Ik twijfel een beetje over welk bit ik nou het beste kan gebruiken.
Even om te beginnen bij het begin:
Ze werd bij de vorige eigenaar gereden met een pessoa bit, en bij mij begonnen we met een licht gebogen ongebroken bustrens.

Hier liep ze wel goed op, maar ik rijd op buitenrit met compleet los hangende teugels, en corrigeer vaak alleen maar aan één kant door mijn hand aan die kant langs de teugel naar beneden te glijden en contact te maken met de mond. Dit ging niet zo goed met het ongebroken bit, aangezien daar een meer constant contact aan beide teugels nodig was om niet het bit scheef te trekken oid. Ook leek dit bit iets aan de grote kant, maar als ik haar mond opmeet kom ik toch echt op 14,5 uit.

Daarna ben ik een tijdje overgestapt op bitloos, maar vond dat uiteindelijk te tricky. We rijden alleen maar buitenritten, en soms komen we daarbij ook bij grote stoplichten of andere kruisingen, waar ik bij bitloos vaak met heel veel gewicht aan de teugels moest gaan hangen als ze opeens bedacht tóch te willen lopen. Ook ging ze er een keer vandoor met mijn beste vriendin op haar rug, al was dit grotendeels aan mijn vriendin te wijten, zij liet Nala doen en laten waar ze zin in had en durfde haar niet aan te sporen of echt aan de teugel te zitten omdat ze haar geen pijn wilde doen. Dit probeerde ze bij mij bij de volgende rit ook, maar na toen flink op haar flikker te hebben gekregen ervoor deed ze het niet meer. Toch vertrouwde ik het niet meer helemaal zo, en vond ik mezelf nog steeds vaak met veel te veel kracht moeten werken op de zeldene momenten dat ik wél contact moest maken. Voor de duidelijkheid: 99% van ons rijden is op zit, stem, en andere signalen of minimale teugelsignalen.

We gingen weer terug naar de stang, dit keer mét een (strakke, op aanraden van stalgenoten) lage neusriem. Ik heb mij dit aan laten praten door de staleigenaresse die haar te koppig en hard in de mond vond, en dacht dat ze zonder deze neusriem haar tong over het bit zou gooien en ervandoor zou gaan. Diep vanbinnen wist ik ook toen dat Nala dat nooit zou doen, en ze heeft het tot nu toe ook nooit gedaan. Dus die neusriem snel weer weggedaan, want ik vond het gewoon niks, haar neus dichtsnoeren zodat ik maar niet hoefde te zien hoe hard mijn hand binnen kwam en hoe ze haar mond dus open trok om ervan weg te komen.

Toen stapten we over op een dubbelgebroken watertrens, en daar rijden we nu nog mee. Maar soms heb ik het idee dat de maat die we nu hebben (14,5) nét wat te groot is. Je ziet dit ook op de foto's, het bit hangt voor mijn gevoel net wat te veel uit haar mondhoeken om prettig te zijn.

De moeder van mijn vriend zei onlangs opeens "goh, ik heb hier nog een oud westernhoofdstel liggen als je wilt". Dus die gepast, en hij staat haar gaaf! Alleen zat daar een 13,5 billy allen scharenbit aan.

Die heb ik voor een klein ritje eraan gelaten, om te kijken hoe ze erop liep. Ik ben me héél erg bewust van hoeveel scherper een scharenbit is, dus ik was er heel voorzichtig mee. Ze liep er echt super fijn ontspannen op, en onze kleine meningsverschillen waren veel sneller opgelost als normaal gesproken. Met een veel kleinere correctie, veel minder gedoe, en veel minder irritatie. Ze wilt zich vooral wel eens sterk maken als ze bij kruisingen ergens anders heen wilt als ik wil. Vaak is dit met stem en zit goed op te vangen, maar soms moet ik echt mijn hele gewicht in de strijd gooien en voel ik haar nóg op het randje van "ik loop er zometeen toch gewoon doorheen hoor, pas op". Vooral bij grote stoplichten met groot verkeer oid vertrouw ik dat niet helemaal.
Nu wil ik zeker niet zeggen "paard is soms sterk, gooi er een scherper, pijnlijker bit in en het is goed", nee, absoluut niet. Maar net als bij het overstappen van bitloos naar bit is het meer een "als mijn communicatie duidelijker kan, graag". Als ik met één keer mijn hand dichtdoen met een scharenbit hetzelfde bereik als met mijn hele gewicht aan de teugels hangen met onze watertrens... Graag. Maar het moet dan niet zoveel pijn doen dat ik het niet meer vriendlijk vind.
Ik heb nu sowieso dit bit gekocht in 14, om te kijken of dat beter past.

En twijfel of ik deze ook zou kopen, aangezien ik tot nu toe een best goede ervaring heb met Nala en een scharenbit. Dit lijkt me een vrij zachte, aangezien het korte, gebogen scharen heeft.

Nu zoek ik dus meningen... Ik vind het prettiger rijden met een curb (scharenbit), maar wil daardoor niet verblind worden en per ongeluk mijn paard onnodige schade toebrengen.
Ik zou zeggen, shoot!