Welk hoofdstel kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

enderdoggy

Welk hoofdstel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 16:08

Hi! Mijn vader en ik zijn aan het kijken naar een hoofdstel voor ons nieuwe paard. Ons paard is heel licht in de mond en nu heeft mijn vader ergens gelezen dat dan een rambo midklem multibridle een goede keuze is. Nu ben ik zelf daar niet zo'n fan van aangezien ik hem fijn vindt lopen op een gewone gecombineerde hoofdstel. Hebben jullie tips voor hoofdstellen die fijn zijn voor paarde met een lichte mond? In mijn ogen maakt een hoofdstel daar niet veel verschil in maar dit kan ik verkeerd zien natuurlijk. Ik zat nu zelf te kijken naar de prestige E37, zou die dan fijn zijn voor ons paard?

Benfan

Re: Welk hoofdstel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:11

wat is je budget? heb zelf de Hoofdstel Schockemöhle Equitus Beta voor mijn tinkermerrie, en ben er erg blij mee. Ze is erg gevoelig, reageert goed op.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 16:19

Benfan schreef:
wat is je budget? heb zelf de Hoofdstel Schockemöhle Equitus Beta voor mijn tinkermerrie, en ben er erg blij mee. Ze is erg gevoelig, reageert goed op.
ik denk rond de 100/150

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:25

Is maar 1 ding dat je kan doen: uitproberen.
Elk paard is anders en reageert anders op verschillende hoofdstellen.

Misschien kun je een hoofdstel lenen van een vriend of stalgenoot om uit te proberen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:53

Als ze fijn loopt op het huidige hoofdstel zou ik dat zo houden. Wel raad ik aan het hoofdstel voor koop echt in handen te hebben zodat je kan kijken hoe de kwaliteit van het leer is.

Stug leer is niet zo fijn en ook neusriemen die zo stijf zijn dat ze niet mooi om het hoofd sluiten is ook niet prettig voor het paard. Soepel leer is belangrijk.

Want ook al heb je hetzelfde type hoofdstel, de werking kan door het leersoort wel degelijk verschil maken.

Daarnaast wat voor type hoofdstel je gebruikt kan echt wel verschil uitmaken en niet zo'n beetje ook.
Maar wat voor de ene fijn zit is weer niet fijn voor het andere paard.
Anatomisch betekend nl niet altijd geschikt voor elk paard. Sommigen hebben meer baat bij een niet anatomisch hoofdstel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:09

Wel of geen bit heeft natuurlijk ook nog invloed.