Ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar omdat ik het wachten op groen licht voor het kopen van een paard wel beu begin te worden, hou ik mijzelf lekker met dit soort vragen!

Ik ga binnenkort een paard kopen waar zowel ik als mijn vriend (en een bijrijdster) op gaan rijden. Mijn bijrijdster en ik zijn ongeveer even groot en zwaar, waar ik 1.71 ben en rond de 62kg. Mijn zadelmaat volgens deze website zou ongeveer 17/17,5 inch zijn (been-bips 64 cm). Nu is mijn vriend een stuk groter (1.85) en slank, maar even snel opgemeten zit hij aan minimaal een zadelmaat van 18 inch (been-bips lengte is ongeveer 59 cm). Een hele andere maat dus.
Hoe lossen andere bokkers dit op? Ik ben sowieso op zoek naar zowel een dressuur- als springzadel, waarbij de eerste belangrijker is voor mij en de tweede meer voor ons allemaal. Ik kan dus in principe andere inch-maten kiezen voor beide zadels.
Maar wat is wijsheid? Hoe hebben andere bokkers die een paard delen dit opgelost? Neem je genoegen met dat het dressuurzadel mij beter past, en het springzadel hem beter past, gezien dit toch snel de verdeling zal zijn van de zadels waarmee we rijden?
Ik ben benieuwd naar jullie wijsheden!