Happy paard mond open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loesclo4

Happy paard mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:35

Er zijn al vele artikelen over paarden die hun mond open hebben met het rijden, maar helaas heb ik mijn situatie er nog niet tussen zien staan. Vandaar jullie tips en ervaringen gevraagd !

Momenteel rij ik met mijn paard Z1 dressuur. Ik heb een goede instructeur en we gaan ontzettend goed vooruit.
Nou heeft mijn paard zijn mond wel eens open met rijden, of hij trekt zijn bovenlip zodanig op dat hij zijn tanden ontbloot. En dat vind ik erg kwalijk (vooral voor het dier, maar ook omdat ik radeloos ben en het graag wil oplossen). Dit doet hij al sinds ik hem kocht als 8 jarige.

Hij is gezond als een vis en een blij ei, en de tandarts heeft geen gekke dingen kunnen vinden bij de laatste beurt, dus we hebben een bitfitter laten komen. Deze heeft ons vervolgens een dubbelgebroken watertrens verkocht, hetzelfde bit als waar we altijd mee reden, maar dan van ander materiaal. We lieten ons compleet leiden door de expert, maar achteraf ben ik toch verder gaan kijken omdat de mond er niet dichter op bleef. Met een dunne enkelgebroken bustrens werd dit beter.

Sidenote; mijn neusriem zit absoluut niet strak, geen voorstander van dichtsnoeren, juist van een oplossing vinden!!

Wat nou extra “ vervelend” is, is dat het dier op je vingertoppen te rijden is.. hij volgt de hand super en staat goed aan de hulpen. Hij heeft de oortjes erop staan met rijden en oogt happy.
Alle tekenen dat het dier op zijn gemak is , maar toch die mond open af en toe!

Wanneer ik op verzoek van mijn instructeur de teugels korter pak ( lees: normale lengte , want ik houd ze graag wat aan de langere kant) doet mijn paard vaak zijn mond wél dicht, maar dan heb ik het gevoel alsof ik hem erg moet tegenhouden en dat ervaar ik zelf als niet prettig.
Daarom rijd ik fijner met nét iets langere teugels, maar wel met verbinding, maarr het dier heeft schijnbaar meer steun aan mij als ik de teugels met iets meer druk voer.

Ik heb thuis een winkel aan verschillende bitten, maar ik heb het gevoel alsof het geheime recept nog ontbreekt.. heeft iemand de gouden tip?!

Eatshay

Re: Happy paard mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:38

Wordt je paard wel eens door een osteopaat gecheckt, en zo ja, heeft deze niets aan spanning op het tongbeen gevonden?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:43

Knabbelt je paard ook op het bit of is het alleen mond open?

Als de tandarts niks kan vinden, het paard gevoelig is voor hulpen en hij ontspannen overkomt, klinkt het voor mij niet als iets wat je per se moet "oplossen". Maar ik weet niet hoe het eruit ziet. Heb je een foto/video van wat je paard doet?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:45

Heb je misschien ook een filmpje waarop hij het doet? Is misschien makkelijker meedenken :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:46

Misschien vind hij het gewoon prettiger als er meer stabiele druk ligt in zijn mond? Ook die paarden bestaan en hoe vreemd het ook klinkt want jij wilt zacht zijn met je handen wat ook helemaal goed is maar misschien ligt oplossing niet in een ander bit maar in een andere rijstijl?
Als hij met meer druk wel zn mond dicht houd verteld mij dat hij behoefte heeft aan meer druk. Aan jou de taak om daar samen een weg in te vinden! En dat betekent niet dat je paard al glimlachend rond moet gaan lopen maar probeer te zoeken hoeveel druk hij prettig vind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:16

Heb je al eens gereden zonder bit en gekeken wat er dan gebeurt?

Loesclo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:42

Na veel filmpjes terug te hebben gekeken lukte het niet er een duidelijk fragmentje uit te halen wegens een slechte kwaliteit camera en de afstand.. maar ik ga er een foto van regelen!

Paardje is nog nooit nagekeken door een osteopaat. Wellicht een idee om eens te doen inderdaad! (Al heb ik het voorgevoel dat als er iets zou zijn in hals oid, hij meer klachten zou vertonen).
Hij knabbelt niet op het bit en schuimt ook niet echt. Hij heeft vaak maar een pietsie beetje een laagje schuim om de lippen.
Ik heb nog nooit bitloos gereden met hem.

Die stabiele druk bedoelt mijn instructeur ook op mij over te brengen. Vooral omdat het paard er beter op gaat lopen. Maar voor mij voelt het al gauw alsof ik dan aan het ‘trekken’ ben en dat wil ik niet (ondanks het paard inderdaad oogt alsof hij die steun fijner vindt) De balans is lastig te vinden, tussen wat fijn voelt en wat fijn werkt...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:54

Hangt je bit niet te laag? Bit een gaatje hoger of lager proberen?

Edit, osteopaat erbij zeker doen, sowieso goed om regelmatig te laten checken.

Het kan een aanleuningsprobleem zijn dat rijtechnisch moet worden opgelost. Maar dat is zo natuurlijk niet te zeggen.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:20

Mijn paard doet dit ook wel eens. Zelfs met bitloos hoofdstel en ook met longeren, terwijl hij verder redelijk schuimt, een bitfitter het bit heeft aangemeten en geregeld wordt behandeld door een osteopaat. Die van mij heeft wel luchtwegproblemen en ik heb wel eens het idee dat het misschien daar aan ligt. Het kan ook gewoon een aanleuningsprobleem zijn (ook al loopt hij voor je eigen gevoel nog zo fijn).

Loesclo4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:39

Voor de geïnteresseerden:

Na wat rondzoeken in topics van anderen die tegen hetzelfde probleem aanlopen met hun paard, heb ik het Trust inno sense flexi bit geprobeerd. Wát een verschil!
Mijn paard moest toen ik het bit indeed enkel even wennen aan dat het bit wat dikker is dan waar ik altijd mee reed, maar daarna was hij helemaal in vrede.
Mijn paard zoekt mijn hand nog meer op en het bit ligt mooi stil in de mond. Zijn mond is rustig en dicht!
Echt heel happy mee.
Mochten anderen twijfelen, probeer het ook!

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:58

Fijn dat het zo simpel op te lossen was!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:09

Hier ook een paard die mond steeds opent ook tijdens het longeren en bitloos.
Conclusie waar ik en mijn instructeur uit kwamen was toch dat het aan mij lag. Mijn handen zijn soms onbewust te onrustig dat dus zijn mond opent. Maar hij heeft het okk als hij spanning heeft of zijn achterhand niet gebruikt of zijn schoft niet los laat. Er zijn bij hem zo veel dingen. Maar merendeels komt het vanuit mijn hand. Hij word ieder jaar nagekeken.
Het enige wat vervellend is is op wedstrijd dat er weer op je protocol staat mond open.