Passend zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solica

Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 18:06

Hallo,
Mijn vorige zadel pastte niet, dus op aanraden van mijn zadelmaker heb ik een nieuwe gekocht die wel past. 2 maand geleden lag die te veel op de schoft en heeft ze hem opgevuld en nagekeken. Hij lag verder goed. Ik moet met een bondje rijden, omdat het zadel anders te wijd is (denk ik). Volgens haar past hij dan goed.

Nu is het geval dat ik na het rijden droge plekken op de rug houd, terwijl de rest wel nat is zeg maar. Voor mijn gevoel ligt het zadel best ver voorover en kiept de achterkant iets omhoog. Je kan je hand er onder doen. Ook heb ik het gevoel dat hij iets naar voren schuift. Mijn paard is vlak nadat de zadelmaker is geweest naar de osteopaat geweest en was nu weer gevoelig op zijn rug. Hij zat op dezelfde plek vast als eerst, maar dat hoeft natuurlijk niet per se het zadel te zijn. Heb dit doorgestuurd naar mijn zadelmaker en zij vertelde mij dat die droge plekken normaal zijn en het zadel goed past. Zie ik spoken of is het verstandig een andere zadelmaker naar zijn/haar mening te vragen? Foto's van de droge plekken kan ik via pb sturen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:10

Ik ben van mening dat een zadel zou moeten kunnen passen zonder onderleggers, MITS dit anders afgesproken is omdat er verwacht wordt dat het paard nog veel gaat veranderen en in de hoop het een en ander met de onderlegger op te vangen.

Als jij jouw zorgen en constateringen verteld aan je zadelmaker en dat die verteld dat dat zo hoort, dan zou ik een second opinion zoeken.

Bowo

Re: Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:23

Wat je noemt klinkt als een te wijd zadel. Zitten de haren onder het zadel ook door elkaar na het rijden of liggen die normaal?
Sommige droge plekken zijn inderdaad niet erg, maar de meesten wel. Ik ben dus wel benieuwd naar die plekken :)

(Maar ik heb verder uiteraard paard en zadel niet gezien, dus ik kan niets met zekerheid zeggen)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:28

Second opinion bij een andere zadelpasser vragen?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:34

Citaat:
Ik moet met een bondje rijden, omdat het zadel anders te wijd is (denk ik). Volgens haar past hij dan goed.

Wat een slechte "zadelpasser", die kwam er bij mij niet meer bij! Gauw een andere zoeken :j

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 18:35

Bowo schreef:
Wat je noemt klinkt als een te wijd zadel. Zitten de haren onder het zadel ook door elkaar na het rijden of liggen die normaal?
Sommige droge plekken zijn inderdaad niet erg, maar de meesten wel. Ik ben dus wel benieuwd naar die plekken :)

(Maar ik heb verder uiteraard paard en zadel niet gezien, dus ik kan niets met zekerheid zeggen)

Ja de haren lijken wel door de war. Ik doe je even een pb met de foto's.

Minoes schreef:
Second opinion bij een andere zadelpasser vragen?

Ja denk dat ik dat toch maar ga doen. Voelt zo stom tegenover mijn eigen zadelmaker, maar het belangrijkste is natuurlijk dat mijn paard straks geen zere rug heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:16

Zet de foto's hier neer TS :) van het zadel op het paard uit verschillende hoeken en een foto van de natte haren na het rijden :)