Hoe lang moeten mijn nieuwe beugelriemen zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hoe lang moeten mijn nieuwe beugelriemen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:17

Toevallig weet ik dat onze goede vriend de Kerstman mij een nieuw (tweedehands) zadel zal brengen *\o/*
Echter is de goede man een paar onderdelen vergeten :+ Namelijk de stijgbeugelriemen en stijgbeugels :D

Ik ben dus alvast aan het scrollen naar stijgbeugelriemen, en kom nu pas (na 20 jaar paardrijden) tot de conclusie dat ook hier maten in zijn :+ Voelt net alsof ik van onder een steen kom kruipen hahaha. Het is wel duidelijk dat ik mijn riemen nooit heb moeten vervangen :+

Ik ben van plan alleen maar te gaan wandelen, dus hoeft niks fancy te zijn. Ze moeten natuurlijk wel lang genoeg zijn. Ik ben zelf nogal klein uitgevallen, modelletje minion van 1.58m - iemand een idee welke maat ik nodig heb? Ik heb altijd al vrij kort gezeten, maar probeer toch de oksel-lengte aan te houden - vermits ik enkel zou gaan wandelen, moet dit wel haalbaar zijn. Kan ik dit meten op de één of andere manier?

Ook kwam ik tijdens mijn zoektocht "stijgbeugelriem dressuur" tegen. Wat stel ik me hierbij voor? Dat deze langer zijn dan VZH riemen? Of zie ik dat verkeerd?

Ennn dan nog een laatste vraag - ik kwam super leuke roze riemen tegen :+ Lijkt me een leuk contrast met een zwart zadel. Deze zijn van nylon - iemand een idee of ze duurzaam zijn? Kwalitatief? Of beter niet doen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hoe lang moeten mijn nieuwe beugelriemen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:16

standaard maat is meestal 145 cm. Dressuur riemen zijn vaak enkele riemen dat zit meestal wat fijner heb je geen last van de gesp.

Als je gekleurde wilt zou ik biothane nemen https://dabo-design.nl/shop/beugelriemen/

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:22

als je roze riemen wilt zou ik naar biothane kijken en niet naar nylon. Nylon kan wel eens heel vervelend gaan schuren en of rafelen en biothane word veel gebruikt in de endurancesport.
bv deze;
https://goedhard.nl/nl/voor-het-paard/b ... 6-10000008

ik zou altijd voor enkele ipv dubbele beugelriemen gaan maar dat is heel persoonlijk.
en je kan de lengte makkelijk meten als je op oksellengte rijd. gewoon een metlint pakken en van oksel naar vingertoppen meten, rij je met dubbele beugelriemen dan doe je X2 plus een beetje.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:27

Ik ben 166 en koop altijd maat 135. Dan zit ik nog lang niet onderaan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:29

Zou rond de 130 pakken dan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:30

Ik heb roze biothane beugelriemen maar ik vind ze niet fijn zitten. Het materiaal beweegt minder fijn mee dan leer vind ik. Had ik niet verwacht omdat t juist vaak voor de endurance gebruikt wordt. Daarnaast piept het tegen mijn laarzen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:33

Ik ben 164, en kan ook in beigelriemen van 125. Dan heb ik niet heel veel ruimte over, en kan mijn zus van 170 niet op mijn paard rijden. Ik heb dus altijd maat 135, en dan zit ik ongeveer mooi in het midden :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 19:29

Ik heb vandaag de nieuwe riemen gekocht, heb de "versie voor volwassenen" genomen, = 145cm :) Het zijn zwarte leren geworden haha.

Edit: volgens mijn vriendin zit het verschil met de dressuur-riemen ook in de plaatsing van de gesp, die is bij dressuur onderaan, bij de enkel :)