Ik zelf probeer mijn paarden altijd terug te trainen naar een zacht voorgevormd bitje.
Echter bij hem heb ik voor het eerst de handdoek in de ring gegooid en een zwaarder bit gebruikt omdat ik gewoon niet kon "sturen", hij stak zijn hoofd de lucht in, pakte het bit vast en gaan.
Paard is volledig nagekeken, tandarts erbij, zadel op maat en ook pas de osteopaat laten komen.
Ik ben gaan rijden met een dubbelgebroken sweet iron pelhambit. Dit met dubbele teugel zodat ik ook kon rijden op de bovenste ring alleen als hij wat rustiger werd. In enkele keren rijden is hij van een hoofd omhoog, weggedrukte rug en steeds met zijn hoofd de lucht in gooien veranderd in een meer nageefelijk paard, dat nog maar weinig met zijn hoofd gooit (meestal op begin) en waar ik nu op het punt ben dat ik de onderste teugel (hefboom) dus gewoon kan laten doorhangen.
Alleen ben ik een overdenker.... is het acceptabel om hem zo te rijden? Hij doet het er voorlopig echt beter en beter op. Alleen durf ik het nog niet meteen weglaten want hij heeft nog momenten als hij het moeilijk vind dat ik toch nog moet opvangen met de onderste teugel tot hij weer zacht wordt en bij mij blijft.
Ik heb volgende vragen proberen te google, maar kom niet echt ver.
- Kan ik met de pelhambit ook gewoon op de bovenste ring rijden en hoeveel werking heeft het bit dan eigenlijk nog? is die dan nog steeds straf als de kinketting op het meest losse gaatje staat en ik weinig druk op mijn handen heb als hij lost (want soms durft hij wel nog eens bijeen pakken)
- kan ik de kinketting ook weglaten op dit bit of zal het de stabiliteit van het bit veranderen?
- wat is het best volgende bit om te gebruiken? Ik dacht een baucher omdat ik dacht dat deze nog een kleine hefboomwerking heeft, maar verschillende youtube test filmpjes tonen aan dat dit Net niet het geval zou zijn.
ik heb ook eens met een pessoa gereden maar daar reageerde hij niet zo leuk op als op dit bit (minder schuimen, minder los in de kaak en minder ontspannen.

zo loopt hij nu, tegen het eind van de training (wat altijd maar 20 a 30 minuten is aangezien hij recent onder zadel is en heel andere spieren gebruikt als voor de koets)
heb helaas geen "before" foto's.
maar stel je deze tanker voor met zijn hoofd in de lucht (vaak al gooiend) en de gas erop.. plat door de bocht en niet willen luisteren naar de hulpen.
Ben ik dan goed bezig of ben ik iets fout aan het doen?