogenaamde dummysporen. Geen idee of die nog verkocht worden eigenlijk.

Verder zou je zeggen een groter oppervlak is zachter, dus een plat rond vlak of een bolletje. Ze zeggen ook wel, als het kan rollen is het zachter.

Maar het allerzachtst is gewoon een stil been en een paard dat scherp aan de hulpen staat.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 04:05

November108 schreef:
Bolsporen! Sporen met een ronddraaiend bolletje, dus beweegt mee op de huid. Mijn witte verloor al haar als je te boos naar de huid keek, maar van deze spoortjes had ze echt geen last.

Ja, dat heeft die van mij ook, met andere sporen verloor hij haar maar met de sporen met bolletje erin niet! Zoals deze: https://www.divoza.com/nl/br-impuls-pro-sporen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 06:03

Ik heb de sprenger sorft touch wielspoortjes. Deze zijn echt ideaal! Dit zijn afgeronde wieltjes, maar dan overdwars. Beetje vergelijkbaar met de bolsporen hierboven.door het wieltje kun je niet prikken, maar rolt je spoor mee met de huid. Ze waren hartstikke duur maar heb nooit spijt gehad. Super fijn en vooral zacht spoortje.

Deze :j

https://hypostore.nl/sprenger-sporen-co ... kgQAvD_BwE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 07:23

Bolsporen inderdaad! Zelf ook lang mee gereden, super tevreden over.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:34

pluisje88 schreef:
Ik heb de sprenger sorft touch wielspoortjes. Deze zijn echt ideaal! Dit zijn afgeronde wieltjes, maar dan overdwars. Beetje vergelijkbaar met de bolsporen hierboven.door het wieltje kun je niet prikken, maar rolt je spoor mee met de huid. Ze waren hartstikke duur maar heb nooit spijt gehad. Super fijn en vooral zacht spoortje.

Deze :j

https://hypostore.nl/sprenger-sporen-co ... kgQAvD_BwE

Deze heb ik ook. Mijn paard krijgt altijd kale plekken tijdens het verharen (op allerlei plekken) maar met deze sporen gaat het goed. En wat kelly-ann zegt, een stil been is het zachtst en dan maakt het eigenlijk ook niet veel meer uit wat voor spoor er aan hangt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:42

Ja, de kleine bolsporen zijn het zachtste omdat het bolletje meedraait.
Daarna zijn het de kleine knopspoortjes.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:10

Ja, ik zit dus inderdaad te twijfelen om de draaiende bolsporen die ik nu heb te gaan gebruiken, of toch weer kleine knopjes te kopen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:11

DreamGuide schreef:
Ja, ik zit dus inderdaad te twijfelen om de draaiende bolsporen die ik nu heb te gaan gebruiken, of toch weer kleine knopjes te kopen.

Wat houdt je tegen om het te proberen? Als je ze toch hebt?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:19

ik rij al jaren met een glad wielspoor. Dwz puur voor de verfijning, dan kan ik mn been nog stiller laten liggen. paardlief loopt ook prima zonder maar met deze heb ik net dat kleine beetje meer.
Knopjes wordt ze erg narrig op, hamertjes is vragen om een hoef naar je been en impulssporen haakt haar vacht iedere keer in vast of zo (zitten na rijden haren aan, terwijl ik dat niet met mn wieltjes heb)