welke boommaat stevige pony zonder schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sa80

welke boommaat stevige pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:34

onze new forest D pony heeft zo goed als geen schoft, daarnaast is ze behoorlijk rond omdat ze te dik is.

We willen volgend jaar een dressuurzadel aan laten meten maar ik verwacht dat ze de komende tijd af gaat vallen, dus tot die tijd wil ik tweedehands iets kopen.

Als ik nu op stap op mijn leenzadel dan verschuift het zadel (geen schoft??)
Wie heeft ook zo'n pony (gehad) en kan mij wat tips geven?

wie weet naar welke boommaat ik op zoek moet?

(meten is weten en er kijkt iemand met verstand mee, maar ik zal eerst tweedehands iets moeten vinden)

Minoes

Re: welke boommaat stevige pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:42

Ik zou een kent en masters nemen, de s line heeft de low profile variant, speciaal voor ronde paarden zonder schoft.
Het kopijzer is aanpasbaar dus kun je ook nog gebruiken als ze afvalt.

Ook zou je naar een wow zadel kunnen kijken, daar is (bijna) alles van aan te passen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:47

Een zadel blijft gelukkig niet alleen om de schoft hangen. De curve van de rug, breedte van de schouders en vulling van het zadel zijn ook belangrijk. Ik zou een goede zadelmaker laten komen met aanpasbare merken zoals kent en masters en wintec enzo. Of afhankelijk van je eigen gewicht en rijkunst naar een boomloos zadel als barefoot of ghost gaan kijken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:07

Niemand weet ongezien welke boommaat je pony heeft dat moet je meten. En elke pony is weer anders.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:34

Op onze brede, ronde Welsh Mountain pony van 1.20 hebben we een 15 inch Sella Dolce veelzijdigheidszadel liggen in boommaat 34, aangemeten door de zadelmaker. Zadel ligt als een huis, op zijn toch wel lastige rug, we zijn er erg blij mee!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:38

Iedereen die je een maat zal geven, moet je niet geloven.

We hebben de pony niet gezien en de eventuele zadels. Er zijn meethulpen beschikbaar, die kunnen wel een goede indruk geven. Maar, elk merk hanteert maten net iets verschillen, net zoals dat je kleren of schoenen soms ook een maat groter of kleiner hebt. Daarnaast kan het ook gebeuren dat zadels met een pers smaller of breder zijn gezet, waardoor de maat op het zadel niet klopt.
Of de maat goed is, kun je dus alleen bepalen door paard en zadel te bekijken en te voelen hoe het aansluit ed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:58

Heb je nagedacht over boomloos in de tijd dat je pony moet afvallen en spieren opbouwen?
Die zijn wat flexibeler en geven ruimte voor ontwikkeling en verandering. Met een zadel als de Ghost Roma zit je toch in een mooie dressuurhouding.