Welk springzadel geeft veel steun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Welk springzadel geeft veel steun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 14:05

Hi!

Momenteel spring ik met een Kentaur Priamos 2 zadel, alleen gezien de gangen van mijn paard (draver x tuigpaard, erg wiebelig), merk ik dat ik te weinig grip heb in dit zadel. Ook heb ik zelf hele lange benen en is mijn paard niet heel groot of breed. Met mijn zadel ga ik boven de sprong met mijn knieën over de wrong heen....
Ik wil op zoek gaan naar een fijn tweedehands springzadel waar ik me zekerder in voel, heb alleen totaal geen verstand van springzadels! Ik spring niet wekelijks, laten we zeggen 1x per maand en vanaf het voorjaar wil ik ook weer crosslesjes gaan oppakken. We zijn BB niveau en geen ambitie om heel hoog te springen.

Hoor graag jullie tips!

Gr Caroline
Laatst bijgewerkt door xLoki op 24-01-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Re: Welk springzadel geeft veel steun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:14

Ik heb een winter 2000. De iets oudere zegmaar. Met een suedine zit. En die zit als een huis. Zegt ook iedereen die er ooit een rondje in zit.
Of dat goed gaat met lange benen weet ik niet. En je paard koet hem ook maar net passen natuurlijk.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:23

Ik zat altijd erg stevig in mijn stubben Roxanne. Die is niet heel plat en zet je net wat meer vast. Zijn tweedehands wel eens te vinden, maar wel weer iets lastiger aan te passen op het paard.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:18

_mexx_lady_ schreef:
Ik zat altijd erg stevig in mijn stubben Roxanne. Die is niet heel plat en zet je net wat meer vast. Zijn tweedehands wel eens te vinden, maar wel weer iets lastiger aan te passen op het paard.

die heb ik ook en ben dezelfde mening.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:59

De ouderwerse kieffer norbert koof.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:16

Euroriding jade

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:19

Saaams schreef:
De ouderwerse kieffer norbert koof.

Dit was en is ook het enige springzadel waarin ik kon zitten :j

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:23

Bedankt voor de tips so far!!
Heb iemand van MP benaderd over een Kieffer Norbert Koof zadel een berichtje gestuurd, hopelijk is passen mogelijk!
Iemand ook ervaring met Vivary springzadels? Zag dat hier in het dorp iemand er een verkoopt...

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:32

Euroriding Jade, zoals Nicjuh al zegt:
Afbeelding
Vooral voor lange benen een goede uitkomst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:35

Kieffer koof wilde ik ook zeggen. En je hebt nu ook de Vario.

De Venedig/ zurich staat als vzh zadel op de site, maar vind die ook als spring zitten.
En ontiegelijk zacht!!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:56

Kijk eens uit naar een eventing zadel, dat maakt bij mij ook nog wel verschil. Heb zelf een Symbion eventingzadel en Antares springzadel. In beide zit ik erg fijn. Antares is met dikste wrong, korte zweetbladen, ..

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:13

Ik heb ook een Norbert Koof, jarenlang veel plezier van gehad en zit heel fijn. Heeft suede wrongen voor meer grip. Ik wil het zadel verkopen opdat ik een ander zadel krijg. Als je belangstelling hebt hoor ik het graag.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:37

Oké jongens ik heb even hulp nodig :+
Via MP kan ik een Norbert Koof zadel overnemen voor 950,-. Het zadel heeft geen grote beschadigingen, is wel gebruikt. Is dat een realistische prijs of alsnog duur? Hij zegt dat de kussens recent opnieuw gevuld zijn.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:46

xLoki schreef:
Via MP kan ik een Norbert Koof zadel overnemen voor 950,-. Het zadel heeft geen grote beschadigingen, is wel gebruikt. Is dat een realistische prijs of alsnog duur? Hij zegt dat de kussens recent opnieuw gevuld zijn.

Voor dat geld rij ik liever door naar de zadelmaker waar je meerdere zadels kunt passen en testrijden.
Als ik via mp een zadel koop dan zoek ik vaak tot 3/400 euro. Om een gok te wagen.
Voor jou bedrag met evt 100/200 meer heb je bij de zadelmaker echt wel een fijn zadel!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:56

Welk kleur logo heeft het zadel?
Rood zijn van 2005 en later (dus kan nog al een flinke leeftijd hebben)
De zwarte ronde van 2003 en 2004.
De hoekige zwarte van voor 2003.
En verkopers lijken daar weinig verschil in te maken en rustig een zadel van 1992 voor hetzelfde geld aan te bieden als een uit 2011.
Niet dat ze perse niet meer goed zijn (al hebben vele dan nog een smal kussenkanaal) maar toch.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:57

xLoki schreef:

Niet doen. Mijn eerste springzadel was een norbert koof. Via Country Mill. €500 en echt in zeer goede staat. Geen slijtage zichtbaar.
Veel plezier mee gehad en toen zelf weer voor €500 kunnen verkopen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:12

DuoPenotti schreef:
Welk kleur logo heeft het zadel?
Rood zijn van 2005 en later (dus kan nog al een flinke leeftijd hebben)
De zwarte ronde van 2003 en 2004.
De hoekige zwarte van voor 2003.
En verkopers lijken daar weinig verschil in te maken en rustig een zadel van 1992 voor hetzelfde geld aan te bieden als een uit 2011.
Niet dat ze perse niet meer goed zijn (al hebben vele dan nog een smal kussenkanaal) maar toch.

Hele goeie dit! Zwart rond logo, dus 17 jaar oud. Heb hem afgezegd en de countrymill een mailtje gestuurd met de vraag of zij wat hebben liggen. Bedankt voor jullie tips :)

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:52

Ik lees ook even mee! Heb op de Arturo (?) gezeten van Divoza, zitten ook best lekker en stevig.

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:42

Kentaur eventing geeft mij heel veel steun, bij de Countrymill vandaan! Zijn echt heel fijn en volgens mij hebben ze ze ook tweedehands liggen

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:18

Kieffer Norbert koof kan ik zeker aanraden! Echt de meeste steun. Fijne zachte diepe zit en veel wrong zonder opgesloten te zitten. Mijn vriend verkoopt die van hem, pas 2 jaar oud. Mocht je interesse hebben dan stuur maar pb!
Ik vind dat sommige modellen van Prestige ook veel steun geven, in ieder geval de Versailles en de Elastic professional! Maar kan je aanraden om verschillende zadels te gaan testen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:31

Jeetje 950 voor een zadel van 17 jaar oud :=

Mijn tip laat iemand komen die meerdere zadels heeft. Wat jou en je paard goed past weet je pas als je er een paar uitprobeert en er ook wat sprongetjes mee neemt.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 17:35

Hier een kentaur naxos, op heel veel zat ik echt niet lekker.

Prestige niet, cwd niet.. Heb echt wel 10 soorten getest met een budget tot de 2.000.

Ik gebruik hem vooral voor de eventing en ben nog nooit zo goed blijven zitten :D

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:50

Bottles schreef:
Kieffer Norbert koof kan ik zeker aanraden! Echt de meeste steun. Fijne zachte diepe zit en veel wrong zonder opgesloten te zitten. Mijn vriend verkoopt die van hem, pas 2 jaar oud. Mocht je interesse hebben dan stuur maar pb!
Ik vind dat sommige modellen van Prestige ook veel steun geven, in ieder geval de Versailles en de Elastic professional! Maar kan je aanraden om verschillende zadels te gaan testen!

Ik vind prestige Versailles niet zoveel steun bieden. Wel een heel fijn zadel, maar geen diepe zit en ook geen dikke wrongen. Rijd er nu mee, heb voorheen een euroriding jade gehad en een Bates. Die geeft ook veel steun. Maar ik denk niet so geschikt voor lange mensen.