Bitacceptatie of iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Bitacceptatie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 11:22

Mijn jonge 3 jarige paard loopt sinds ik hem heb (ook met het proefrijden) al met zijn mond open. Hij is verder erg braaf en is niet extreem onrustig in de aanleuning voor een jong paard, maar toch vind ik het belangrijk dat het zo comfortabel mogelijk is voor hem en ben ik benieuwd wat de ervaringen van andere bokkers zijn.

- Inmiddels 4 verschillende bitten geprobeerd, bij alle bitten loopt hij met zijn mond open
- Schuimt niet, erg droge mond bij (bijna) alle bitten
- Doet het zowel met gewoon hoofdstel als een anatomisch hoofdstel
- Is afgelopen maanden twee keer naar de tandarts geweest, beide keren haken verwijderd
- Onder controle bij zadelmaker en osteopaat. Ook altijd op tijd naar de hoefsmid
- Is klinisch en röntgen goedgekeurd (röntgen 2019, klinisch bij aankoop mei 2020)
- Hij doet het bij het indoen van het bit, met druk op de teugel en ook zonder druk
- Zodra hij iets geconcentreerder bezig is wordt het beter en heeft hij de mond geregeld gesloten
- Hij krult soms wat achter het bit op en zet zijn hals wat vast bovenin
- Op buitenrit doet hij het niet
- Ik zie bitloos als laatste optie, maar heb de voorkeur om het op te lossen met bit

Bit bij het proefrijden, schuimde hier iets op.
Afbeelding

De trust flexibele stang, kantelde hier zelfs op en vond dit erg ongemakkelijk (zadel past niet, is niet het zadel wat ik heb gekocht)
Afbeelding

De twee andere bitten waren beide dubbelgebroken, een met een plat tussenstukje en een met rond tussenstuk van stubben, anatomisch gevormd.

Zijn er meer bokkers die hier ervaring mee hebben bij jonge paarden? Is het een kwestie van bitacceptatie of is er iets wat ik hier aan kan doen? Ik wil op dit moment geen bit meer aanschaffen zonder het eerst te kunnen proberen, omdat ik geen honderden euro's kwijt wil aan bitten terwijl het hier misschien niet aan ligt.

Maddy_Paola

Re: Bitacceptatie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:36

Hoe dik zijn de bitten die je geprobeerd hebt? Die bij t proefrijden ging hij t beste op? Die ziet eruit als onderlegtrens aan de grootte van de ringen te zien, die zijn vaak een stuk dunner dan gewone bitten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:44

Wat mijn volgende stap zou zijn: een kneveltrens en de sperriem weg.
Kneveltrens om het bit alsnog stiller te laten liggen (en sowieso omdat ik goede ervaringen heb met jonge paarden en dat bit).
Sperriem weg om te kijken of dat juist de druk geeft waar hij nu tegenin wil gaan door zijn mond open te sperren.

Wat doet die bij het longeren?
Verder zou ik ook wel bitloos durven proberen, niet als definitieve oplossing, maar als test om te zien hoe die het daar op doet. Als die dan als een zonnetje loopt, ligt het aan het bit. Heeft die de mond dan ook nog open, dan zit er elders spanning of discomfort.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:45

Op beide foto's is ook een binnenhand te zien die op de verkeerde manier inwerkt op het paard. Dat kan zeker ongemak veroorzaken voor je paard waardoor die zijn mond open doet.
Heel vaak is zoiets geen probleem met het bit maar een rijtechnisch probleem.

Ik zou werken aan jezelf en aan de eigen balans van het paard voordat je een serie aan bitten gaat proberen. Vooral naast je paard en als je er dan toch opstapt zou ik een stabiel bit kiezen (zonder losse bitringen of misschien nog beter een kneveltrensje) wat iets dunner is.

Je paard heeft wel echt een prachtige kleur!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:50

Hoe doet hij het als die los rond loopt met hoofdstel? Of aan de longe met een halster over het hoofdstel waar je de lijn aan vast maakt?
Dus onbelast zonder enkele druk op het bit?
Dat zou ik zelf eerst willen weten.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:52

Een suikerklontje na het opstappen, beginnen ze daar lekker op te kauwen met losstappen en krijg je ook vaak mooi ontspannen schuim mondje. Overigens betekent niet schuimen niet dat het 'slecht' is, ik heb dit besproken met meerdere dierenartsen/paarden tandartsen (die dus ook DA zijn :') ) en die geven aan dat sommige paarden gewoon niet snel schuimen. Is niks geks!

Ik zou gewoon lekker een dubbelgebroken trens doen en dan inderdaad even een suikerklontje geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:56

Is er ook gecontroleerd of hij last heeft van een hangend rooster?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:08

Dubbelgebroken zijn snel wiebelbitjes, ze veranderen van vorm en zijn dus lastig prettig in de mond te houden. Ongebroken of billy allen (western mondstuk) proberen. Verder de oude truc : neusriem en teugels er af en paar keer zo zijn brokjes laten eten. Maakt het uitvinden hoe met bit om te gaan al een stuk makkelijker.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:11

Gini schreef:
Wat mijn volgende stap zou zijn: een kneveltrens en de sperriem weg.
Kneveltrens om het bit alsnog stiller te laten liggen (en sowieso omdat ik goede ervaringen heb met jonge paarden en dat bit).
Sperriem weg om te kijken of dat juist de druk geeft waar hij nu tegenin wil gaan door zijn mond open te sperren.

Wat doet die bij het longeren?
Verder zou ik ook wel bitloos durven proberen, niet als definitieve oplossing, maar als test om te zien hoe die het daar op doet. Als die dan als een zonnetje loopt, ligt het aan het bit. Heeft die de mond dan ook nog open, dan zit er elders spanning of discomfort.

Ik ga mee met deze reactie. Sperriem eraf, snap sowiso niet waarom je die erop hebt. Probeer het bitloos om te kijken of het probleem echt aan het bit ligt, vanaf daar kun je verder kijken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 12:32

Wauw bedankt voor de vele reacties al! Ik zal proberen op iedereen te reageren.

@Maddy_Paola, verschillende diktes, vrij dunne bitjes tot de Trust die wat dikker is. Een onderlegtrens heb ik zelf nog niet weer geprobeerd, dat zou wel een optie zijn. Hier liep hij wel het beste op, maar toch ook wel weer met open mond.

@Gini, op dit moment rijd ik met de Profi Rider Revolution.

Afbeelding

Wat is het voordeel van een kneveltrens? Ik wil namelijk niet heel veel verschillende bitten aanschaffen en weloverwogen keuzes hierin maken. Hij gaat niet tegen druk in, helemaal niet zelfs. Ik rijd niet met veel druk en eerder met een iets te losse teugel dan teveel druk omdat ik wil voorkomen dat hij zich opdrukt en ik iets meer lengte in de hals wil creëren. Met longeren is het wisselend maar laat hij het soms ook zien.

@Lauran, dit zijn wel beide momentopnames, maar dit waren de beste foto's die ik had. Dit waren de tweede en derde keer rijden op hem dus rijtechnisch niet echt een goed voorbeeld. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat het niet rijtechnisch kán zijn.

@Simbaa, zonder druk op het bit en aan de hand is hij ook eerst heel erg aan het kauwen en lijkt het voor hem wat ongemakkelijk te voelen. Dat is ook de reden dat ik weet dat het niet aan de druk of bijvoorbeeld het zadel kan liggen.

@Tjakka, Goed om te weten, dit ga ik eens proberen :D

@Bigone, hij is wel tweemaal naar de tandarts geweest en deze heeft dit niet genoemd. Hoe kom ik hier achter?

@Tamary, bedankt voor de tip! Ongebroken heb ik al wel geprobeerd en dat was dus helaas geen succes.

@Amber_anne, ik rijd momenteel met een ander hoofdstel.

Dit is hij trouwens op buitenrit, ik heb een filmpje van bijna 2 minuten lang en hier doet hij het geen enkele keer.

Afbeelding

Pascalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:46

Een tandarts kan je al veel vertellen over de anatomie van de mond en wat voor bit er in zou passen(mijn paardje heeft bijvoorbeeld vrij korte tanden waardoor er geen dik bit in kan). En ik zou een bitfitter langs laten komen, die hebben vaak net wat meer verstand ervan en hebben bitjes die je kan testen zonder dat je ze allemaal moet kopen.

Epplejeck heeft ook een testbitten service trouwens

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:49

Hangend rooster zie je vaak bij jonge paarden. Door het wisselen kan het slijmvlies van het gehemelte opzwellen. Een goede tandarts ziet het maar het is maar de vraag of alle tandartsen het zeggen want voor hun is dat vrij normaal. Je zou het eens bitloos kunnen proberen wanneer je in de bak rijd, wanneer het paard ouder word, definitief gebit heeft is het hangend rooster vaak verdwenen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:51

Ketly schreef:
@Gini, op dit moment rijd ik met de Profi Rider Revolution.

[ [url=m/DonEiJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is het voordeel van een kneveltrens? Ik wil namelijk niet heel veel verschillende bitten aanschaffen en weloverwogen keuzes hierin maken. Hij gaat niet tegen druk in, helemaal niet zelfs. Ik rijd niet met veel druk en eerder met een iets te losse teugel dan teveel druk omdat ik wil voorkomen dat hij zich opdrukt en ik iets meer lengte in de hals wil creëren. Met longeren is het wisselend maar laat hij het soms ook zien.

Waarom ik een kneveltrens adviseerde: een sperriem is eigenlijk uitgevonden om een bit stabieler te laten liggen. Al rijden mensen nu meestal met sperriem omdat het bij aankoop standaard aan het hoofdstel hangt. Een kneveltrens laat het bit ook stabieler in de mond liggen. Omdat ik je zei de sperriem weg te halen, gaf ik een bitsoort als advies die deze functie van stabiliteit als het ware overneemt. Maar als je niet zozeer omwille van de stabiliteit met sperriem reed, kan je nu eventueel met het bit blijven rijden waar je tot nu toe het beste resultaat mee hebt.

Met 'hij gaat misschien tegen de druk in' bedoel ik niet de druk die vanuit de teugels en jouw hand komt. Ik bedoel daarmee de druk die vanuit de sperriem komt. Sommige paarden houden niet van riempjes (en dus druk) rond hun mond. Daarom raad ik aan om die sperriem als test eens weg te nemen. Ook die anatomische hoofdstellen hebben een riem onder de kin door. ALS een gevoeligheid rond de mond dus de oorzaak is, snap ik dat het met een anatomisch hoofdstel niet beter gaat.

Tot slot raadde ik een bitloos hoofdstel aan om te kijken of het effectief aan het bit zelf ligt.

Dit gaat sowieso een proces van proberen worden. Sperriem weg en afwisselen met bitloos zouden mijn eerste probeersels zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:54

je hebt een ruin he. hij is 3,5?
heeft hij zijn ruinetanden al?
als die doorkomen voelt het niet fijn als er daar een bit ligt en zal hij de mond openen om de druk te ontwijken.
als je hem wat langer in de hals laat of hoger laat lopen is die druk er op weg en voelt dat fijner.
zou daar zeker rekening mee houden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:57

Ik zou voor het goedkoopste bit gaan enkelgebroken en dan een d of kneveltrens. de neus en sperriem eraf (wel even een riempje aan het bit maken zodat die blijft liggen). Als je dit er allemaal af haalt heeft je paard de ruimte om zijn mond open te doen. Waardoor ze daarna meestal juist meer dicht gaan houden. Ik zou zeker geen dubbelgebroken bit er in doen dit geeft veel meer onrust en kans op letsel waardoor het paard juist wel weer zijn mond open doet.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:05

Je zegt dat hij het op buitenrit niet doet.
Zou het dan niet aan de ontspanning/afleiding liggen?
In de bak ben je veel meer bezig met je paard zelf en welke houding en hoe hij loopt.
Op buitenrit ben je vaak beide meer met je omgeving bezig en niet zozeer met houding en handen enz...

Stel je jezelf doelen als je in de bak rijd, zoals ik wil graag overgangen oefenen en zijn
hals langer of lager of iets.
Dat brengt stiekem vaak toch druk met zich mee hoe simpel je doelen ook zijn.
Misschien toch proberen om zonder verwachtingen op te stappen en gewoon lekker te rijden
en je kijkt wel....
Misschien met muziekje op of zelf op je ademhaling letten of iets.
Vaak ga je toch met een bepaalde verwachting rijden en misschien is
dat voor nu nog gewoon te veel voor jullie.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:16

Als hij het op buitenrit niet doet, en in de bak wel, heb je eigenlijk je antwoord al.
Of dat in jezelf, je houding, spanning, manier van rijden of omgeving zit, is via internet niet te zien. Maar de kans dat het een van deze factoren is, is wel heel erg groot.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:58

Kan het ook zijn dat je op buitenrit zelf ook wat minder focust op de mond/het hoofd, en daarom ook lichtere of meer gelijke druk kunt aannemen? Ik zie op beide open-mond-foto's een ongelijke druk op het bit namelijk, en op de buitenrit lijkt die mooi gelijk.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 14:10

Waarom zou een dubbelgebroken letsel kunnen geven? (serieuze vraag.. :o) Dat het onrustig kan zijn snap ik inderdaad. Wat ik het lastige vind is dat een ongebroken te scherp kan zijn, een enkelgebroken in het gehemelte kan steken en een dubbelgebroken te onrustig is. Een bustrens kan te stug zijn en een watertrens te onrustig. Ik zie dan door de bomen het bos niet meer en weet dan niet waar ik het beste aan doe.

Eigenlijk zijn we op dit moment helemaal niet bezig met de aanleuning/druk en alles, vooral om de achterhand sterker te maken en hem goed aan het been te krijgen. Uiteraard kan het zo zijn dat het rijtechnisch nog niet helemaal goed zit en beter kan worden, maar waarom doet hij het dan bij het indoen van het bit al en ook als ik helemaal geen druk heb en met lange teugel rijdt?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:31

Ketly schreef:
Waarom zou een dubbelgebroken letsel kunnen geven? (serieuze vraag.. :o) Dat het onrustig kan zijn snap ik inderdaad. Wat ik het lastige vind is dat een ongebroken te scherp kan zijn, een enkelgebroken in het gehemelte kan steken en een dubbelgebroken te onrustig is. Een bustrens kan te stug zijn en een watertrens te onrustig. Ik zie dan door de bomen het bos niet meer en weet dan niet waar ik het beste aan doe.

Wat ik zelf wil bij een jong paard is zo veel mogelijk stabiliteit. Alles wat kan bewegen geeft onrust. Het verschil tussen een bustrens en een water trens is dat een bustrens meer op de mondhoeken in werkt, dan een watertrens. Een d trens heeft dit ook meer dan een watertrens maar het voordeel hier van vind ik dat deze een wat langer recht stuk heeft minder schuift (wel de juiste maat hebben). Dit werkt bij een knevel trens ook zo.een ongebroken trens werkt niet echt scherp in, maar ik zelf vind dit niet zo fijn rijden.
Een dubbelgebroken bit heeft 2 kleine schakeltjes waar het tussen stukje aan vast zit. Dit stukje beweeg van links naar rechts in een paardenmond, want ja niemand heeft gelijke druk op bijde teugels. Dit kleine schaakeltje zit zeer kort op de lip van het paard en hier maakt hij een klein bloedblaartje. Heel fijn vind het paard dag niet en door dat het onverwachts komt, kunnen paarden hier onrustig van worden.
Het Enkelgebroken verhaal heb ik pas uitgelegd en is hier te vinden.
nicky_rilana @ [RT-V] Welk bit voor jong paard

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:43

Waarom vraag je het niet aan je tandarts? Dan weet je of het uberhaupt past in de mond en mogelijk ook wat voor bit. Dan kun je gericht een bit aanschaffen. En dan kan het nog weken duren bij sommige paarden voor ze eraan gewend zijn. Maar het scheelt jou een vermogen aan bitten. Mooi paard heb je trouwens.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:26

Van een bokker kreeg ik de Fager Sara doorgestuurd, zijn daar ervaringen mee? Dit klinkt namelijk als een goed stabiel bit die ook qua dikte goed zou moeten passen. Deze zou ik kunnen testen dus dat is ideaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:48

De meningen wisselen nog wel eens, maar ik heb bij verschillende jonge paarden goede ervaring met een simpele level 1 Myler. Maar je hebt tegenwoordig meer opties die de aspecten van dit bit ook heeft, zoals een Billy Allen. Ik zelf vind het afzonderlijk kunnen bewegen van beide kanten erg prettig, het niet kunnen kraken door het stabiele tussenstuk en dus de ‘stang’ vorming. Mijn paard doet het ook veel beter op een dunner bit dan een dikker bit, en de lichte anatomische vorming bevalt ons goed.

Jammer dat de afstand zo groot is anders had je hem wel mogen lenen om te proberen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:05

mocht je er niet uitkomen, maak eens een rontgenfoto van zijn gebit. een kennis van mij had eindeloze bitproblemen en na veel tandartsen en gedoe heeft ze dmv rontgen ontdekt dat het paard wolfstandjes onder zijn tandvlees had zitten waar het bit op drukte. dit was vanaf de buitenkant niet te voelen of te zien maar het paard reageerde wel heftig op het bit. toen de tandjes getrokken en de gaatjes geheeld waren was het bitprobleem weg.

wat me op je eerste twee foto's opvalt is dat het paard niet alleen zijn mond open heeft maar ook een false knik in zijn nek heeft. zo wil je niet dat je paard lang loopt. Hij kan nog beter sterren kijken dan met een false knik lopen en die wil je je paard zo snel mogelijk afleren. de wervels waarop hij "knikt" in die foto's zijn daar niet voor bedoeld en niet alleen kan ie zo zijn rug niet ontspannen en buik en achterhand niet goed aanspannen, je vergroot ook de kans op artrose op die wervels omdat ze hier niet op gemaakt zijn. niet om je angst aan te jagen, sommige jonge paarden doen dit gewoon heel makkelijk maar dat maakt het nog niet goed. open mond en valse knik kunnen tekenen zijn van verzet tegen de hulpen en een goede instructeur kan je daar ongetwijfel mee helpen.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:18

Ketly schreef:

Eigenlijk zijn we op dit moment helemaal niet bezig met de aanleuning/druk en alles, vooral om de achterhand sterker te maken en hem goed aan het been te krijgen. Uiteraard kan het zo zijn dat het rijtechnisch nog niet helemaal goed zit en beter kan worden, maar waarom doet hij het dan bij het indoen van het bit al en ook als ik helemaal geen druk heb en met lange teugel rijdt?

Na een eindeloze gelijkaardige bitten zoektocht ben ik (en vooral mijn paard) erg tevreden met de 'locked' enkelgebroken bustrens van trust! Dit is in principe een enkel gebroken bitje, maar door het locked systeem kan het niet dubbel plooien en dus niet prikken. Paard loopt hier erg fijn en rustig mee :j

Verder zoals gezegd idd ook even kijken naar achterliggende redenen, het verschil in jezelf en je paard zoeken tussen werk in de piste en op buitenrit, aangezien hij het daar nooit doet ;)