Help! singel gezocht voor bolle pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loeka_Polly

Help! singel gezocht voor bolle pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 10:34

Hi!

Voor mijn cruzado pony ben ik opzoek naar een vzh singel van 110cm. We hebben echter een probleempje:

Haar singelplek ligt erg ver naar voren en ze heeft een hele bolle buik, hierdoor trekt de singel het zadel over dr schouders naar voren. Gevolg: pony in de staak. Daarnaast hebben we nog een probleem want haar borst is ook nog eens heel smal. Prolite hebben we al geprobeerd maar deze paste niet tussen haar beentjes dus daar kreeg ze singelplekken van.

Voor dressuurzadels zie ik veel banaan of maansingels langskomen maar voor vzh zadels heb ik tot nu toe niet veel gevonden. Ik zie wel een maanmodel van Mattes dat ook in 110cm geleverd wordt.

Hebben jullie nog suggesties?

KellyR

Re: Help! singel gezocht voor bolle pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:49

Een schuivend zadel is meestal het probleem van het zadel en niet van de singel.

Op dit moment past mijn zadel niet meer omdat hij door de training ontzetten gegroeid is. (We rijden nu even met bbp tot de zadelmaker is geweest).

Zij gaat de vulling hier op aan passen zodat het zadel weer een stabiele plek krijgt.
Als we nu rijden wordt het zadel met 5 a 10 minuten zeker 15cm naar voren geschoven, terwijl dit een maand geleden nog niet het geval was.

Dus laat de zadelmaker langs komen om je zadel te checken en om je te laten adviseren over de singel.

We kunnen hier allemaal wel wat gaan roepen. Maar we zien jouw paard niet en kunnen van een foto niet zien hoe je zadel ligt. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de ander helemaal niet.

Uiteindelijk wil elke singel naar een stabiele plek schuiven, althans dat idee heb ik zelf

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:11

KellyR schreef:
Een schuivend zadel is meestal het probleem van het zadel en niet van de singel.

Op dit moment past mijn zadel niet meer omdat hij door de training ontzetten gegroeid is. (We rijden nu even met bbp tot de zadelmaker is geweest).

Zij gaat de vulling hier op aan passen zodat het zadel weer een stabiele plek krijgt.
Als we nu rijden wordt het zadel met 5 a 10 minuten zeker 15cm naar voren geschoven, terwijl dit een maand geleden nog niet het geval was.

Dus laat de zadelmaker langs komen om je zadel te checken en om je te laten adviseren over de singel.

We kunnen hier allemaal wel wat gaan roepen. Maar we zien jouw paard niet en kunnen van een foto niet zien hoe je zadel ligt. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de ander helemaal niet.

Uiteindelijk wil elke singel naar een stabiele plek schuiven, althans dat idee heb ik zelf

Geen zorgen de zadelmaker is overal bij betrokken! het zadel ligt prima en is door meerdere zadelmakers en de da gecontroleerd. Ik ben samen met haar opzoek naar een oplossing voor de singel. Voor nu staat er op de planning om anders een singel op maat te gaan maken maar ik wil eerst kijken of er al iets bestaat wat zou kunnen helpen. Mijn vraag is dus of er meer vzh singels zijn zoals bijvoorbeeld prolite of deze mattes singel die hetzelfde effect hebben zonder dat deze tussen haar benen liggen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:46

Ik heb zo'n singel, met een bolling aan de voorkant. Is 110 :). Hij hoort trouwens niet tussen de voorbenen te komen? Tenminste, bij mij ligt de bolling (het is niet echt een bolling, meer een soort dubbele s, met een plat stuk aan de voorkant dus), op de singelgroeve. Er ligt dus gewoon een recht stuk op de singel groeve, en net voor de ellebogen buigt de singel terug naar achteren. Pff.. lastig uitleggen dit.
Ik heb 'm toen bij theo kevenaar in de sale gekocht.
Zal anders kijken of ik een foto kan maken, of iets vergelijkbaars zoeken haha

Edit: het is dus niet zoals de prolite of de mattes, die hebben echt een "punt". Die van mij is denk ik breder daar.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:59

Bij Kramer hebben ze een aantal voorgevormde singels in 110. Die zijn goedkoper dan Mattes.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:04

LoveBodin schreef:
Ik heb zo'n singel, met een bolling aan de voorkant. Is 110 :). Hij hoort trouwens niet tussen de voorbenen te komen? Tenminste, bij mij ligt de bolling (het is niet echt een bolling, meer een soort dubbele s, met een plat stuk aan de voorkant dus), op de singelgroeve. Er ligt dus gewoon een recht stuk op de singel groeve, en net voor de ellebogen buigt de singel terug naar achteren. Pff.. lastig uitleggen dit.
Ik heb 'm toen bij theo kevenaar in de sale gekocht.
Zal anders kijken of ik een foto kan maken, of iets vergelijkbaars zoeken haha

Edit: het is dus niet zoals de prolite of de mattes, die hebben echt een "punt". Die van mij is denk ik breder daar.

Weet jij zo welke singel jij hebt? dan kan ik eens kijken of die tot de opties behoort!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:21

Mijn paard heeft de singelgroeve ook ver naar voren liggen. Ik kreeg van mijn zadelmaker de tip om de singelstoten te kruisen. De linkersingelstoot maak je vast aan de rechter gesp van de singel, en de rechter singelstoot doe je daar over en maak je vast aan de linker gesp van de singel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:17

ik heb een bananen singel van harrys horse, en een zadel met een soort van 3 hoek in plaatsing van de singelstoten dat helpt ook samen enorm goed!

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:46

kwita schreef:
ik heb een bananen singel van harrys horse, en een zadel met een soort van 3 hoek in plaatsing van de singelstoten dat helpt ook samen enorm goed!

Is dit voor een dressuur of een vzh zadel? want het is echt moeilijk om een banaan model singel te vinden voor vzh zadels!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:51

dat is een dressuursingel aan een barefootzadel

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:47

mijn ervaring is dat het een combinatie is van beide . Een goed zadel met een slechte singel werkt niet en een slecht zadel met goede singel ook niet. Het ligt ook nog weer aan hoe je de singel bevestigd etc (ik singel bijvoorbeeld gekruist en iedereen spreekt me aan dat dat verkeerd is... Oempaloempas haha)

Mijn advies is om een zadelmaker te vragen die er verstand van heeft. Ik heb goede ervaringen met het systeem van saddlefit4life , mijn zadelmaker Irene Polane bevalt heel goed, maar dat moet natuurlijk maar net in de buurt zitten haha

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:27