Curb of snaffle, western bit voor buitenrit twijfels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Curb of snaffle, western bit voor buitenrit twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:34

Hey bokkers,

Ik twijfel een beetje over welk bit ik nou het beste kan gebruiken.

Even om te beginnen bij het begin:

Ze werd bij de vorige eigenaar gereden met een pessoa bit, en bij mij begonnen we met een licht gebogen ongebroken bustrens.

Afbeelding

Hier liep ze wel goed op, maar ik rijd op buitenrit met compleet los hangende teugels, en corrigeer vaak alleen maar aan één kant door mijn hand aan die kant langs de teugel naar beneden te glijden en contact te maken met de mond. Dit ging niet zo goed met het ongebroken bit, aangezien daar een meer constant contact aan beide teugels nodig was om niet het bit scheef te trekken oid. Ook leek dit bit iets aan de grote kant, maar als ik haar mond opmeet kom ik toch echt op 14,5 uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik een tijdje overgestapt op bitloos, maar vond dat uiteindelijk te tricky. We rijden alleen maar buitenritten, en soms komen we daarbij ook bij grote stoplichten of andere kruisingen, waar ik bij bitloos vaak met heel veel gewicht aan de teugels moest gaan hangen als ze opeens bedacht tóch te willen lopen. Ook ging ze er een keer vandoor met mijn beste vriendin op haar rug, al was dit grotendeels aan mijn vriendin te wijten, zij liet Nala doen en laten waar ze zin in had en durfde haar niet aan te sporen of echt aan de teugel te zitten omdat ze haar geen pijn wilde doen. Dit probeerde ze bij mij bij de volgende rit ook, maar na toen flink op haar flikker te hebben gekregen ervoor deed ze het niet meer. Toch vertrouwde ik het niet meer helemaal zo, en vond ik mezelf nog steeds vaak met veel te veel kracht moeten werken op de zeldene momenten dat ik wél contact moest maken. Voor de duidelijkheid: 99% van ons rijden is op zit, stem, en andere signalen of minimale teugelsignalen.

Afbeelding

We gingen weer terug naar de stang, dit keer mét een (strakke, op aanraden van stalgenoten) lage neusriem. Ik heb mij dit aan laten praten door de staleigenaresse die haar te koppig en hard in de mond vond, en dacht dat ze zonder deze neusriem haar tong over het bit zou gooien en ervandoor zou gaan. Diep vanbinnen wist ik ook toen dat Nala dat nooit zou doen, en ze heeft het tot nu toe ook nooit gedaan. Dus die neusriem snel weer weggedaan, want ik vond het gewoon niks, haar neus dichtsnoeren zodat ik maar niet hoefde te zien hoe hard mijn hand binnen kwam en hoe ze haar mond dus open trok om ervan weg te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Toen stapten we over op een dubbelgebroken watertrens, en daar rijden we nu nog mee. Maar soms heb ik het idee dat de maat die we nu hebben (14,5) nét wat te groot is. Je ziet dit ook op de foto's, het bit hangt voor mijn gevoel net wat te veel uit haar mondhoeken om prettig te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De moeder van mijn vriend zei onlangs opeens "goh, ik heb hier nog een oud westernhoofdstel liggen als je wilt". Dus die gepast, en hij staat haar gaaf! Alleen zat daar een 13,5 billy allen scharenbit aan.

Afbeelding

Die heb ik voor een klein ritje eraan gelaten, om te kijken hoe ze erop liep. Ik ben me héél erg bewust van hoeveel scherper een scharenbit is, dus ik was er heel voorzichtig mee. Ze liep er echt super fijn ontspannen op, en onze kleine meningsverschillen waren veel sneller opgelost als normaal gesproken. Met een veel kleinere correctie, veel minder gedoe, en veel minder irritatie. Ze wilt zich vooral wel eens sterk maken als ze bij kruisingen ergens anders heen wilt als ik wil. Vaak is dit met stem en zit goed op te vangen, maar soms moet ik echt mijn hele gewicht in de strijd gooien en voel ik haar nóg op het randje van "ik loop er zometeen toch gewoon doorheen hoor, pas op". Vooral bij grote stoplichten met groot verkeer oid vertrouw ik dat niet helemaal.

Nu wil ik zeker niet zeggen "paard is soms sterk, gooi er een scherper, pijnlijker bit in en het is goed", nee, absoluut niet. Maar net als bij het overstappen van bitloos naar bit is het meer een "als mijn communicatie duidelijker kan, graag". Als ik met één keer mijn hand dichtdoen met een scharenbit hetzelfde bereik als met mijn hele gewicht aan de teugels hangen met onze watertrens... Graag. Maar het moet dan niet zoveel pijn doen dat ik het niet meer vriendlijk vind.

Ik heb nu sowieso dit bit gekocht in 14, om te kijken of dat beter past.

Afbeelding

Afbeelding

En twijfel of ik deze ook zou kopen, aangezien ik tot nu toe een best goede ervaring heb met Nala en een scharenbit. Dit lijkt me een vrij zachte, aangezien het korte, gebogen scharen heeft.

Afbeelding

Nu zoek ik dus meningen... Ik vind het prettiger rijden met een curb (scharenbit), maar wil daardoor niet verblind worden en per ongeluk mijn paard onnodige schade toebrengen.

Ik zou zeggen, shoot!

Kidde

Re: Western bit voor buitenrit twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:43

Ik vind alle bitten die je hebt eerlijk gezegd niet een klein beetje maar echt wel behoorlijk te groot. Ik denk dat je echt wel naar een 13,5 of zelfs een 12,5 kan kijken.

Van westernbitten heb ik geen verstand, maar zelf rij ik buiten met een pelham bit. Ook om de reden die je noemt, om in noodgevallen een noodrem te hebben.

Nala

Re: Curb of snaffle, western bit voor buitenrit twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:44

13,5 past zeker niet, dat is die van de moeder van mijn vriend namelijk, en die zit echt met de zijkant tegen haar hoofd aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:46

Bereid je voor op half bokt over je heen krijgen met een hoop ‘neem les!’ geroep :Y)

Als je hem alleen nodig hebt om in te kunnen grijpen en er verder vanaf blijft lijkt het mij dat er niks mis is met een Billy allen. Zoals je zelf al in de gaten had, is een kortere schaar minder scherp +:)+ Vergeet niet een kinriem toe te voegen (zag ik op de foto wel al, dus goed bezig). Enneh, veiligheid voorop toch ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:48

S8903N schreef:
Bereid je voor op half bokt over je heen krijgen met een hoop ‘neem les!’ geroep :Y)

Als je hem alleen nodig hebt om in te kunnen grijpen en er verder vanaf blijft lijkt het mij dat er niks mis is met een Billy allen. Zoals je zelf al in de gaten had, is een kortere schaar minder scherp +:)+ Vergeet niet een kinriem toe te voegen (zag ik op de foto wel al, dus goed bezig). Enneh, veiligheid voorop toch ;)

Oh daar ben ik ook op voorbereid, haha. En ze luistert in 99% van de gevallen perfect naar mijn stem en zit, ik hoef absoluut niet echt "aan haar" te zitten. Maar heeeel soms is het toch gewoon echt een dier met een eigen wil, gek he :+

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:53

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Dat geldt voor alle bitten. Als jij altijd zonder teugelcontact rijdt en alleen je teugel opneemt als het echt nodig is, dan is een bit met scharen niet per definitie te scherp. Ik zie zelf liever een paard die met los teugeltje gereden wordt met stangbit voor als het nodig is, dan een paard die met constante teugeldruk gereden wordt en continu "gerommel" van de ruiter moet interpreteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:54

Nala schreef:
Oh daar ben ik ook op voorbereid, haha. En ze luistert in 99% van de gevallen perfect naar mijn stem en zit, ik hoef absoluut niet echt "aan haar" te zitten. Maar heeeel soms is het toch gewoon echt een dier met een eigen wil, gek he :+

Eigen mening? Neeeee, dat meen je niet :P
Zoals ik al zei, veiligheid voor alles dus als jij je er veiliger bij voelt, lekker doen. Je bent je meer dan voldoende bewust van verkeerd gebruik van het bit als ik het zo lees.

Op de foto’s vind ik het bit eigenlijk niet overduidelijk te klein, maar vind dat lastig beoordelen als je het niet irl kan zien...

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:57

Sinds ik overgestapt was op western met mijn pony hing er 9/10x zo'n BA als op jouw laatste foto in de OP in. Ik had er gewoon een heel fijn paard mee wat haarfijn te regelen was op buitenrit en die echt wel 3x nadacht voordat hij niet luisterde op mijn zithulp haha.

Als jij je bewust bent van de inwerking van jouw hulpen, je blijft zacht en the majority van je hulpen komt vanaf je zit: why not. Ik zou zeker niet groter gaan dan 14 hoor, dat lijkt me groot zat.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:57

Kan je niet met een scharenbit met dubbele teugels gaan rijden? 1 als trens en 1 als schaar? Met dat bit van de laatste foto is dat goed te doen. En gewoon uitproberen wat voor jullie het beste werkt?

Een bit hoort niet veel uit te steken en een te veel uitstekend bit geeft, doordat het door de mond getrokken word bij het aannemen van de teugels, juist veel ruis. Ik wil een bit wat netjes aansluit, niet klemt en niet uitsteekt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:01

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:02

Als jij de teugels lekker los laat hangen, zie ik ook het probleem niet. Of het nou ''ho en niet verder'' momentje is of eindeloos trekken aan de teugels bij bitloos en daarmee op de gevoelige neus, lijkt me het eerste beter. Des al niet te min zou ik toch proberen aan het ''probleem'' te werken met het doorlopen bij stoplichten etc. Als een paard echt wilt gaat hij ook door zo'n bit heen en moet je met steeds hardere middelen komen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:05

Anastasia24 schreef:
Als jij de teugels lekker los laat hangen, zie ik ook het probleem niet. Of het nou ''ho en niet verder'' momentje is of eindeloos trekken aan de teugels bij bitloos en daarmee op de gevoelige neus, lijkt me het eerste beter. Des al niet te min zou ik toch proberen aan het ''probleem'' te werken met het doorlopen bij stoplichten etc. Als een paard echt wilt gaat hij ook door zo'n bit heen en moet je met steeds hardere middelen komen.

Normaal gesproken kan ik ho zeggen en staat ze ook meteen stokstijf stil, aan een lang teugeltje. Maar heel soms (een keer op de honderd) wil ze dan tóch doorlopen en moet ik wel flink erin hangen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:23

Wat werkt dat werkt toch? Veiligheid boven alles hoor en zolang jij gevoelig blijft en zo je paard niet doof maakt lijkt daar niks mis mee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:31

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:33

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:36

Volgens mij zijn die scharen langer. Lijkt wel zo. Als je zo twijfelt zou ik de scharen zo kort mogelijk willen. Of geen scharen als je te bang bent om er mee te rijden. Met elk bit kun je schade aanrichten, dat ligt helemaal aan jouw hand.

Maar hee, sorry voor de hulp hoor ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:41

Je scharenbit/Billy allen is te klein maar je gebroken bit is te groot.
Bij zowel een scharenbit als een snaffle hoort een kinriem. Bij de snaffle is dat een leren riempje en bij de shanks een metalen kinriempje.

Ik zou voor de shanks gaan maar niet die je er nu in hebt hangen. Zoek eens op babyshanks, die hebben nog wat kortere stangen en ook wat meer naar achter gebogen. Ik denk dat je daar prima mee uit de voeten kunt.
Mijn vorige paard vond een snaffle echt helemaal niks, die wilde alleen een shank.
Die je op de foto hebt is helemaal prima en vriendelijk maak je daar geen zorgen over.
Ik zou niet kijken naar low port of high port, dat lijkt me niet zo geschikt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:44

Bij scharen kun je ook prima een kinriem van leer gebruiken. Sterker nog, dat werkt zelfs minder scherp in. Zeker als je geen shows rijdt, kan dat goed. En als je een ketting pakt, dan heb je ook nog verschil tussen enkel (scherper) en dubbel (minder scherp).
Let ook goed op hoe strak of los je deze doet. Los kan vriendelijker lijken, maar maakt je hefboom juist groter en dus heftiger.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:45

Daihyo schreef:
Volgens mij zijn die scharen langer. Lijkt wel zo. Als je zo twijfelt zou ik de scharen zo kort mogelijk willen. Of geen scharen als je te bang bent om er mee te rijden. Met elk bit kun je schade aanrichten, dat ligt helemaal aan jouw hand.

Maar hee, sorry voor de hulp hoor ;)

Dat was zeker niet stom bedoeld, ik vond het alleen grappig. Het is precies dezelfde, maar die in jouw link ligt op de foto niet plat.

Het kinriempje gebruiken we er nu ook bij, en zal ik bij de shank ook gaan gebruiken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:50

Ik had een Myler level 1 shank maar die zijn wel prijzig. hoe korter en hoe meer de shanks naar achter gebogen zijn hoe zachter de inwerking.

Geen correctional nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:35

Ik gebruik ook voor de veiligheid een billy allen scharenbit op buitenrit. Heerlijk; 99,9% van de tijd lekker ontspannen met de teugels in boogjes, en als het gevaarlijk dreigt te worden hoef je niet met je hele gewicht in de ankers.
De scharenbitten zoals je laatste plaatje zou je ook met twee teugels kunnen rijden, maar persoonlijk vind ik niet dat dat iets toevoegt als je sowieso al met losse teugels rijdt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:54

Safety first. Zoals iemand anders ook al zei: baby-shanks zijn misschien en goede middenweg als je bang bent dat lange scharen te scherp gaan zijn? Bij ons op stal ook genoeg die rijden met een kimblewick bit: buiten op de onderste ringen en in de bak op de bovenste. Ook nog een idee misschien. Gebruik ik zelf wel voor WE trail training op één hand ook, zo'n Kimblewick.

Enige advies bij een scharenbit: dubbelgebroken met een mondstuk dat niet kan 'scharen' (zoals Myler, die 'scharen' niet) of ongebroken heeft hier altijd de voorkeur. Enkelgebroken of regulier dubbelgebroken én scharen kan echt wel scherp inwerken als je wél moet doorpakken. Zijn ook wat filmpjes van bit-experts in Amerika daarover te vinden op youtube.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:36

Bedankt voor de tips!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:46

de laatste foto van het bitje (de baby) is wat er meestal gebruikt wordt als overstap en beginnen met het rijden op 1 hand, is dus een van de "vriendelijkste" scharenbitjes.