Ervaringen gezocht Kneveltrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Ervaringen gezocht Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 20:17

Mijn jonge paard word momenteel beleerd met een kneveltrens bit, dubbel gebroken met zo'n bol tussenstukje.

Omdat het het bit van de beleerstal is ben ik op zoek naar een kneveltrens en ik zie bij EJ de Kneveltrens Trust Sweet Iron Full Cheek Eliptical voorbij komen.

Is dit bit zoveel beter dan Kneveltrens Dubbelgebroken RVS van EJ? (dit bit lijkt of is hetzelfde als waar ze nu gereden mee wordt)

Zelf vind ik dat ze bij aanname van het bit nog erg loopt te kauwen.
En zoek ik dus iets waar zij zich ook goed bij gaat voelen.

Ze is onlangs bij de tandarts geweest ;)
En verder is haar hoofdhouding nog erg zoekend maar dat is niet raar want ze is nu 7x onder het zadel bereden en eerder niet met bit in gelongeerd.

Sherivey

Re: Ervaringen gezocht Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:21

Mijn paarden gingen op sweet iron juist meer lopen kauwen.

Heb mn draver met een kneveltrens gereden in het begin. Onze arabier wordt nu ook ingereden met een kneveltrens. Wel beiden gewoon een dubbelgebroken, zonder sweet iron.

Vind het een fijn bit om jonge of onervaren paarden mee te rijden. Voorkomt ook dat het bit door de mond heen schuift als ie een keer zn mond open doet (rij zonder neusriem)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:24

Wij hebben een dubbel gebroken sweet iron kneveltrens van trust met koperen rolletjes...

Ons paard neemt ditbbit heel fijn aan, ligt rustig in de mond.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:50

Dat mondstuk is toch anders. Elk paard heeft een eigen voorkeur en die vind je alleen uit door uit te proberen. :j Eventueel kan je een bitfitter laten komen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:58

Eigenlijk is dit geen antwoord op je vraag, maar mocht je ooit bitten gaan proberen. Ik heb het volgende bitje voor mijn pony, en hij loopt er echt geweldig op. Hij heeft wel de neiging om er op te kauwen als hij geconcentreerd is, maar hij pakt hem super aan en schuimt er op. :)
Wellicht vergelijkbaar met de trust sweet iron?

https://www.agradi.nl/br-kneveltrens-so ... -125cm.htm

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:04

Ik heb bij niet-dressuur (lees; crossen, springen en buitenritten) zowel bij mijn vorige pony (volbloed Arabier) als huidige paard (bwp springer) standaard een knevel er in, is heel erg fijn! Op dit moment de gouden van rond de 70eu van kramer.

Er in gehangen bij m’n pony omdat wanneer ze heet werd ze op een scherper bit alleen maar heftiger werd, terwijl je hiermee enerzijds meer te vertellen hebt maar anderzijds niet anders in hoeft te werken dan een bustrens. Bij paard beetje om de zelfde reden gedaan. Beide reageerden er heel erg fijn op!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:45

Change3x schreef:
Dat mondstuk is toch anders. Elk paard heeft een eigen voorkeur en die vind je alleen uit door uit te proberen. :j Eventueel kan je een bitfitter laten komen.

Bitfitter, ja dat was het woord waar ik niet op kon komen!

Maar zou dat handig zijn bij een jong paard wat niet echt doorgereden is?

Of ziet zo'n persoon dan wat kan passen voor ons beiden?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:31

Ik ben ook wel benieuwd, om eens een kneveltrens te proberen.
Wat zijn voor jullie redenen om hiervoor te kiezen?
Eventueel ook voor paarden die niet “ net beleerd” zijn?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:46

Muze schreef:

Ik heb niet een perfect stille hand, en ben nu bezig om echt met twee handen te leren sturen. Druk bij een kneveltrens wordt dan ook over de wangen verdeeld, en niet alleen tong/lagen dus ligt dan stabieler in de mond

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:16

Britt_xxx schreef:
Eigenlijk is dit geen antwoord op je vraag, maar mocht je ooit bitten gaan proberen. Ik heb het volgende bitje voor mijn pony, en hij loopt er echt geweldig op. Hij heeft wel de neiging om er op te kauwen als hij geconcentreerd is, maar hij pakt hem super aan en schuimt er op. :)
Wellicht vergelijkbaar met de trust sweet iron?

https://www.agradi.nl/br-kneveltrens-so ... -125cm.htm

Deze gebruiken wij ook voor onze fjord en hij loopt er super op.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:14

Muze schreef:

Ik rij sommige jonge paarden ermee omdat het bit er stabieler mee in de mond ligt en niet zo door de mond getrokken kan worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:23

Persoonlijk zou ik nog even wachten met een ander bit aanschaffen of bitfitters te laten komen. Geef haar even de tijd om te wennen aan wat een bit nu precies is. Het is logisch dat de hoofdhouding nu nog niet optimaal is en dat ze kauwt op het bit.

Spreekt de beleerstal van abnormaal gedrag te wijten aan het bit? En indien dat zo is, hebben zij dan niet meerdere bitten liggen om uit te testen?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:45

Nee de beleerstal is tevreden over haar.

Ze vinden haar prima maar wel wat stug en sloom met reageren. Niet iets om in paniek van te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:37

Ik heb een Fulmer trens aangeschaft, jaren geleden, van Stubben, met een koperen middenstukje, heel fijn bitje

Afbeelding

Dit is een kneveltrens, maar dan met een watertrens bitringen.
Geeft prima de stabiliteit maar stuurt wat minder 'scherp' dan de kneveltrens.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:55

Ik heb die van mij ook beleerd met een kneveltrens. Zo heb je inderdaad minder “storing” in de mond en biedt dit wat meer duidelijkheid en stabiliteit voor het paard.
Die van mij heeft er veel baat bij gehad tot hij goed bereden was en een beetje ging hangen op de kneveltrens. Heb er nu een dubbelgebroken D trens in :).
Voor rijden aan de longe is een kneveltrens trouwens ook erg fijn! Zo kun je de lijn gewoon aan één bitring vastmaken en kan het bitje niet door de mond worden getrokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:01

Daan13 schreef:
Nee de beleerstal is tevreden over haar.

Ze vinden haar prima maar wel wat stug en sloom met reageren. Niet iets om in paniek van te raken.

Dan zou ik het zeker zo laten. Het is toch ook wel een beetje hun taak om in het oog te houden of het bit mogelijk hindert in het beleerproces en daar de eigenaar over te informeren en zelfs adviseren.