Problemen met inchmaat kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ovivio

Problemen met inchmaat kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 20:55

Hallo, Ik heb nu dat ik dit bericht post al meerdere zadels gekocht en verkocht en ben echt compleet de weg kwijt. Als ik een zadel met zitvlak 17 inch heb pas ik er perfect in met een platte hand achter mijn kont, maar dan zijn mijn bovenbenen veel te lang. Terwijl een 18 inch mijn benen genoeg ruimte geeft maar dan heb ik het gevoel dat ik helemaal geen steun heb. Is het bij alle zadels dat de grootte van het zweetblad etc. mee verandert met het zitvlak?

Groetjess

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:59

De grote van het zweetblad veranderd inderdaad vaak mee met het zitvlak, dat is ook een reden dat een langere ruiter vaker in een groter zadel terecht komt.
Echter: er zijn zadels waarbij het zweetblad in een andere maat kan, dat zou voor jouw waarschijnlijk ideaal zijn, dus dan heb je bijv. een 17 inch zitvlak met een 18 inch zweetblad.
Ook een 18 inch zadel wat normaal "klein" valt(door bijvoorbeeld stevige kniewrongen) zou mogelijk in jouw geval ook dit probleem wat kunnen verhelpen.

Edit: ook de hoek van het zweetblad kan een groot verschil maken, ligt deze wat meer naar voren dan zal dit ook meer ruimte geven.

Mungbean

Re: Problemen met inchmaat kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:01

Bij de meeste betere merken kun je het zweetblad op jouw beenmaat bestellen.

Ovivio

Re: Problemen met inchmaat kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 21:05

Zou ik mogen vragen welke merken? Ik heb tot nu toe alleen kieffers en tekna etc. gehad. Deze pasten lekker op mijn paard (van de zadelmaker) maar dus niet voor mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:06

Eigenlijk bijna alles wat leer is en wat uit Engeland, Duitsland of Italie komt en Daaleman natuurlijk ook.
Meestal met prijzen vanaf 1800 euro.

Gewoon specifiek naar vragen. Je betaald een kleine meerprijs en sommige zadelmakers doen het niet omdat ze bang zijn dat ze er mee blijven zitten als de klant niet betaald bijvoorbeeld.
Maar het is echt niet ingewikkeld om een combinatie van elementen te bestellen.

Mijn meest extreme bestellingen waren een 18“ met 9cm korter blad en extra korte wrong en een 17“ ijslander zitting met een extra lang dressuurblad.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:39

Ovivio schreef:
Hallo, Ik heb nu dat ik dit bericht post al meerdere zadels gekocht en verkocht en ben echt compleet de weg kwijt. Als ik een zadel met zitvlak 17 inch heb pas ik er perfect in met een platte hand achter mijn kont, maar dan zijn mijn bovenbenen veel te lang. Terwijl een 18 inch mijn benen genoeg ruimte geeft maar dan heb ik het gevoel dat ik helemaal geen steun heb. Is het bij alle zadels dat de grootte van het zweetblad etc. mee verandert met het zitvlak?

Groetjess

Ik ben benieuwd naar een foto? Elk zadel heeft de eigen maatvoering. Wat bij de 1 17 is, is bij de ander 17,5. Men meet dat soms ruim. Dus het is niet gezegd dat een 17 bij een ander merk ook 17 is. Ook de diepte van de zit is wisselend en heeft invloed op je houding en de maatvoering. Sella trekt bijvoorbeeld een 18" boom naar 17 of 17,5". Ook al een andere benadering dan andere merken. Daarom kon ik 2ehands in mijn assortiment niet loslaten. Soms is mijn favo merk niet de oplossing.