beenbeschermers schiefels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

beenbeschermers schiefels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:11

Mijn paard heeft schiefels hoog aan de voorbenen. De dierenarts raad naast ontstekingsremmers en overleg met de smid ivm bekappen aan om met beschermers te gaan rijden.

Maar wat past er over een schiefel?
Paard in kwestie is ruim 1.50 met smalle beentjes en een wat alternatieve beenstand...

Ik ga nog uitgebreid testen of ze zich wel aantikt en hoe dan maar ik stel alvast de vraag hier omdat er vast andere mensen met geschiefelde paarden zijn.

Wat werkt?

Afbeelding

Jade

Re: beenbeschermers schiefels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:19

bij die van mij; niets. ik heb peesbeschermers waar het plastic uitgeknipt is ter hoogte van de schiefel omdat de schiefel geirriteerd raakte door het plastic, er zit daar ook gestikt randje langs wat harder is dan de rest van het neopreen. Biedt dus maar maar heel beperkt bescherming, alleen een laagje neopreen. het enige alternatief wat ik nog zie zijn bandages.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:40

Heb je nooit met beschermers gereden? De plek van deze schieffels betekend vaak dat het uit het werk komt. Je had met goede beschermers veel kunnen voorkomen...

Mijn ervaring is dat je met zulke knoeperts van schieffels alleen nog maar kunt bandageren. In dit geval kunnen lange lappen je nog wel helpen.

Van peeskappen komt alleen maar irritatie op de schieffel en met een beetje pech groeien de schieffels. Misschien dat flextrainers nog werken...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:47

Ik moet bij de mijne altijd per beenbeschermer kijken hoe het valt.

Wat in ieder geval hoe dan ook fout gaat zijn de standaard 'harde schaal buitenkant-neopreen binnenkant' peeskappen. Die dingen die je heel veel ziet zeg maar. Dat gaat schuren op de schieffel, en iedere vorm van irritatie op de schieffel wil je natuurlijk vermijden. Die dingen hoeven niet opnieuw actief te worden zeg maar.

Ik heb er gehad met een zacht lederen buiten/achterkant met gel binnenzijde, met drie riempjes voorlangs vast. Die gingen goed.
Ik her gehad met stevige maar wel heel flexibele kunststof buitenkant, en een soort van gel/traagschuimachtige binnenkant. Die gingen ook goed.

Van die volkomen flexibele dingen die tot over de kogel gaan, en die je met klittenband vast zet gingen ook goed, maar daarvan was ik altijd bang dat ze te weinig zouden beschermen als hij zichzelf echt zou aantikken. Die heb ik wel nog altijd liggen als reserve.

Maar eigenlijk valt er zo niet idioot veel van te zeggen. Die grote schieffel zit bij jouw paard sowieso op een rotplek eerlijk gezegd.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:52

ik heb nooit met beschermers gereden, ik heb haar ook nooit horen aantikken en kreupel is en was ze er ook niet op. het zou me ook niet verbazen als ze ze in haar vrije tijd opgelopen heeft... ik weet wel wat ze regelmatig uitspookt als ze niet aan het werk is... maar haar 24/7 met beenbeschermers zetten lijkt me niet realistisch.

Harde peesbeschermers lijken me inderdaad niets, maar welke zachte beschermers geven genoeg mee voor dit probleem en beschermen wel voldoende? Bandages voelen zo slap en ik rij buiten regelmatig door diep water en dan zijn bandages ook niet handig.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:53

Femke_Tweety schreef:
Ik moet bij de mijne altijd per beenbeschermer kijken hoe het valt.

Wat in ieder geval hoe dan ook fout gaat zijn de standaard 'harde schaal buitenkant-neopreen binnenkant' peeskappen. Die dingen die je heel veel ziet zeg maar. Dat gaat schuren op de schieffel, en iedere vorm van irritatie op de schieffel wil je natuurlijk vermijden. Die dingen hoeven niet opnieuw actief te worden zeg maar.

Ik heb er gehad met een zacht lederen buiten/achterkant met gel binnenzijde, met drie riempjes voorlangs vast. Die gingen goed.
Ik her gehad met stevige maar wel heel flexibele kunststof buitenkant, en een soort van gel/traagschuimachtige binnenkant. Die gingen ook goed.

Van die volkomen flexibele dingen die tot over de kogel gaan, en die je met klittenband vast zet gingen ook goed, maar daarvan was ik altijd bang dat ze te weinig zouden beschermen als hij zichzelf echt zou aantikken. Die heb ik wel nog altijd liggen als reserve.

Maar eigenlijk valt er zo niet idioot veel van te zeggen. Die grote schieffel zit bij jouw paard sowieso op een rotplek eerlijk gezegd.

Dat ze op een rotplek zitten weet ik... maargoed we moeten dealen met wat er is.

Welke merken beschermers waren dat die voor jou werkte?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:05

Die van mij kreeg schieffels doordat ze ging rollen en met haar ene hoef tegen het andere been tikte toen ze omrolde.
Maar dit gebeurde pas toen ze hoefijzers had. Voordien had ze er geen last van. Gelukkig waren ze niet zo groot als die bij jou paard, en konden er gewoon beschermers omheen...

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:27

Het paard heeft nog nooit ijzers gehad dus dat is het punt helaas niet, mar het is wel iets om te onthouden en nog een reden om nooit ijzers te nemen bij dit paard.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:37

Mijn paard heeft op precies die plaats ook zo'n grote schiefels aan allebei zijn voorbenen. Ik reed wel altijd met bescherming dus hij heeft het iig niet met rijden opgelopen.

Ik heb deze
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paard/beenbescherming/peesbeschermers/detail/276/husk-la-irenita-air-sport-boot-zwart.html

En deze
https://www.uhg-shop.nl/professional-s-choice-smb-ventech-elite-sports-medicine-boots.html?___store=nl&ff=9&fp=406&___store=en&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOcAMvdWzLg6T4Zg7GZ7c6aTsnJDK572qhTC3ekzSALs-rqIxAOjLQYaArtLEALw_wcB

En dat gaat allebei goed over de schiefel zonder schuurplekken te geven

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:40

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:45

Flip, Bedankt voor het delen! Weet je hoe je paard aan de schiefels komt?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:47

Ik heb een berichtje gestuurd naar Husk, BoT en Revitavet. Ik ben benieuwd wat die zeggen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:48

Ik zou Husk proberen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:55

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:04

Mijn paard heeft net onder de knie ook zo'n joekel van een schiefel zitten aan 1 kant. Haar rijd ik t liefst daarom ook niet zonder beschermers. Als ze wat opgefokt ofzo raakt dan maait zij naar binnen toe. Ook vaak met hoeven uitkrabben ofzo met voetje vragen tikt ze zich soms aan.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:07

Ze maait ook wel... naar buiten. Daarom snap ik dit niet. maar ik ga van de week eens met schone zwarte bandages trainen in de witte bak en dan eens kijken of ze zich inderdaad aantikt...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:08

Ik reed een paard die een schiefel had na het verwijderen van het griffelbeentje met back on track beschermers. Dat ging heel goed. Ik denk dat de lemieux brushing boots ook wel zouden kunnen werken. Die zijn dik aan de binnenkant dus geven op de juiste plek bescherming maar ze zijn niet stug.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:10

Kaula schreef:
Mijn paard heeft ook op die plek een schiefel zitten, wel beduidend minder groot overigens. Bij die van mij gebruik ik deze:

https://hypostore.nl/lemieux-mesh-brush ... 123&528=23

Ik lees even mee maar dat is wel fijn om te weten. Mijn paard heeft ook een schiefel op die hoogte, ook iets minder. Heb nu cm die dressage boots maar die vind ik toch minder fijn.

Ben het er overigens niet mee eens dat op die hoogte het enkel komt door het werk. Mijn paard stond op rust toen die 1 schiefel kreeg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:27

De mijne had zijn schieffel al toen ik hem kocht, dus hoe het gebeurd is weet ik niet.

Ik ben even aan het zoeken geweest op internet, of ik de merken van de bescherming die ik gebruikte terug kon vinden. Maar dat lukt me helaas niet. De fijnste waren van een een of ander vrij onbekend (maar prijzig) Italiaans merk. Maar ik kan het niet terug vinden, en dat was bovendien jaren geleden.

Mijn paard is inmiddels al enige jaren met pensioen, die enkele keer dat ik nu wat met hem doe heeft hij vrij simpele eigen merk van pagony om. die zitten aardig, maar niet perfect. Maar voor die hooguit 20 minuten per week dat ik nog wat met hem doe zijn die voor nu goed genoeg.
Toen hij nog actief onder het zadel en aangespannen liep, had hij dus wel echt goede. Moest ook wel toen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:33

Dank je voor je antwoord en het opzoeken Femke_Tweety. Mijn paard is nog jong dus loopt regelmatig en de beschermers moeten wel goed zitten en beschermen in dagelijks gebruik.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:42

Kaula schreef:
Mijn paard heeft ook op die plek een schiefel zitten, wel beduidend minder groot overigens. Bij die van mij gebruik ik deze:

https://hypostore.nl/lemieux-mesh-brush ... 123&528=23

Deze heb ik toentertijd ook gekocht voor mijn paard met een schieffel op het pijpbeen. Super beschermers, lekker zacht en trekken niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:46

Als je bandages gebruikt moet je ook wel een goede onderlap gebruiken. Bijvoorbeeld de climatex van Eskadron.

Verder zou ik zo'n paard juist altijd goed beschermen. Één keer aantikken en je schiefel is actief. Dat ze tot nu toe nog niet kreupel erop is geweest hoeft niets te zeggen. Heel veel zijn niet kreupel als ze een schiefel krijgen, maar het kan uiteindelijk wel voor problemen zorgen.

Aller belangrijkste is dat de beenbeschermers niet schuren/klemmen. Ik zou dus met bandages (met onderlap), flextrainers of 3 in 1 beschermers gaan rijden/longeren/wandelen etc. Dat je ze niet altijd op stal of dagen in de wei om kunt doen is niet gek, maar verder zou ik bij iedere vorm van beweging beenbeschermers gebruiken.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 04-12-20 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:47

Ik gebruik voor precies hetzelfde lemieux mesh brushing boots. Ademen geweldig, zijn flexibel en beschermen goed. Fijne dingen!
Laatst bijgewerkt door troi op 04-12-20 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:48

Mijn paard heeft ook behoorlijke schieffels... ondertussen al 6 :')

Ik vind die van Premier equine Carbon air cooled (eventing model) het best zitten, nooit schuur of druk plekjes van. Maar als ik gewoon dressuur rij doe ik gewoon van die ‘plastic’ erop, soortgelijke aan die van BR. Ik geloof dat ze van kingsland zijn. Ook geen problemen van ondervonden

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:50

Sas_Mon schreef:
Flip, Bedankt voor het delen! Weet je hoe je paard aan de schiefels komt?

Nope, hij stond in een kudde en is vrij dominant, dus mogelijk door ruzie. Nadat hij ook lager nog bij allebei zn benen zn griffelbeentje brak moet hij voor straf alleen staan. Alle blessures ontstonden in 3 maanden tijd, om de beurt. Hij kan nu alleen nog neuzen met de rest, sindsdien geen problemen meer