Past dit springzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShanaIrona

Past dit springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 15:57

Anoniem

Re: Past dit springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:24

Vanaf een foto vind ik het altijd moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat ie wel netjes ligt!

Ik heb wel een lijstje wat je zelf kan afwerken om te kijken of ie goed ligt. (Wel altijd een zadelmaker laten komen)

Vlgm moet een zadel altijd “goed” liggen zonder dat er een singel aan zit. Dus dit ook zonder singel doen

Mij is altijd geleerd (dit is in ieder geval wat we op de manege doen)

-je moet een hand onder langs de bladen aan de voorkant kunnen halen. gaat dit moeilijk dan is ie te klein, gaat dit veel te makkelijk dan is die te groot.

- ook moet de schoft vrij liggen, ik houd +- een halve hand aan. Is dit veel meer en krijg je je hand moeilijk langs de zweetbaden dan is het waarschijnlijk te Klein. Ligt het zadel echt op de schoft dan is het te groot (tenzij je zo’n super-de-luxe zadel met uitsparing hebt)

- dan heb je de kussens, deze moeten mooi LANGS de de ruggengraat liggen. Liggen ze op de ruggengraat dan is het zadel waarschijnlijk te smal.

-en dan heb je misschien nog we het belangrijkste, het zadel moet recht liggen. Ik houd meestal aan dat de voorkant (boom ) en de achterkant (lepel) op gelijke hoogte moeten liggen. (Uitzonderingen mogelijk voor bijv dressuur zadels met extreem diepe zit)

Ook kijk ik altijd of de boom nog heel is, dit kun je doen door het zadel tussen je knieën te pressen. Als het meegeeft is ie niet meer heel. En ik check ook altijd of niet teveel meegeeft in het zitvlak.

Als je het idee hebt dat alles goed is kun je altijd je paard heel los singelen en dan aan de Longe gooien. Als het zadel mooi stil licht en het paard niet belemmerd word, is er een dikke kans dat ie goed ligt!

Heel veel suc6!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:27

Ik denk dat hij iets krap is en iets achterover helt. Maar ik kan ernaast zitten, ben alles behalve een expert. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:31

Ik vind het niet slecht liggen, maar ben geen zadelpasser en zie het paard natuurlijk ook niet in het echt. Al eens mee gereden? Ligt het stabiel?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:32

mellamoshan schreef:
Ik denk dat hij iets krap is en iets achterover helt. Maar ik kan ernaast zitten, ben alles behalve een expert. :)

Ik sluit me hier bij aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:49

Het lijkt mij eerder wat te wijd, de kussens horen mooi aan te sluiten aan de schoft, ze wijken wat.
Dan moet jij er nog op als ruiter, dus het zadel zal nog een stuk zakken.
Wel mooi breed tussenkanaal, Prestige zeker?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:52

Zadel mag nog wel een tikkie (2 tot 3 cm ongv schat ik) naar achteren gelegd worden. Boomtakken liggen nu tegen schouderblad. Misschien krijg je dan wel weer een heel ander beeld kwa ligging.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:56

Nielojram schreef:
Het lijkt mij eerder wat te wijd, de kussens horen mooi aan te sluiten aan de schoft, ze wijken wat.

Naar mijn idee knijpt het zadel ter hoogte van de bovenkant van de schouderbladen. Daardoor blijft de voorkant de hoog op de rug liggen en ligt het zadel achterover.
Waar vind jij hem te wijd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:57

Ik heb het idee dat het scheef ligt. Maar dat kan ook komen door de hoek waarin de foto's zijn genomen. Of hij is idd te wijd en schuift daardoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:01

Ik wilde ook zeggen dat het lijkt alsof hij knijpt bij de schoft en daardoor niet in balans ligt.
En je kunt niet voelen of hij brugt oid.

ShanaIrona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:01

Hannanas schreef:
Zadel mag nog wel een tikkie (2 tot 3 cm ongv schat ik) naar achteren gelegd worden. Boomtakken liggen nu tegen schouderblad. Misschien krijg je dan wel weer een heel ander beeld kwa ligging.

Dat ga ik inderdaad nog even testen, bedankt!

ShanaIrona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:03

Bowo schreef:
Nielojram schreef:

Naar mijn idee knijpt het zadel ter hoogte van de bovenkant van de schouderbladen. Daardoor blijft de voorkant de hoog op de rug liggen en ligt het zadel achterover.
Waar vind jij hem te wijd?

Het klopt inderdaad als een zadel wat te wijd is dat het dan eerder bovenaan wat knijpt doordat het zakt. Ik twijfelde inderdaad ook of het niet iets te wijd is. Het is wel zo dat takken we redelijk lang komen, dus het grootste deel van de boom/takken sluiten wel mooi aan. Prestige inderdaad. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:06

Succes! En voor wat extra foefjes is het ook altijd interessant aan de hand te stappen met zadel los op de rug zonder singel, kijken of het zadel stabiel ligt of verplaatst, en ff longeren aangeslingerd (mag niet klapperen etc).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:11

Maar als het te breed zou zijn, waarom ligt het dan achterover?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:23

mellamoshan schreef:

Dit denk ik dus ook...

ShanaIrona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:31

SusanH schreef:
Ik heb het idee dat het scheef ligt. Maar dat kan ook komen door de hoek waarin de foto's zijn genomen. Of hij is idd te wijd en schuift daardoor.

Het is inderdaad niet de meeste ideale hoek om te beoordelen. Ik had niet de indruk dat het scheef ligt alvast, maar ga het zeker nog eens dubbelchecken. Bedankt!

ShanaIrona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 18:33

Hannanas schreef:
Succes! En voor wat extra foefjes is het ook altijd interessant aan de hand te stappen met zadel los op de rug zonder singel, kijken of het zadel stabiel ligt of verplaatst, en ff longeren aangeslingerd (mag niet klapperen etc).

Ja, dit is de volgende stap inderdaad. Heb het er nu gewoon even opgelegd, maar ga inderdaad ook even longeren zonder zadeldoek om te zien hoe stabiel het ligt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:05

Met zulke dergelijke zadels wat toch echt net niet lekker lijken te liggen moet je niet online om raad vragen.. Ik ga ook voor te krap.

Geef eens 50-70 euro uit en je hebt een Zadelpas sessie.

Het is wel de rug van je trouwe viervoeter...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:36

Ik vind het zadel vanaf de zijkant gezien netjes liggen.
Maar bij deze foto is het net of het naast de schoft knelt, dat kun je zelf goed voelen overigens.
https://ibb.co/vqf4mxZ

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:45

Ik zou er absoluut niet mee rijden, zonder een bezoek van een zadelmaker. Ik vind hem zijgezicht hellend. Je zit niet in het midden en de laatste foto zitten de kussens helemaal scheef. Ga jij scheef zitten en pak in gedachten een kruiwagen met bakstenen meer aan de ene kant en te kleine schoenen. Ik zeg echt niet doen.