Ervaringen met Baloun Flexisaddle

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lymoncello

Ervaringen met Baloun Flexisaddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 18:26

Hoi bokkers

Ik zie de laatste tijd vaker reclames van de Baloun flexisaddles.

In de video's wordt gesproken over een zadel die super comfortabel zou zijn voor zowel paard als ruiter en het zadel zou op bijna alle paarden passen.

Gezien die video's reclame zijn ben ik heel benieuwd naar ervaringen van gebruikers :D

Is het echt zo comfortabel? Loopt je paard er beter onder dan met een 'gewoon' boomzadel?

Sosha

Re: Ervaringen met Baloun Flexisaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:17

Ik hoor er nu voor het eerst van. Dure zadels als ik de site zo bekijk.

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 19:22

Sosha schreef:
Ik hoor er nu voor het eerst van. Dure zadels als ik de site zo bekijk.

Ja zeker prijzig. Daarom ben ik ook heel benieuwd of het het geld waard is haha

Avalanche

Re: Ervaringen met Baloun Flexisaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:55

Ik zie vooral stuiterende ruiters op die foto's, geen mensen die fijn meegaan met de beweging van je paard. En als dit zadel een goede drukverdeling had, was het nog wel een leuk idee, maar het "flexi" idee suggereert dat dat niet het geval is.
Van wat ik er van lees op de website lijkt het vooral op een kruising tussen een boomloos zadel en een bareback pad, en daarvan werd vroeger altijd geroepen dat het overal op paste. Dat is ook wel zo, omdat het geen vaste boom heeft, maar het gebrek aan goede drukverdeling kan zeker op lange termijn heel problematisch worden. Ik was erg geinteresseerd in het hoofdstuk technologie, maar over de boom staat er niets, behalve dat hij uit lamellen bestaat. Het materiaal en opbouw worden niet genoemd.

Dan staat er iets over kussens met 'thermogel' maar ook dat is geen specifiek iets.
Dat kunnen zakjes met siliconen zijn, van die zakjes met die gel voor in een vrieskist, het kan van alles zijn, elke gel kan opgewarmd en afgekoeld worden.
En dan staat er nog dat het een moeilijk te maken zadel is, maar waarom wordt dan weer niet verteld. Handgemaakt is een plus als dat door Engelse zadelmakers gebeurt, maar een grote min als dat kindjes ergens in Bangladesh zijn. Het staat iig niet garant voor goede kwaliteit.

Het buitenmateriaal wordt niet eens genoemd.

het lijkt mij vooral heel veel marketing voor iets wat je geld absoluut niet waard is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:26

Er is een bokker geweest die er 1 getest had of wilde testen :?
Ik ga even zoeken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:28

Even baloun in zoekvenster tikken

Even scrollen, meerdere bokkers met ervaring

(Krijg de zoekresultaten link niet correct geplakt ;) )

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:49

@Avalanche: correcte kritische noot m.b.t. de technologie. Echter het is echt een heel bijzonder zadel en ik snap ook dat men e.e.a. niet voluit op het internet zet ter voorkoming van (kwalitatief slechte) kopieën (die het goede product ook een slechte naam bezorgen).

Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden dit zadel uitgeprobeerd.
Ik was op zoek naar wat anders en ik ken Helen al heel lang en vind haar een geweldige vrouw en zadelmaker.

Ik vond het zadel comfortabel. Het paste zich inderdaad feilloos aan bij de vorm van het paard.

Mijn paard echter is heel erg gevoelig en reageert al op de kleinste beweging. Voor mijn paard is zo'n beweeglijk flexibel zadel dus niet geschikt. Die wordt er juist heel heet, hectisch en kriebelig van.

Ik heb allerlei zadels uitgeprobeerd, maar ben dus uiteindelijk deze zomer van een luchtkussenzadel (Wow) terug gegaan naar wolgevuld. Dat past zich misschien minder snel aan, maar die stabiliteit is juist wat mijn paard rust geeft.

Conclusie: het is net als met elk ander zadel, het moet bij de combinatie passen. En daar kom je alleen achter door het uit te proberen.

Toevoeging: dit is het andere topic:
[HAR] Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 15:24

Roodvos schreef:
@Avalanche: correcte kritische noot m.b.t. de technologie. Echter het is echt een heel bijzonder zadel en ik snap ook dat men e.e.a. niet voluit op het internet zet ter voorkoming van (kwalitatief slechte) kopieën (die het goede product ook een slechte naam bezorgen).

Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden dit zadel uitgeprobeerd.
Ik was op zoek naar wat anders en ik ken Helen al heel lang en vind haar een geweldige vrouw en zadelmaker.

Ik vond het zadel comfortabel. Het paste zich inderdaad feilloos aan bij de vorm van het paard.

Mijn paard echter is heel erg gevoelig en reageert al op de kleinste beweging. Voor mijn paard is zo'n beweeglijk flexibel zadel dus niet geschikt. Die wordt er juist heel heet, hectisch en kriebelig van.

Ik heb allerlei zadels uitgeprobeerd, maar ben dus uiteindelijk deze zomer van een luchtkussenzadel (Wow) terug gegaan naar wolgevuld. Dat past zich misschien minder snel aan, maar die stabiliteit is juist wat mijn paard rust geeft.

Conclusie: het is net als met elk ander zadel, het moet bij de combinatie passen. En daar kom je alleen achter door het uit te proberen.

Toevoeging: dit is het andere topic:
[HAR] Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Bedankt voor je heldere reactie en het delen van je ervaring met het zadel! Ik had er nog niet aan gedacht dat het voor gevoelige paarden inderdaad ook een nadeel kan zijn als je een flexibel zadel hebt.

Wow lijkt me dan inderdaad een mooie uitkomst.

Thanks voor het delen van de link naar het andere topic, ik ga het even doorlezen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:11

Roodvos schreef:
@Avalanche: correcte kritische noot m.b.t. de technologie. Echter het is echt een heel bijzonder zadel en ik snap ook dat men e.e.a. niet voluit op het internet zet ter voorkoming van (kwalitatief slechte) kopieën (die het goede product ook een slechte naam bezorgen)

Ik geloof best dat het een bijzonder zadel is.
Waar ik moeite mee heb, is dat ook bij navraag niet duidelijk wordt welk materiaal er gebruikt wordt, en door wie het exact handgemaakt is.
Veel zadelmakers zijn daar heel open over, WoW saddlery bijvoorbeeld is volkomen open over de materialen die worden gebruikt, Kieffer heeft de carbonfiber boom, zowel Bates als Wow zijn open over de materialen die gebruikt worden voor het maken van de bomen, en de laterale flexibiliteit, Bates is volkomen eerlijk over wat CAIR exact is. Toch zie ik geen slechte kopieen daarvan op de markt, dus het lijkt me dat die angst wat ongegrond is.
Bij Barefoot was dat in eerste instantie wel het geval, maar die heeft zich prima gered en zich onderscheiden door consistente kwaliteit.

Dat gebrek aan openheid in combinatie met de exorbitant hoge prijs, maakt me wat argwanend.

Roodvos schreef:

Deze reactie komt ook regelmatig op boomloze zadels voor. Ik ben wel erg benieuwd hoe de drukverdeling was, is die gemeten?

Roodvos schreef:

Weet je ook wat de reden was van die reactie op wow? Mijn hypersensibele Engelse volbloedjes vonden het juist geweldig, waren veel meer ontspannen, juist omdat het veel rustiger was, en de drukverdelings pad gaf dat ook aan.
Wol is idd wel constanter qua vorm, het kan zijn dat dat een stuk rust gaf?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:30

Avalanche81 schreef:
Roodvos schreef:

Deze reactie komt ook regelmatig op boomloze zadels voor. Ik ben wel erg benieuwd hoe de drukverdeling was, is die gemeten?

Roodvos schreef:

Weet je ook wat de reden was van die reactie op wow? Mijn hypersensibele Engelse volbloedjes vonden het juist geweldig, waren veel meer ontspannen, juist omdat het veel rustiger was, en de drukverdelings pad gaf dat ook aan.
Wol is idd wel constanter qua vorm, het kan zijn dat dat een stuk rust gaf?

Nee, de druk is niet gemeten. Bij geen enkel zadel trouwens.

Tja, waarom reageert mijn paard op de Wow. Ik denk toch doordat de lucht altijd wat in beweging is. En dat voor dit paard dat al voldoende is om op te reageren.