Cera_D schreef:Qua aanleuning heb ik zelf nooit problemen gehad, maar die van mij is dan ook bitloos beleerd. Vond juist de positie van de ringen perfect, doordat deze meer op de neus liggen heb je meer inwerking op de schedel waardoor je makkelijker die eerste 3 wervels mee krijgt.
Qua maat zou ik zeker ook voor een maat full, ze vallen vrij klein.
De mijne is met bit en bitloos beleerd. Ik heb echter een sidepull, een scawbrig, een Voest, een kaakgekruist, een jewels4horses, nog een sidepullvariant, enz. En mijn paard is dressuurmatig het fijnst op de jumping hackamore (dat is een sidepull met de ringen lager, geen hefboom dus).
En ja, je mag ze wel een maat groter nemen en koop maar meteen een beter passende frontriem. Ook weer zoiets, die frontriemen zijn zelfs in maatje extra full nog te klein. Paar euro besparen op leer en wel duur verkopen. Jammer. Maar zo komt de Micklem op mij over. Het is dat er geen ander merk is met een bitloze variant voor dezelfde prijs of minder. Maar de pasvorm, afwerking e.d. is niet optimaal voor het geld wat je betaalt. Dat vind ik wel jammer. Je krijgt er ook geen teugels bij.
Een zeer goede prijs-kwaliteit vind je bij de Waldhausen scawbrig, 50 euro, inclusief teugels en topkwaliteit leer. Maar een andere inwerking.
Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Alle disciplines.
Een advies is een advies. Je mag het in de wind slaan, en daarmee doe je niets fout. Accepteer dat en de wereld wordt veel leuker.

Als iedereen dezelfde blauwe Opel wil rijden wordt het leven ook maar saai.