welk bit kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enderdoggy

welk bit kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 15:51

hee! Ik heb gister mijn eerste paard laten keuren en hij is zowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurd. Super leuk natuurlijk alleen nu komen we bij het spullen aanschaffen en heb ik toch een dilemma qua bitten. Hij is nog redelijk jong (6,5) en is heel gevoelig in de mond. Bij zijn oude eigenaar liep hij op een enkel gebroken watertrens alleen hadden ze het gister in de ruitersportzaak over een dubbel gebroken bustrens en nu twijfel ik toch wat ik moet doen, gaan voor wat ie gewend is of het advies opvolgen dat bij een nieuw paard een dubbel gebroken bitje fijn is. Ook heb ik op internet gelezen dat een watertrens een onrustige hand makkelijker opvangt dan een bus- of D-trens. Wat zouden jullie kiezen?

Sjira

Re: welk bit kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:55

Ik zou beginnen met wat hij gewend is. Dan kan je zelf voelen hoe die daar op loopt en heb je een startpunt. Dan zou je wat bitjes kunnen uitproberen zoals een bustrensje of een dubbel gebroken trens. Je zou ook de hulp kunnen inschakelen van een bitfitter. Dan weet je meteen welke bitten wel en niet geschikt zijn voor je paard (qua dikte enzo) en kan je meestal ook meerdere bitten meteen testen.

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:55

Als er eentje in de buurt zit, zou ik een bitfitter langs laten komen. Die bestaan niet voor niets; ze kunnen kijken welk bitje het best past, mensen in de ruitersportzaak die het paard niet gezien hebben kunnen dat doorgaans niet accuraat genoeg. Wel alvast veel plezier met je eerste paard toegewenst!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:56

Hetgene wat het fijnst is voor je paard. Mijn 5,5 jarige loopt ontzettend fijn op een dubbel gebroken D trens (zo’n goudkleurige van br)

Femke_Tweety

Re: welk bit kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:01

Kun je het hoofdstel niet mee overnemen van de oude eigenaar? Lijkt me in eerste instantie de simpelste oplossing eigenlijk...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:06

Liep je ergens tegenaan met proefrijden bij het bit? Of viel je wat op?
Zo niet dan zou ik het als ik jou was ook houden bij het bit dat hij kent

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 16:09

Femke_Tweety schreef:
Kun je het hoofdstel niet mee overnemen van de oude eigenaar? Lijkt me in eerste instantie de simpelste oplossing eigenlijk...
Dit was helaass niet mogelijk want hij had dit hoofdstel nodig voor zijn andere paarden, hebben inmiddels wel een rambo micklem competition Diamante gekocht en nog een basic gecombineerde engelse om mee te beginnen zodat hij niet alle veranderingen in 1x heeft.

Sintara schreef:
Liep je ergens tegenaan met proefrijden bij het bit? Of viel je wat op?
Zo niet dan zou ik het als ik jou was ook houden bij het bit dat hij kent
Er viel me zo 123 niet echt iets op, ja hij is wat onrustig in de aanleuning maar naar mijn gevoel komt dat meer omdat hij nog lerende is over hoe hij zijn lichaam moet gebruiken