Zadeldek maten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hmetwn

Zadeldek maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 16:37

Hoi bokt!
Ik heb al een tijdje dekjes op mijn pony in maat full, een hvpolo en pagony supreme.
Ik had een tijd geleden dus horsegear balezza in full maar die was te groot voor de pony of tenminste, hij schuurde achter het zadel en dat doe ik pony lief niet aan. Ennnn nu wil ik een le mieux dekje hebben... maar ik ben een beetje bang om een redelijk duur dek je te kopen en er dan achter te komen dat t niet past. Ik ben bang omdat ik niet weet of die horsegear nou groot viel,of een verkeerde stof was, pasvorm net vreemd was of mijn andere dekjes die goed passen nou klein vallen.. Ik voeg fotos toe van het dekje die ik op dit moment gebruik en dus die horsegear. Wat raden jullie aan? Moet ik toch maar voor een cob gaan of toch maar full?

Moet wel even zeggen dat bij de donkerrode t er allemaal een beetje apart ook op lag, had t dekje net binnen, je gooit het er vol enthousiasme op, je weet het verhaal wel :P Maar je ziet wel dat het dekje langer is dan de andere.

Afbeelding

Afbeelding

SweetVanille

Re: Zadeldek maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:51

De horsegear is niet te groot. Zou echt voor full gaan

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 16:56

het dekje schuurde achter het zadel en was echt wat langer voor mijn idee, zou de reden voor het schuren dat gewoon de pasvorm zijn?

edit: En heeft le mieux dan ook VZ dekjes, ik zie zelf namelijk alleen maar springen en dressuur dekjes

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:58

Hoe lang is je zadel? Onder een 17" zadel van lemieux past (vaak!) nog wel een S/M. Het hangt wat van de kussens van je zadel af, in het lemieuxtopic is er iemand met een 17,5" zadel waar perfect nog de S/M onderpast. Onder een 18" zou ik het echter niet proberen. Ik vind de dekjes van lemieux groter uitvallen dan die van bijvoorbeeld br. Je kan je dekjes ook nameten, lemieux heeft een maattabel ;). Voor mijn paardje, Epony van 1m50 en erg smal gebouwd, valt de full dressuur van lemieux iets te lang.

De rand van de loire en de suede dekjes istrouwens vrij hard, er zijn enkele paarden die er schuurplekken van rkijgen, zeker in de winter. De mesh en de sensitivedekjes van lemieux zijn zachter. Je paard kan schuurplekken krijgen van de pasvorm, maar ook van de stof waar het dekje van gemaakt is (bv nylon ipv katoen).

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:58

Ze liggen beide goed. Mijn horsegear dekje ligt precies hetzelfde als die van jou. Dekje heeft een zachte binnenkant en ik vond hem super fijn dus waar je dan schuur plekken van krijgt?

Misschien het koortje dat wat doordrukt aan de onderkant?

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 17:05

Het probleem bij de horsegear was dat de rand van het dekje schuurde waar die lag, hij ging niet mooi mee met haar rug, en ik had daardoor het idee dat ie te lang was.

@goldyc geen idee hoe lang het zadel is maar ik denk geen 18''. ik schat zelf 17,5'' Dressuur dekjes begin ik niet aan, vind ze zelf niet zo mooi onder een VZ zadel :P

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:10

Logisch :p Voor vzh dekjes geldt echter wel ongeveer hetzelfde; lemieux heeft ook vzh-dekjes

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 17:32

Maar je zegt, eigenlijk zou een lemieux moeten passen, ik ben namelijk verliefd op die benneton blue :P
Dus gewoon maar gokje wagen en maar VZ Full bestellen maar :P Kan altijd nog terug gestuurd worden.
Of toch een andere maat? geen idee wat lemieux bedoelt met hun S M L verhaal

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:18

L is full, s/m is cob, bij een 17" of een 17,5" zadel met franse kussens kan de s/m dus ook passen