Welke inchmaat zadel man/vrouw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Welke inchmaat zadel man/vrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 18:49

Beste bokkers,

Ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar omdat ik het wachten op groen licht voor het kopen van een paard wel beu begin te worden, hou ik mijzelf lekker met dit soort vragen! :D

Ik ga binnenkort een paard kopen waar zowel ik als mijn vriend (en een bijrijdster) op gaan rijden. Mijn bijrijdster en ik zijn ongeveer even groot en zwaar, waar ik 1.71 ben en rond de 62kg. Mijn zadelmaat volgens deze website zou ongeveer 17/17,5 inch zijn (been-bips 64 cm). Nu is mijn vriend een stuk groter (1.85) en slank, maar even snel opgemeten zit hij aan minimaal een zadelmaat van 18 inch (been-bips lengte is ongeveer 59 cm). Een hele andere maat dus.

Hoe lossen andere bokkers dit op? Ik ben sowieso op zoek naar zowel een dressuur- als springzadel, waarbij de eerste belangrijker is voor mij en de tweede meer voor ons allemaal. Ik kan dus in principe andere inch-maten kiezen voor beide zadels.

Maar wat is wijsheid? Hoe hebben andere bokkers die een paard delen dit opgelost? Neem je genoegen met dat het dressuurzadel mij beter past, en het springzadel hem beter past, gezien dit toch snel de verdeling zal zijn van de zadels waarmee we rijden?

Ik ben benieuwd naar jullie wijsheden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:20

Volgens mij hebben wij 18 inch. Voor mij is de zitting net iets te groot. Mijn man past er perfect in. Maar ik kan er ook prima mee rijden.

Stelvio

Re: Welke inchmaat zadel man/vrouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:58

Mijn man en ik hadden allebei een ander zadel voor hetzelfde paard, we verschillen teveel van elkaar qua lichaamsbouw om in hetzelfde zadel prettig te zitten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:10

Ik zou de 18 inch voor het springen kiezen. En dan 17/17,5 voor dressuur.

Klinkt alsof jij meer in het dressuurzadel gaat zitten. En voor een keer springen is een 18 inch niet zo'n probleem

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:44

Gewoon eerst proberen. Hoe platter de zit hoe meer variatie het toe laat. Sommige 17,5 zitten zo ruim als een 18 bij een ander merk. Springzadels zijn doorgaans sowieso al langer in de zit.
Hou er ook rekening mee dat niet ieder paard genoeg ruimte heeft voor een 18“ zadel.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:49

Hangt er helemaal vanaf hoe jullie allebei in het zadel zitten en hoevaak jullie rijden.

Laat de zadelmaker ook eens de verschillen tussen een mannen en vrouwen zadel voelen voor beide. Daar zit ook nog wel verschil in namelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:00

Wij hebben een 17,5 inch gekozen. Mijn man is 190 en ik 178. Beide slank postuur. Mijn benen zijn naar verhouding erg lang.

We hebben gekozen voor 17,5 inch omdat ik het meest op het paard zit.
Ik heb wel gekozen voor een vlakkere zit en een extra lang zweetblad en een wrong die boven ons dijbeen zit.

Met mijn lange latte toch niet voor een 18 inch gekozen omdat een 18 inch echt te ruim voor mijn zitvlak valt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:10

Zou me eerlijk gezegd niet zo druk maken om de maten, maar meer kijken waar jullie het beste inzitten en daar een compromis in maken.

Of jij kiest het dresuurzadel en hij het springzadel.

Bij ieder merk/model wisselen de maten nogal. Zo ben ik qua lengte en gewicht vergelijkbaar met jou, maar heb een 18” dressuurzadel, 17,5” zou bij dit model echt te klein zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:18

Waar je het lekkerst in zit is heel persoonlijk. Daarbij zegt de inchmaat alleen wat over de totale lengte en niets over hoe hol en daarmee hoe opgesloten je zit. Een heel plat zadel voet veel ruimer dan zo'n zitprothese ondanks dat ze even lang kunnen zijn. Je zou naar een zadel met klitteband wrongen kunnen kijken mocht je er met de wrongen niet lekker uit komen. De positie en vorm daarvan maken of breken voor mij vaak een zadel.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:13

Wat veel reacties, dankjulliewel!

Mijn vriend gaat gemiddeld maar 1x per week rijden, dus een heel apart zadel voor hem aanschaffen is een beetje te veel van het goede.

De tips heb ik zeker wat aan! Gewoon straks dus even kijken hoe het in de praktijk is om in te zitten. Ik heb wat neurologische problemen en hoe meer gedwongen de zit, hoe meer last ik heb, dus een diepe zit gaat het hoogstwaarschijnlijk sowieso niet worden. Dat zou dan moeten schelen. Ik had een Kent&Masters in gedachte met kniewrongen die je kan verplaatsen, maar dan moet die natuurlijk wel goed liggen. Weet niet welke zadels nog meer kniewrongen met klittenband hebben?

Uiteraard hou ik in mijn achterhoofd dat een 18" niet altijd zal passen op de rug van het paard. Nu hoop ik dat voor een deel te voorkomen omdat ik toch graag rond de 1.70 zoek en niet zo van de korte ruggen hou, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Iets om op te letten tijdens het proefrijden.

Verschil tussen mannen en vrouwenzadels ben ik ook erg benieuwd naar! Daar ga ik zeker naar vragen. :j

Wat betreft springzadels, in hoeverre is het nadelig als die wat te groot is voor mij? Bij een dressuurzadel kan ik mij redelijk inbeelden wat voor verschil dat maakt, maar bij een springzadel vind ik dat moeilijker. Heb je dan sneller minder steun bij de knie bijvoorbeeld, of maakt het echt alleen verschil in hoe lang het zadel/de lepel is?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:45

Volgens mij hebben wintec/bates/arena en tekna ook kniewrognen met klitteband.

Springzadel zit je ook losser in als het echt te groot is. Wij als tieners reden weleens in "mannenzadels" (18inch gok ik), daar zaten we wel losser in dan in een gewoon passend springzadel.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:57

Wintec en Bates hebben inderdaad ook kniewrongen net klittenband. De anderen weet ik niet zeker.

Wat mij met name is bijgebleven is dat mannenzadels smaller zijn bovenop dan die van vrouwen. Dit ivm de bouw van het menselijk... onderstel.

Maar er zijn meer verschillen. Is wel interessant om eens na te lezen.

Denk dat je dat verschil vooral zelf even moet voelen ook om te kijken wat jullie beiden het beste past.

Zoek vooral een kritische zadelmaker op die kijkt naar de bouw van het paard, hoe het paard beweegt en hoe de ruiters zijn qua bouw, wensen e.d. echt het totaalplaatje. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan denk ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:01

Mijn vriend 187cm rijdt ook op mijn paarden. Ik kan max een 17,5" kwijt op mijn paarden. Zelf ben ik 174cm.
Bij Kent en Masters kwam hij echt niet lekker weg met zn benen.
Met Bates wel wat beter, maar zat voor mijn bekken niet goed.

Heb nu Sella met monoblad. Ik zit erg fijn, voor mijn vriend had het zadel gevoelsmatig iets groter gemogen, maar t kan wel. Hij rijdt ook niet zo vaak.

Mocht ie vaker rijden, dan wordt t toch vooral recreatief. We gaan dan eens rustig op zoek naar een buitenritten zadel, wellicht boomloos.

Dit zadel gebruiken we nu beiden.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 03-12-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:06

Wij delen ons paard en ik ben een kop kleiner en 15 kg lichter. Voor mij is het zadel dus iets te groot, maar ik ondervind daar eigelijk geen problemen van.

Edit: wij hebben zowel een spring als een dressuurzadel en het gaat om 2 meisjes, niet man/vrouw.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:34

Als je op Youtube "Schleese female saddle" intypt kom je een hele reeks filmpjes tegen van het (dure) zadelmerk Schleese waarin erg goed uitgelegd word zowel hoe een zadel op een paard moet passen, het verschil tussen de mannen en vrouwenanatomie icm zadels en hoe je op een zadel hoort te zitten. Erg leerzaam.