Spring of VZH zadel, en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Spring of VZH zadel, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:52

Hey allemaal!

Ik spring graag geregeld met mijn Haflinger. Zowel in de bak als op de crossbaan en in het bos. Hoogte tot rond 1 meter, iets erboven iets eronder ligt aan de training. Meestal vooral gymnastieken en niet te te hoog dus rond de 80 cm, dressuur is eigenlijk ons ding , nou ja de mijne ;-)

Nu heb ik afgelopen maand nieuwe wintec dressuurzadels gekregen voor mijn paarden en nu wil ik van wintec dus ook graag een nieuwe of VZH of spring.

Alleen welke? Ik heb in de dressuur een 18 inch en zag dat springzadel maar tot 17.5 gaan bij wintec en de VZH dus wel tot 18 inch.

Maar waar leg je die keuze, wanneer een spring en wanneer is juist die VZH prima of zelfs fijner?

Wie o wie wil meedenken :-)

Pantykous

Re: Spring of VZH zadel, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:55

Je koopt een VZH als je een zadel wilt waar je mee kunt dressuren en springen, en als je daar dus niet aparte zadels voor wilt kopen. Als je al een dresuurzadel hebt en iets erbij wilt voor het springen zou ik gewoon een springzadel kopen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:57

Pantykous schreef:
Je koopt een VZH als je een zadel wilt waar je mee kunt dressuren en springen, en als je daar dus niet aparte zadels voor wilt kopen. Als je al een dresuurzadel hebt en iets erbij wilt voor het springen zou ik gewoon een springzadel kopen.

Klinkt eigenlijk heel logisch als je het zo stelt!

Ja heb dus gewoon dressuurzadels, alleen zag ik dus dat de spring maar tot 17,5 inch gaat. Moet dan dus even kijken of dat kwa zitting goed past.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:35

Ik heb een dressuurzadel en een vz zadel. Ik gebruik mijn vz zadel voor buitenritten en springen.

Ik zou zeggen ga het uitproberen en proef rijden. Toen ik voor een nieuw zadel ging kijken had ik geen voorkeur voor een spring of vz zadel, maar ik vond een spingzadel niet lekker zitten. En al helemaal niet met de gedachten dat ik hem ook voor op buitenrit ging gebruiken. Vandaar mijn keuze voor een vz zadel. En nog steeds erg blij met mijn keuze.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:57

Ik heb lange benen en zit fijner in een veelzijdigheidszadel dan springzadel. Is echt persoonlijk. Ook ben ik geen springheld.
Mijn dressuurzadels hebben trouwens een vrije zit en heel weinig wrong.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 19:16

Bedankt voor jullie ervaringen!

Ik ga inderdaad vragen beide modellen eens mee te nemen, ook om te kijken wat beter op poownie past natuurlijk kwa model.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:22

Ik heb een vzh.
Ik zit niet fijn met lange benen. Net dat iets kortere van een vzh vind ik fijn. Spring is voor mij dan weer te kort.