Scheurtje zitvlak zelf repareren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Scheurtje zitvlak zelf repareren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 22:14

Hallo,

Ik heb een scheurtje in het zitvlak vlak naast de stiknaad. Kan ik dit zelf dichtmaken dat het niet verder scheurt?
Of kan dit enkel met leer via een zadelmaker?
Het is een scheurtje van 1cm.
Iemand tips?

Liebeskind

Re: Scheurtje zitvlak zelf repareren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:22

Ik geef eerlijk toe dat ik AUW dacht toen ik de titel las. Gelukkig is het een zadel.

Ik zou het zelf maken, maar heb je echt hetzelfde leer?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 22:38

Nabster schreef:
Ik geef eerlijk toe dat ik AUW dacht toen ik de titel las. Gelukkig is het een zadel.

Ik zou het zelf maken, maar heb je echt hetzelfde leer?

}:0 haha! Gelukkig niet.

Nee nou ik had ook wat gelezen online over er wat lijm in laten lopen, dat het dan mooi dicht blijft. Dus hoopte hier eigenlijk tips op te doen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:50

Bij of op de naad? Gooi jij emm.. je singel over je zadel na het afzadellen?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 22:53

Bij de naad hij zit er net naast.dus niet op de naad zelf gescheurd maar zo 2mm er naast.

Nee zadel is overgenomen en dit was helaas niet gemeld.

Ik leg mijn singel nooit erover en beugels gaan na rijden ook van het zadel af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:54

Veel meer dan voorzichtig lijmen en evt erover stikken met dunne waxdraad die je dan daarna goed plat drukt kun je niet doen. Als je handig bent kun je dat ook zelf.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 22:55

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:56

Je kunt het evt laten stikken ( kostte mij toen €25). Nadeel is dat wanneer het weer los gaat het nog groter gestikt moet worden. Bij mij heeft het ongeveer twee jaar gehouden. Daarna bij de schoenmaker stukje op laten lijmen(€10). Zadel is nu kapot dus geen idee hoelang dat anders gehouden zou hebben.
Edit: oh echt in je zitvlak. Hhmmm geen idee eigenlijk. Vervangen kost iets van €200 denk ik dus ik zou zelf een poging doen.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 23:07

opisop_shop schreef:
Je kunt het evt laten stikken ( kostte mij toen €25). Nadeel is dat wanneer het weer los gaat het nog groter gestikt moet worden. Bij mij heeft het ongeveer twee jaar gehouden. Daarna bij de schoenmaker stukje op laten lijmen(€10). Zadel is nu kapot dus geen idee hoelang dat anders gehouden zou hebben.
Edit: oh echt in je zitvlak. Hhmmm geen idee eigenlijk. Vervangen kost iets van €200 denk ik dus ik zou zelf een poging doen.

Precies naast het naadje ja,maar dacht dat moet toch wel mogelijk zijn met lijm. Alleen zelf nooit gedaan.
Zadel moet sowieso voor wat stukwerk naar zadelmaker dus vraag het wel eerst daar even na

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 10:45

Weten er misschien iemand ook welke lijm ik het beste in het scheurtje kan laten lopen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:50

Bijna iedere zware lijm doet het wel maar je moet er niet zomaar wat in laten lopen. Je moet ook heel gericht de naadjes naar elkaar duwen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:44

Dat heet een zweetscheur. Is veelal einde zadel, want je moet de hele zitting vernieuwen wil je het echt weer goed krijgen (dus zonder slijtage aan het leer en zonder scheuren). En dat is vaak duurder dan wat het zadel nog waard zal zijn. Een zitting kost ongeveer 350 euro, betaald voor een kent en masters.

Wat ook prima kan is een leertje er over plakken. Dan zie je het wel als er niemand op zit, maar zit je er op dan zie je het niet en dan kan het zeker nog jaren houden. De waarde van je zadel is gedaald naar nog geen 100 euro, maar dat maakt niet uit als het gewoon past en jij er goed op zit. Voor verkoop is het zadel niets waard dus, maar je kunt er zelf prima op rijden.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 21:36

germie schreef:
Dat heet een zweetscheur. Is veelal einde zadel, want je moet de hele zitting vernieuwen wil je het echt weer goed krijgen (dus zonder slijtage aan het leer en zonder scheuren). En dat is vaak duurder dan wat het zadel nog waard zal zijn. Een zitting kost ongeveer 350 euro, betaald voor een kent en masters.

Wat ook prima kan is een leertje er over plakken. Dan zie je het wel als er niemand op zit, maar zit je er op dan zie je het niet en dan kan het zeker nog jaren houden. De waarde van je zadel is gedaald naar nog geen 100 euro, maar dat maakt niet uit als het gewoon past en jij er goed op zit. Voor verkoop is het zadel niets waard dus, maar je kunt er zelf prima op rijden.

Ik weet inderdaad dat het nooit meer mooi strak en glad zal worden. Het scheurtje zit gelukkig niet op een plek waar ik er op zit. Daarom dat ik hem eigenlijk wilde lijmen en evt heel klein stukje leer over zetten.
Dat de waarde van het zadel gedaald is naar nog geen €100 ben ik het niet mee eens. Het betreft een A merk populair zadel wat ik voor zeker €400-500 weer zou kunnen verkopen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:12

Weet je zeker dat je het met zitten niet gaat merken als je er wat overheen gaat plakken . Ik voel altijd alle ribbeltjes in mijn zadel dus plakken zou ik idd nog wel proberen maar stikken of er een stukje overheen zetten zit denk niet lekker. Denk dat ik als plakken niet werkt gewoon zou laten zitten en hopen dat het niet groter word en anders een cover erover heen maar ja geen idee wat je ervoor hebt betaald maar zou niet veel voor betalen omdat het aangeeft dat het zadel al echt aan het slijten is . Nou heel veel sterkte ben benieuwd naar het resultaat van het plakken

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 23:17

nannyrana7 schreef:
Weet je zeker dat je het met zitten niet gaat merken als je er wat overheen gaat plakken . Ik voel altijd alle ribbeltjes in mijn zadel dus plakken zou ik idd nog wel proberen maar stikken of er een stukje overheen zetten zit denk niet lekker. Denk dat ik als plakken niet werkt gewoon zou laten zitten en hopen dat het niet groter word en anders een cover erover heen maar ja geen idee wat je ervoor hebt betaald maar zou niet veel voor betalen omdat het aangeeft dat het zadel al echt aan het slijten is . Nou heel veel sterkte ben benieuwd naar het resultaat van het plakken

Nee het zit helemaal aan de voorkant van de zitting waar je niet zit. Dus zal geen irritatie geven voor de ruiter. Zodra ik het netjes heb weggewerkt zal ik hier foto's plaatsen :)

Heb deel van geld terug gekregen van verkoper na veel gedoe en gezeur. Zadel kan ik nu wel weer makkelijk doorverkopen voor de prijs die ik er voor betaald heb. Is een zeer geliefd zadel.

Wil het zelf graag dicht maken ivm verder doorscheuren. En zie online zadelmakers met foto's waarbij ik denk oh dat is echt heel netjes gedaan.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:37

Bambino schreef:
[ [url=m/acsU23.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit nog genoeg leer aan de rand om dit te kunnen stikken, iets eroverheen plakken kan altijd nog.