Draagvlak van 17/17,5 inch dressuurzadels van Kentaur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Draagvlak van 17/17,5 inch dressuurzadels van Kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:02

Hallo bokkers,

Na toch wel steeds gedoe te hebben met mijn Tekna zadel, die gewoon niet perfect lag, ga ik opzoek naar een ander zadel. Een zadel die wel perfect aangepast kan worden naar de rug van mijn paard. Daarnaast is mijn paard op de vorige stal, door geen goed voerbeleid, behoorlijk uit z'n voegen gebarsten. Maar met goede training en ander voer op de huidige stal is dit enorm verbeterd. En vandaar dat ik nu de tijd vind om een goed zadel aan te laten meten. Ik heb op 8 januari een afspraak staan met een zadelmaker.

Mijn paard heeft een relatief korte rug. Niet extreem kort, maar wel korter dan menig ander paard. Nu heb ik sterk het idee dat het Tekna zadel net te kort is voor zijn rug en eigenlijk ook net te krap voor mij is. Ik heb het idee dat ik te veel op de achterkant leun. Daarnaast en dat is ook een van de belangrijkste redenen voor een nieuw zadel haal ik weinig steun uit dit zadel. Ik heb een coördinatie stoornis (dat was ook de reden dat ik op paardrijden moest 20 jaar geleden), waardoor ik minder balans heb. Zeker in overgangen van terug uit de galop bijvoorbeeld of middendraf vindt ik lastiger. En met het Tekna zadel heb ik het gevoel dat ik meer 'op' het zadel zit dan 'erin'. Daarnaast heb ik het idee dat mijn knieën ook te veel over de zweetvlakken komen.

Nu ben ik zelf ook aan het oriënteren, puur omdat ik dat ook gewoon leuk vind, en ben ik na een tip van een stalgenootje naar kentaur zadels aan het kijken. Ook omdat ze goed betaalbaar zijn. En laat nou net de zadelmaker die ik langs wil laten komen een dealer zijn in o.a. kentaur. Hij heeft daar de modellen: Ithaka, Penelope, Kirk, Young Dressage en Afrodite. Uiteraard moet ikzelf ook lekker in het zadel zitten en kom je daar pas achter als je het echt past, maar wat ik wel lees dat zeker bij de Afrodite en Penelope een diepe zit hebben, iets waar ik naar zoek. Echter vroeg ik mij af wat het draagvlak is van de kussens van Kentaur.

Uiteraard laat ik het aan de zadelmaker uiteindelijk over, maar was toch nieuwsgierig.

Alvast erg bedankt!

fjordjes

Re: Draagvlak van 17/17,5 inch dressuurzadels van Kentaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:07

Ik heb een kentaur zadel 18,5 inch met kussens van 17 of 17,5 inch, weet even niet meer welke. Dus je zadelmaker kan aangeven dat de kussens iets korter moeten dan de zitting.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 17:08

fjordjes schreef:
Ik heb een kentaur zadel 18,5 inch met kussens van 17 of 17,5 inch, weet even niet meer welke. Dus je zadelmaker kan aangeven dat de kussens iets korter moeten dan de zitting.

O echt? Dat zou wel super zijn als die mogelijkheden er zijn. Ben echt benieuwd op papier lijken ze erg interessant. Voor mij maar ook zeker voo m’n paard.